smerte i brystet ved dips


Edu
 Share

Recommended Posts

Træner pt dips med 3x10 bodyweight.

Følte ved næstsidste reps i sidste sæt en meget stærk smerte som føltes som om den kom fra selve brystbenet. Som om det var ved at blive revet over/brækket i stykker, lidt svært at forklare.

Har altid ved dips haft let ubehag der ved brystet, det har følt som om det "strammede". Ved ikke om jeg er den eneste der har det på den måde?

Men vil gerne høre fra andre, for da dips er en meget anvendt øvelse må der være andre med erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Træner pt dips med 3x10 bodyweight.

Følte ved næstsidste reps i sidste sæt en meget stærk smerte som føltes som om den kom fra selve brystbenet. Som om det var ved at blive revet over/brækket i stykker, lidt svært at forklare.

Har altid ved dips haft let ubehag der ved brystet, det har følt som om det "strammede". Ved ikke om jeg er den eneste der har det på den måde?

Men vil gerne høre fra andre, for da dips er en meget anvendt øvelse må der være andre med erfaringer.

Nu ved jeg ikke hvor længe du har kørt dips, men da jeg i sin tid startede med at køre dips, kunne jeg nikke genkendende til den "smerte" i midtet af brystet du beskriver.

Jeg fortsatte, og "smerten" (som egentlig føltes som en stor spænding) gik lige så langtsom væk.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, har kørt dips i 1,5 år. dog med laaaaaange pauser ind imellem. Bl.a. en her på en måned.

Og ja synes også at det bliver mindre med tiden, så måske føles det ekstra meget lige nu hvor jeg starter efter en lang pause. Men det gjorde virkelig ondt ved det ene rep. Som om spændingen som du kaldte det, nærmest flåede mit brystben i stykker :blink:

tog så et rep bagefter, her var smerten forsvundet, og det var bare den almindelig spænding tilbage.

Link to comment
Share on other sites

der kan nemt opstå betændelse i sternum (ved brystbenet) ved dibs da det giver stor belastning derpå. Blod gennemstrømningen i sternum er meget svag så en betændelse er svær at komme af med. Brug felden creme som kan købes på apoteket.

Prøv at søge på emnet der ligger flere tråde som uddyber problemet særdeles :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke rigtig bemærket nogen smerte ved dips under selve udførelsen, men når jeg slipper håndtagene og står med armene ned langs siden, smerter det i 2-3 sekunder i/omkring kravebenene. :crazy:

jeg har nøjagtig samme problem. Tror at det skal skyldes for hurtig vækst i starten, arvævdannelse eller kompartmentsyndrom. Læs min tråd.

Link to comment
Share on other sites

Måske er det bare mig, men kan ikke se nogle tråde om emnet.

Edit: fandt nogle tråde om emnet, giver lige kroppen en chance til at vænn sig til øvelsen, og ser så om smerten forsvinder.

Edited by Edu
Link to comment
Share on other sites

Hvis du oplever smerter og ømhed på den forkerte måde så kunne du evt. overvejre at erstatte øvelsen, om ikke andet for en tid...

Feks. kunne du skifte mellem at køre dips og at lave alm. "triceps-extensions" (og evt. en ekstra bryst øvelse)....

Anyway, jeg får til tider problemer med venstre skulder hvis jeg kører dips hvert træningspas...

Det hjalp meget at "stoppe" bevægelsen lidt højere oppe... Det aflastede ret meget, og jeg føler ikke der er den store forskel i udbyttet... så eksperimenter med hvornår det gør ondt, og hvornår det ikke gør ondt... Så finder du nok en måde at kunne køre den på .. . .

Edited by BananAgtigKo
Link to comment
Share on other sites

Mange, inklusiv mig selv, har det problem du beskriver, ligesom mange også kan få smerter i skuldrene ved dips i starten. Personligt tror jeg det skyldes man ikke er stærk nok til øvelsen, selvom du jo godt nok kan tage 3x10. Hold lidt pause fra øvelsen og træn dit bryst stærkere ved diverse presøvelser og prøv igen om nogle måneder :smile:

Link to comment
Share on other sites

Min tidligere PR i dips med bodyweight var ca 17-20 stykker

Og så vidt jeg husker kørte jeg 5reps bodyweight + 15-20kg(kan ikke huske det på stående fod. Samt jeg var 5 kg tungere dengang, så tvivler altså lidt på det med styrken.

Men spørger min fysioterapeut næste gang jeg skal ses på. kan være han har en forklaring? Under alle omstændigheder tror jeg jeg ser tiden an, og hvis det ikke går, tjah så må jeg bare skifte øvelse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share