Musklers form genetisk bestemt


ninjabo
 Share

Recommended Posts

Det er jo alm. viden at musklernes form er genetisk bestemt. Desværre er det næsten umuligt at overbevise folk om det. Har ledt efter noget dokumentation, men kan ikke rigtig finde noget og ved egentlig ikke helt hvad jeg skal søge efter. :blink:

Så hvis der er nogen der har nogle links til videnskabelige kilder ville det bare være super.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo alm. viden at musklernes form er genetisk bestemt. Desværre er det næsten umuligt at overbevise folk om det. Har ledt efter noget dokumentation, men kan ikke rigtig finde noget og ved egentlig ikke helt hvad jeg skal søge efter. :blink:

Så hvis der er nogen der har nogle links til videnskabelige kilder ville det bare være super.

Du kan jo bare argumentere med at musklernes udspring og hæftninger ikke kan ændres (temmelig logisk...). En muskelfibers tværsnit kan øges -ikke andet (selvf. mindskes :tongue: ). Desuden er tilvækst heller ikke mulig, så fx brystmusklen kan altså ikke vokse indad mod sternum eller lignende. Hvad er det folk ikke tror på?

Link to comment
Share on other sites

Tjaa der er bare så mange der har den der sjove fantasi om at mange reps "toner" en muskel og hvad fanden ved jeg. :D Men tror da jeg vil fyrre det der af, det kan der jo ikke argumenteres imod :)

Det er jo en temmeligt udbredt opfattelse! Jeg har en træningsvideo med Shawn Ray hvor han forklarer hvordan han i en øvelse tager mange gentagelser uden så meget vægt- "To hone and tone, and bring out definition"

Og manden har altså været i top fem i Olympia 10 gange eller sådan noget :blink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis man (stadig) tror på at mange reps "toner", gi'r markeringer eller whatever, så må det jo bygge på den misforståelse, at det er fedtet omkring den arbejdende muskel, der benyttes som energiforsyning.

Det man så må forklare er at med belastninger som i styrketræning - selv mange reps, så er det for det første hovedsageligt en anaerob process, hvor musklen bruger det ATP der er tilrådighed og det glykogen der er i musklen. Når fedtet bruges administreres det centralt så at sige :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share