light sodavand


madiedk
 Share

Recommended Posts

Hej

jeg drikker ca 1½ liter light sodavand om dagen hvor der står at den indeholder 0-1 kcal

mit spørgsmål er om der er nogle bivirkninger ved det, eks. om det nedsætter stofskifte osv. jeg har hørt at det øger appetitten men hvis jeg spiser efter en fast plan så sker der jo ikke noget ved det

Link to comment
Share on other sites

Light sodavand er et glimrende alternativ til alm. sodavand, hvis målet er at tabe sig. Angående Aspartam, så findes der kun få stoffer, der er så gennemstestet for bivirkninger. Drik du bare din sodavand med ro i sjælen - husk dog at børste tænder bagefter :wink:

Hr. K

er du sindsyg det er NutraSweet :w00t: he he... nej der er vidst stadig ingen undersøgelser der viser at det er skadelig :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Light sodavand er et glimrende alternativ til alm. sodavand, hvis målet er at tabe sig. Angående Aspartam, så findes der kun få stoffer, der er så gennemstestet for bivirkninger. Drik du bare din sodavand med ro i sjælen - husk dog at børste tænder bagefter :wink:

Hr. K

Jeg er ikke ekspert på området, men er det ikke for tidligt at udtale sig så skråsikkert om emnet? Vi ved jo reelt set hvilke bivirkninger et længere forbrug (20, 30… 60 år) af light-sodavand kan medføre, eller hvad?

K

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Jo, men de dyr er jo ikke blevet testet over et helt liv. Derfor kan vi ikke sige det store om, hvad et livs forbrug af light-produkter vil give af langsigtede bivirkninger :smile:.

K

Link to comment
Share on other sites

Jo, men de dyr er jo ikke blevet testet over et helt liv. Derfor kan vi ikke sige det store om, hvad et livs forbrug af light-produkter vil give af langsigtede bivirkninger :smile:.

K

Hvorfor sku du da også leve af light et helt liv? Du bliver klogere med aldren, og skifter da forhåbeligt sodavand ud med noget mere fornufigt.

Til MadieDK... 1½ liter? :o Stakkelse dine tænder, men kan ikke sige om det går noget dårligt udover ved dine tænder. Hvorfor 1½ liter?! Så heller 1½ kakao eller mælk ! :superman:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Hvorfor sku du da også leve af light et helt liv? Du bliver klogere med aldren, og skifter da forhåbeligt sodavand ud med noget mere fornufigt.

Til MadieDK... 1½ liter? :o Stakkelse dine tænder, men kan ikke sige om det går noget dårligt udover ved dine tænder. Hvorfor 1½ liter?! Så heller 1½ kakao eller mælk ! :superman:

”Du” skal udskiftes med ”man”.

Og nej, jeg tror skam vi i fremtiden vil se masser af mennesker, der har haft en solidt forbrug af light-sodavand gennem en årrække. Når de er observeret kan vi snakke om at vi kender de fleste bivirkninger :smile:.

Jeg skal ikke gøre mig klog på om der er nogen, ville bare lige pointere, at det er en smule for tidligt at være så overbevist om at light er en ok ting i et sundhedsmæssigt perspektiv.

K

Link to comment
Share on other sites

Til MadieDK... 1½ liter? :o Stakkelse dine tænder, men kan ikke sige om det går noget dårligt udover ved dine tænder. Hvorfor 1½ liter?! Så heller 1½ kakao eller mælk ! :superman:

Det er da ikke meget bedre!? :blink:

Der er MANGE kalorier i 1,5 liter kakao!!! Og tilmed også virkelig meget sukker!

Link to comment
Share on other sites

Der er efter min mening, altid en grund til at vise mådehold og ikke indtage ekstreme mængder. Nu ved jeg ikke hvad den overordnede sikkerhedsgrænse på aspartam er, men mener at det der tidligere var været postet en øvre sikkerhedsgrænse. Mht. bevis om aspartam er skadeligt eller ej bør det ses ud fra det synspunkt at mange stoffer er skadelige i en eller anden udstrækning.

Mht. evt. langtidsvirkninger er det meget svært at bevise at et stof er skadeligt. Af samme årsag har man ikke engang formået at bevise at steroider i farmaceutiske doser har irreversible bivirkninger på længere sigt. Se evt. artiklen om steroiders anvendelse på forsiden, skrevet af Morten Z.

Hvor lang tid har det ikke taget videnskaben at bevise at f.eks. rygning er skadeligt? Vi ved endnu ikke om kaffe er skadeligt eller gavnligt.

Link to comment
Share on other sites

Alting med måde. halvanden liter om dagen er meget, men set udfra et Kcal mæssigt synspunkt skal du bare give den gas.

Det der gør at man måske skal tænke sig om 2 gange er følgende:

Ingredienser, vand, kuldioxid, farvestof (E150d), sundhedsregulerende midler (E338, E339), aromaer (bla. koffein), sødestoffer (aspartam, acesulfamakalium) konserveringsmiddel (E221) indeholder en phenylalaninkilde.

Men til alle dem der tuder over at man drikker light, brug jeres energi på dem der ryger, der er jeres tid meget bedre givet ud.

Link to comment
Share on other sites

Kalkunen > Et livsforløv for rotter og mus varer ca. 2 år, hvor omfattende forsøg er afhænger vist om antal tons producerede om året, og hvordan vi bliver udsat for dem. Kan ikke lige huske det på stående fod - så ret mig gerne :blush:

Der har været øget sansynlighed for kræft i nogle forsøg, men det afhænger selvfølgelig meget af dosis. Eksempel fra sidste år?, hvor der var et større italiensk forsøg, som viste en forøget sansyndlighed for leukæmi hos nogle rotter som havde indtaget større dosser aspartam (5000-500 mg/kg). Dette set i forhold til ADI (Acceptable Daily Intake) på 40 mg/kg i danmark. Der var vist også en tråd om forsøget tidligere, hvor der også var lidt kritik af deres statistik.

Pointen er at bivirkninger afhænger af dosis, og det gælder de fleste stoffer. Men du har ret i at man aldrig kan være sikker ang. langtidsvirkningerne. Man kan vel kun snakke om at noget er mere sandsynlig end andet. Og med de forsøg der har været indtil vidre er det usandsynlig at vi vil opleve nogen virkninger af de 10-15 mg/kg aspartam vi i gennemsnit indtager om dagen.

Edited by zulore
Link to comment
Share on other sites

Jeg ved at min forelæser fra nyremedicin var lidt suspekt overfor høg konsumtion af light sodavand. Han mente det kunne findes en øget risiko for blærecancer... Men nu ved jeg ikke hvis han selv deltaget i sådanne studier, eller hvis det kun var hans egen opfattelse. Og jeg ved heller ikke hvad han mente med "meget". Hvis der er studier lavet på det, kan du sagtens finde det på pubmed.

Personligen er aspartam ikke noget jeg bekymrer mig over - jeg drikker selv light sodavand i store mængeder :innocent: Og jeg har ikke fået mer fedt på kroppen fra det - derimod fra pasta, ostesauce og scones med smør :4mewantfood: :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tja man kan jo diskutere dette emne herfra og til evigheden.

Men hvis man skal snakke om hvad der er sundt på længere sigt, så anbefaler diætister (eller det gør min hvertfald) at mængden af sukkerholdig sodavand ikke må overstige 1/2 liter om ugen, og vi ved jo godt hvad der sker ved dem der overstiger dette forbrug. Jeg ved godt at det selvfølgelig ikke udelukkende er sodavand der gør folk overvægtige, men det hjælper altså godt på vej....

Så hvor fedt er det at forhellige sit liv til en kamp mod aspartam, hvis man vejer 200 kg, og dør af hjerte/kar sygdomme som 35 årig...? Hvis man havde valgt at leve lidt sundere og byttet de 40 liter alm. sodavand om ugen ud med light sodavand, så kun det jo være at man havde været en hel del lettere og måske levet en del år længere... hvis det så viste sig når man var blevet gammel at aspartam VAR skadeligt, er det så ikke pænt ligegyldigt??

altså jeg mener at man har levet længere, haft et bedre liv i forhold til at man ikke har været så overvægtig????

Mit indlæg skal forstås i overført betydning og mener selvfølgelig ikke at light sodavand er den hellige gral til et sundt liv, men er sikker på at der er mange mennesker der ville tabe sig en del ved at bytte alm. sodavand ud med light, og derved få et bedre liv....

Ved ikke om det lyder halt hen i skoven det jeg skriver, men det er ihvertfald mit syn på sagen....

Link to comment
Share on other sites

Tja man kan jo diskutere dette emne herfra og til evigheden.

Men hvis man skal snakke om hvad der er sundt på længere sigt, så anbefaler diætister (eller det gør min hvertfald) at mængden af sukkerholdig sodavand ikke må overstige 1/2 liter om ugen, og vi ved jo godt hvad der sker ved dem der overstiger dette forbrug. Jeg ved godt at det selvfølgelig ikke udelukkende er sodavand der gør folk overvægtige, men det hjælper altså godt på vej....

Så hvor fedt er det at forhellige sit liv til en kamp mod aspartam, hvis man vejer 200 kg, og dør af hjerte/kar sygdomme som 35 årig...? Hvis man havde valgt at leve lidt sundere og byttet de 40 liter alm. sodavand om ugen ud med light sodavand, så kun det jo være at man havde været en hel del lettere og måske levet en del år længere... hvis det så viste sig når man var blevet gammel at aspartam VAR skadeligt, er det så ikke pænt ligegyldigt??

altså jeg mener at man har levet længere, haft et bedre liv i forhold til at man ikke har været så overvægtig????

Mit indlæg skal forstås i overført betydning og mener selvfølgelig ikke at light sodavand er den hellige gral til et sundt liv, men er sikker på at der er mange mennesker der ville tabe sig en del ved at bytte alm. sodavand ud med light, og derved få et bedre liv....

Ved ikke om det lyder halt hen i skoven det jeg skriver, men det er ihvertfald mit syn på sagen....

Hehe, men skyder du så bare ikke helt ved siden af?

Hvis det nu viste sig at at aspartam var farligt, og gav kræft, tror du så man bliver gammel og får et "godt liv"?

Link to comment
Share on other sites

Hehe, men skyder du så bare ikke helt ved siden af?

Hvis det nu viste sig at at aspartam var farligt, og gav kræft, tror du så man bliver gammel og får et "godt liv"?

Nej , ville man nok ikke.. men det kommer så igen an på hvor længe der går før man bliver angrebet af kræft??

For hvis jeg skulle vælge mellem at være svært overvægtig og dø som 40 årig, eller være svært overvægtig og ændre noget i mit liv, så jeg ku leve 10 gode år mere, og så dø af kræft efterfølgende, så tror jeg godt jeg ved, hvad jeg ville vælge :smile:

Men i sidste ende ville jeg jo helst leve et langt liv uden sodavand overhovedet og ha' det godt gennem alle årene, men det må høre til i en anden tråd.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share