Glukose til fedt


Triple T
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg eksperimenterer i øjeblikket med nogle, "sukkerdrikke/energiting" i forbindelse med min træning(badminton/styrke/konditræning). Jeg tænkte så på hvor lang tid der går fra man har indtaget sukkeret, (det simple kulhydrat) til det er omdannet til fedt, og hvor lang tid sukkeret vil være brugbart for kroppen som kulhydrat og ikke som fedt. Jeg går ud fra, at man ikke forbrænder sukkeret før dagen efter (ca. 16 timer efter) indtagelsen. Jeg ved godt at hjernen og kroppen hele tiden forbrænder, men teoretisk (og praktisk) set forbrænder man ikke altid alt og hvor lang tid går der ca før det bliver det fedt.

MVH TripleT

Link to comment
Share on other sites

http://www.ugeskriftet.dk/portal/page?_pag...;_schema=PORTAL

Som udtrykt af den førende inden for lipogeneseforskning Marc Hellerstein [1]: »Oplagring af energi som fedt er mere hensigtsmæssig end som kulhydrat, og man har antaget, at dyr anvender lipogenesen som en ventil til at dirigere overskydende kulhydrat over i fedtdepoterne«. »Men eksperimentelle data hos mennesket støtter ikke dette syn på betydningen af lipogenese. De initiale studier, der anvendte indirekte kalorimetri, viste begrænset eller ingen nettolipogenese under korttidskulhydratoverfodring. Efterfølgende isotopstudier bekræftede, at der ikke er nogen kvantitativ betydende flux gennem den hepatiske de novo-lipogenese under de fleste forhold med overskud af energi fra kulhydrat«.
Link to comment
Share on other sites

Jeg går ud fra, at man ikke forbrænder sukkeret før dagen efter (ca. 16 timer efter) indtagelsen.

Hvorfor går du ud fra det?

Jeg har ikke præcise tal på hvor hurtigt kroppen optager næring, og det variere også meget alt efter fødens sammensætning.

Tror dog godt du kan regne med at rent sukker optages indenfor måske 1-2 timer, hvor et mere komplekst måltid kan være 3-6 timer om at blive optaget.

Om det så bliver til fedt afhænger jo helt af om du er i overskud eller ej. Har du lige trænet er dine glykogendepoter (kulhydrat) i muskler og lever formentlig godt tappet, så indtag af kulhydrat vil ryge direkte ud i disse

Link to comment
Share on other sites

:blink: Og det betyder på dansk?

Ej tak for svaret men for at være ærlig er jeg ikke SÅ langt inde i det. Kan en mere "enkel" forklaring følge?

Kort sagt: Sukkeret bliver ikke til fedt. Sukkeret vil være brugbart indtil det er forbrændt.

Link to comment
Share on other sites

Kort sagt: Sukkeret bliver ikke til fedt. Sukkeret vil være brugbart indtil det er forbrændt.

Tak for de foreløbende svar :4thumbup:

Min bekymring gik på, om det sukker som jeg spiser i aften er brugbart for mine muskler i morgen, som sukker/kulhydrat i stedet for lagring af fedt. Skal lige siges at jeg træner 6-7 gange om ugen, (to dage med styrketræning, to med direkte kondi, og fire med badminton, hvoraf to af dem er temmelig fysisk krævende foruden fodbold i skolen) så jeg træner tit, og forbrænder/spiser også meget.

Edited by Triple T
Link to comment
Share on other sites

Den artikel der henvises til i starten er skrevet af den kære Arne Astrup, der så vidt jeg husker var betalt af Danisco da han lavede den nævnte rapport... Og ud fra hvad jeg ellers har set fra hans hånd ville jeg ikke stole blindt på det.

En hurtig søgning på pubmed gav et lidt andet svar, ihvertfald for fructose: Le KA, Tappy L., Metabolic effects of fructose., Curr Opin Clin Nutr Metab Care. 2006 Jul;9(4):469-75

In humans, fructose consumed in moderate to high quantities in the diet increases plasma triglycerides and alters hepatic glucose homeostasis
Faeh D, Minehira K, Schwarz JM, Periasamy R, Park S, Tappy L., Effect of fructose overfeeding and fish oil administration on hepatic de novo lipogenesis and insulin sensitivity in healthy men., 1: Diabetes. 2005 Jul;54(7):1907-13.
High-fructose diet significantly increased fasting glycemia (7 +/- 2%), triglycerides (79 +/- 22%), fractional De Novo Lipogenesis (sixfold)
Link to comment
Share on other sites

Kort sagt: Sukkeret bliver ikke til fedt. Sukkeret vil være brugbart indtil det er forbrændt.

Hvad blev der så af Kcal under/overskud?

Bliver alt det glukose man indtager ikke til fedt hvis det ikke bliver forbrændt indenfor nærmeste fremtid?

Link to comment
Share on other sites

Kort sagt: Sukkeret bliver ikke til fedt. Sukkeret vil være brugbart indtil det er forbrændt.

Vand ud af øret.....Det giver da slet ikke nogen mening at sukkeret bare skal blive ved og ved med at ophobe sig i kroppen. Sukker kan lige som proteiner og fedt enten nedbrydes eller bruges til at fylde op med (hvis der er brug for det). Sukker kan nedbrydes til AcetylCoA...og herfra indgå i lipogenesen og dermed opstå som fedt der kan lagres.

Det interessante spm her er: hvor højt skal blodsukkeret være før ophobningen starter? har jeg ikke lige en artikkel om det på hånden men kan da kigge efter den ved lejlighed.

Link to comment
Share on other sites

Tak for de foreløbende svar :4thumbup:

Min bekymring gik på, om det sukker som jeg spiser i aften er brugbart for mine muskler i morgen, som sukker/kulhydrat i stedet for lagring af fedt. Skal lige siges at jeg træner 6-7 gange om ugen, (to dage med styrketræning, to med direkte kondi, og fire med badminton, hvoraf to af dem er temmelig fysisk krævende foruden fodbold i skolen) så jeg træner tit, og forbrænder/spiser også meget.

Kort sagt, så er det i HØJ grad brugbart. Måden man fylder sine glykogendepoter på, er netop ved at loade med kulhydrater. Dette er i MEGET vigtig, for at få det optimale ud af sin træning. Derimod vil det være for sent at fylde sine depoter op med sukker i timerne op til træningen/konkurrencen. Et stort indtag af kulhydrater er altså alfa omega hvis din træningsmængde er stor, gerne 7-10gram pr kg kropsvægt dagligt.

Link to comment
Share on other sites

Kort sagt, så er det i HØJ grad brugbart. Måden man fylder sine glykogendepoter på, er netop ved at loade med kulhydrater. Dette er i MEGET vigtig, for at få det optimale ud af sin træning. Derimod vil det være for sent at fylde sine depoter op med sukker i timerne op til træningen/konkurrencen. Et stort indtag af kulhydrater er altså alfa omega hvis din træningsmængde er stor, gerne 7-10gram pr kg kropsvægt dagligt.

Ja men konklusionen ift. glykogenloading har jo netop været at denne ikke er ubegrænset og i højere grad afhænger af efterspørgslen (træning) end af indtaget. Desuden er man også gået mere og mere bort fra den traditionelle (over)loadingsmetode op til marathonløb, da effekterne er tvivlsomme.

Derfor tror jeg ikke en dyt på at kulhydrater ikke omdannes til fedt, hvis den ikke forbruges. Hvis det var tilfældet skulle kroppen have mulighed for et større centralt sukkerlager. Det har man ikke, idet hovedparten faktuelt er koncentreret i musklerne og lidt i leveren.

Jeg er godt klar over kroppen foretager en slags prioriteringsvalg. Er der kalorieoverskud sætter den vel først indtaget fedt ind på fedtbankbogen, mens kulhydrater bruges i den løbende forbrænding. Herved kan man godt blive federe eller om man vil få et større fedtlager ved stort kulhydratindtag, hvis der også indgår et vist fedtindtag i føden. Problemer er dog, hvis kulhydraterne indtages i store mængder under hvile, især i de tilfælde glykogendepoterne i forvejen er fyldte.

Jeg skal vist også bruge lidt mere tid til at forstå den linkede undersøgelse, men det interessante spørgsmål for cardiofolket er nok snarere hvor lang tid der går inden kulhydraterne omdannes (om i vil indirekte) til fedtvæv efter indtaget forudsat glykogendepoterne er fyldte etc.

PS. Hvis kulhydrater for mennesker ikke kan omdannes til fedt, må jeg åbenbart tilhøre en anden race, da min tyngde umuligt kan stamme fra mit begrænsede fedtindtag og mine glykogendepoter skulle ellers være nærmest ubegrænsede.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Når jeg nu har læse artiklen for ugeskrift for læger er der jo intet nyt. Der er jo blot det indtagne fedt, der i praksis lagres som fedt. Som eksemplet fra Camerioun viser kan det lade sig gør at tage 10 kg på i en periode, hvor der kun spises 4 kg fedt.

Spørgsmålet er derfor om årsagen til at man ikke i praksis finder en omdannelse fra kulhydrat til fedt skyldes at der ikke normalt er behov for en sådan omdannelse, hvilket jo ikke beviser at det kan lade sig gøre´eller hur? Kroppen har jo fx. også et svar på hvad den gør, hvis der ikke er tilstrækkelig kulhydrater i kosten til de basale funktioner.

Link to comment
Share on other sites

Kort sagt, så er det i HØJ grad brugbart. Måden man fylder sine glykogendepoter på, er netop ved at loade med kulhydrater. Dette er i MEGET vigtig, for at få det optimale ud af sin træning. Derimod vil det være for sent at fylde sine depoter op med sukker i timerne op til træningen/konkurrencen. Et stort indtag af kulhydrater er altså alfa omega hvis din træningsmængde er stor, gerne 7-10gram pr kg kropsvægt dagligt.

Kommer vel anpå hvilket sukker der er tale om så.. For er det meningen du vil indtage en masse sukker inden et løb eller hvad det måtte være, må det jo være hurtigt optageligt for at kunne blive brugt, ikk sandt...

Så du skal vel fylde op 2 timer før ca. og blive ved indtil ca. 15-20 min før du skal løbe eller andet alt efter hvad der er mest praktisk..

Link to comment
Share on other sites

Kommer vel anpå hvilket sukker der er tale om så.. For er det meningen du vil indtage en masse sukker inden et løb eller hvad det måtte være, må det jo være hurtigt optageligt for at kunne blive brugt, ikk sandt...

Så du skal vel fylde op 2 timer før ca. og blive ved indtil ca. 15-20 min før du skal løbe eller andet alt efter hvad der er mest praktisk..

Jeg vil sørge for IKKE at have min mavesæk fyldt når "jeg" skal løbe X antal km. Det er minimalt hvad der skal indtages af fast føde 2 timer op mod konkurrence ( i dette tilfælde løB).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share