Træning som ikke ligger i rutine


kristian_KH1301
 Share

Recommended Posts

Hej..

Jeg har hørt at musklerne bedst vokser hvis man ikke lader sit program komme ind i en rutine, dermed forstået at man træner de samme muskelgrupper på faste tidspunkter. altså dermed nærmest overrasker sine muskler. Er det noget der har noget på sig, eller er det bedst hvis man kommer ind i en rutine.

Desuden har jeg ekstra spørgsmål ang. mavetræning.

Jeg er lige kommet igang med træningen igen efter at have holdt pause i godt et ½ år grundet en alvorlig skade i min ankel.

Det kan ses på min vommen. Vil gerne opnå en god veltrænet mave igen, dog tror jeg ikke jeg kan nå six-packen igen da jeg tror min fedt procent er øget meget siden sidst.

Er der nogen som har et rigtigt godt maveprogram, som man har personlige erfaringer med virker?

vh

Kristian

xoxoxoxox

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt at musklerne bedst vokser hvis man ikke lader sit program komme ind i en rutine, dermed forstået at man træner de samme muskelgrupper på faste tidspunkter. altså dermed nærmest overrasker sine muskler. Er det noget der har noget på sig, eller er det bedst hvis man kommer ind i en rutine.

Det kommer helt an på hvad du mener med rutine. Træner du præcis det samme måned efter måned, det samme antal sæt, reps og vægt, så vil du højst sandsynligt stagnere. Så derfor er det en rigtig god ide at indbygge variation i sin træning. Den variation kan komme på mange fronter og på mange forskellige måder - nogle mere fornuftige end andre. Du kan skifte øvelser en gang imellem, kører med fastlagt progression typisk på vægt eller volumen, du kan skifte fokus fra styrke til hypertrofi og omvendt osv osv. Jeg ved godt det måske ikke besvarer så meget, men der er vitterligt 1000 måder at gøre tingene på, hvilket mængden af gode solide programmer bl.a. her i forummet og alle mulige andre steder viser.

Ang de faste tidspunkter ved jeg ikke helt hvad du mener? At biceps reagere anderledes om den trænes kl 8 om morgenen eller kl 17?

Jeg er ikke vild med udtrykket af man skal "overraske" sine muskler, fordi det antyder at vi taler om meget intelligente enheder. Muskler, selvom de på mange måder er komplekse størrelser, reagere rimelig primitivt på stimuli. De vænner sig til og tilpasser sig typen af belastning, mængde og intensitet. Ændres/varieres på disse parametre tvinges musklen til at tilpasse sig noget nyt, og gjort rigtigt giver det muskelvækst. Der ligger et par artikler her på mol der beskriver disse mekanismer nærmere.

Men hvis du også med rutine mener at man får trænet jævnligt, f.eks. 3-4 gange om ugen, så er det selvfølgelig ikke nogen dårlig idé.

Hvis maven har fået et lag spæk, så er det ikke et 1000$ maveprogram du skal have fat i - du skal ganske simpelt tabe dig. Du kan ikke tvinge kroppen til specifikt at forbrænde fedtet på maven igennem valg af øvelser eller speciel udførsel. Kroppen styrer selv hvor fedtet skal tages fra når der er brug for det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share