Hvad er at spise rigtigt..?!?


sniper
 Share

Recommended Posts

Jeg har længe tænkt og været i konflikt med principperne omkring at spise sundt osv som der skrives så meget om... Problemet er ikke at jeg ikke opfylder mængden samt forholdene imellem fedt/protein/kulhydrat, men jeg kan absolut ikke se at det skal være bestemte "gode" produkter frem for junk..?

Nu tænker jeg jo hvis jeg sørger for at få vitaminer og mineraler nok gennem kosttilskud, passende sundt fedt via XXX(edited) eller lignende og sefl henholdsvis hurtige og langsomme kulhydrater afhængig af tidspunktet før og efter træning og rundt på dagen. Kvalitetsprotein fordelt rigtigt i løbet af dagn osv. Er det så ikke pisse ligegyldigt hvorvidt jeg indtager det sidste energi fra chips, vingummi bamser, kager what so ever..?

Hvis jeg f.eks bulker og mangler 500kcal som vil passe med fordelingen af de sidste kcal mht fedt/kulhydrater/protein i 100g chips (bare for at give et eksempel), så er det vel ligegyldigt hvorvidt jeg spiser disse eller finder noget andet..?! Jeg er selvfølgelig klar over at det ikke er sundt fedt osv, men hvis balancen er rigtig og jeg allerede har indtaget den "sunde" fedt igennem dagen..?

Et nej/ja er ikke tilstrækkeligt, jeg ønsker argumenter for og imod..

Edited by sniper
Link to comment
Share on other sites

Jeg har længe tænkt og været i konflikt med principperne omkring at spise sundt osv som der skrives så meget om... Problemet er ikke at jeg ikke opfylder mængden samt forholdene imellem fedt/protein/kulhydrat, men jeg kan absolut ikke se at det skal være bestemte "gode" produkter frem for junk..?

Nu tænker jeg jo hvis jeg sørger for at få vitaminer og mineraler nok gennem kosttilskud, passende sundt fedt via XXX(edited) eller lignende og sefl henholdsvis hurtige og langsomme kulhydrater afhængig af tidspunktet før og efter træning og rundt på dagen. Kvalitetsprotein fordelt rigtigt i løbet af dagn osv. Er det så ikke pisse ligegyldigt hvorvidt jeg indtager det sidste energi fra chips, vingummi bamser, kager what so ever..?

Hvis jeg f.eks bulker og mangler 500kcal som vil passe med fordelingen af de sidste kcal mht fedt/kulhydrater/protein i 100g chips (bare for at give et eksempel), så er det vel ligegyldigt hvorvidt jeg spiser disse eller finder noget andet..?! Jeg er selvfølgelig klar over at det ikke er sundt fedt osv, men hvis balancen er rigtig og jeg allerede har indtaget den "sunde" fedt igennem dagen..?

Et nej/ja er ikke tilstrækkeligt, jeg ønsker argumenter for og imod..

Dit argument holder ikke helt vand, lad os antage du bulker og skal indtage 3000 kcal om dagen. Der er en bestemt mængde proteiner der gennem forskning er fundet ud af, er optimalt at indtage for f.eks. muskelvækst (du bulker jo).

Dvs kropsvægt * 2-2,5 * 4 kcal = kcal fra proteiner

Så er der en bestemt mængde fedt det er sundt at indtage i forhold til dit daglige kcal indtag, de fleste anbefaler 30% af ens dags indtag som MAX fedtindtag.

Det sætter baren ved 0,3 * 3000 kcal = kcal fra fedt du skal have max

Resten af dine kcal skal komme fra kulhydrater, som du fylder op med til du opnår de 3000 kcal, på den måde har du kun en variabel at pille ved og det er derfor ikke helt ligegyldigt hvor de sidste kcal kommer fra.

Tænk over det på den her måde. Hvis du bygger et hus, og du har fundamentet i orden, det er godt og stabilt, dine vægge er solidt bygget og du har varmt vand og gas. Nu skal du så bygge taget, og det bygger du så af pindebrænde, hvilket resulterer i, at første gang det stormer lidt, så har du ikke noget tag og det er pissekoldt.

Falder dit hus sammen? Nej

Revner fundamentet? Nej

Det er til at leve i omend det er småkoldt. Overfør det her til din kost.

Selvfølgelig kan det ikke overføres nær så stringent og du vil sikkert ikke tage skade af at opfylde de sidst 500 kcal med chips eller lign. men dybest set, så vil kroppen utvivlsomt få mere ud af, at du smider de sidste 500 kcal fra 'gode' ting i ædespalten.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg kan sagtens se hvad du mener, men der er ingen som har sagt at alt, de X procent, fedtstof skal være "sundt" fedt, hvilket jo heller ikke er tilfældet hvis du spiser en hakkebøf i stedet for chipsene. Det jeg mener er at hvis jeg holder lidt igen med fedtet i måltiderne og derved indtager færre procent af fedt end de 30 som ses som en ideel sats mange steder (30/30/40 fedt/protein/kulhydrater). Lad os sige 25procent for at komme med et bud, så har jeg 5pct som kan skydes efter kager slik osv.eller er jeg helt galt på den..? For at bruge dit eksempel med huset, så vil det vel svare til at jeg bruger samme type materialer bare leveret andet steds fra, og om jeg fik det leveret med væggene eller fondaments-byggestenene betyder vel ikke noget..!

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg kan sagtens se hvad du mener, men der er ingen som har sagt at alt, de X procent, fedtstof skal være "sundt" fedt, hvilket jo heller ikke er tilfældet hvis du spiser en hakkebøf i stedet for chipsene. Det jeg mener er at hvis jeg holder lidt igen med fedtet i måltiderne og derved indtager færre procent af fedt end de 30 som ses som en ideel sats mange steder (30/30/40 fedt/protein/kulhydrater). Lad os sige 25procent for at komme med et bud, så har jeg 5pct som kan skydes efter kager slik osv.eller er jeg helt galt på den..? For at bruge dit eksempel med huset, så vil det vel svare til at jeg bruger samme type materialer bare leveret andet steds fra, og om jeg fik det leveret med væggene eller fondaments-byggestenene betyder vel ikke noget..!

Der er også forskel på kvalitet man får jo som regel hvad man betaler for.

Din krop har det jo bedst hvis den får kvalitet :wink:

Jeg ville da hellere have et hus der er 100 procent iorden :xmas:

Edited by Jane Doe
Link to comment
Share on other sites

Dit argument holder ikke helt vand, lad os antage du bulker og skal indtage 3000 kcal om dagen. Der er en bestemt mængde proteiner der gennem forskning er fundet ud af, er optimalt at indtage for f.eks. muskelvækst (du bulker jo).

Dvs kropsvægt * 2-2,5 * 4 kcal = kcal fra proteiner

Så er der en bestemt mængde fedt det er sundt at indtage i forhold til dit daglige kcal indtag, de fleste anbefaler 30% af ens dags indtag som MAX fedtindtag.

Det sætter baren ved 0,3 * 3000 kcal = kcal fra fedt du skal have max

Resten af dine kcal skal komme fra kulhydrater, som du fylder op med til du opnår de 3000 kcal, på den måde har du kun en variabel at pille ved og det er derfor ikke helt ligegyldigt hvor de sidste kcal kommer fra.

Tænk over det på den her måde. Hvis du bygger et hus, og du har fundamentet i orden, det er godt og stabilt, dine vægge er solidt bygget og du har varmt vand og gas. Nu skal du så bygge taget, og det bygger du så af pindebrænde, hvilket resulterer i, at første gang det stormer lidt, så har du ikke noget tag og det er pissekoldt.

Falder dit hus sammen? Nej

Revner fundamentet? Nej

Det er til at leve i omend det er småkoldt. Overfør det her til din kost.

Selvfølgelig kan det ikke overføres nær så stringent og du vil sikkert ikke tage skade af at opfylde de sidst 500 kcal med chips eller lign. men dybest set, så vil kroppen utvivlsomt få mere ud af, at du smider de sidste 500 kcal fra 'gode' ting i ædespalten.

Hmm synes ikke det du skriver giver særligt meget mening...

Hvad mener du med at der kun er en variabel at skrue på? Og din hus analogi er efter min mening lettere søgt.

For det første kunne jeg godt tænke mig at se referencer på det med 2-2,5g protein/kg kropsvægt.

Er enig i din anbefalelse af fedtmængde, men her er det vigtigt at få ca. 1/3 af hver type (mættet, enkeltumættet og flerumættet), det kan du læse mere om i fedt faq der er pinned her på siden.

Nå tilbage til det oprindelige spørgsmål, så som jeg forstår det, så spørger du om det gør en forskel om du spiser f.eks. frugt/grønt eller kager så længde du overholder forholdene imellem fedt/protein/kulhydrat og de andre retningslinier.

For det første går du glip af en række phytokemikalier fra frugt/grønt, som ikke findes i vitaminpiller men stadig har en række gavnlige effekter.

Dernæst er der ofte store mængder mættet fedt i chips/kager, så du får sværere ved at have en fornuftig fordeling af fedt i kosten.

Kager osv. mætter også mindre godt end mere fiberrige produkter, dette kan resultere i at du kommer til at indtage mere end 500 kcal overskud og du tager for meget fedt på under bulk. Dette er så ikke det store problem hvis du normalt har svært ved at indtage nok mad til at tage på.

Og hvornår havde du tænkt dig at indtage de kager etc. det er jo pænt mange hurtige kulhydrater ofte kombineret med en god mængde fedt. Dvs. en god insulinspike, der hjælper godt til at få smidt fedtet ind i dine depoter... hvilket næppe er hvad du ønsker.

Alt i alt er det klart sundest at få så stor del af din kost fra sunde kilder, men hvis du overholder retningslinierne og husker at få 600g frugt og grønt/dag så kan du stadig få en fornuftig fremgang selvom du spiser mindre mængder junk.

Der er bare så mange variable, så jeg kan ikke sige at hvis du spiser 100% clean så vil du tage 5 kg muskelmasse og ½ kg fedt på i løbet af det næste halve år, hvor hvis du spiser for 500 kcal junk istedet vil det være 3 kg muskel og 2 kg fedt...

Link to comment
Share on other sites

Der er bare så mange variable, så jeg kan ikke sige at hvis du spiser 100% clean så vil du tage 5 kg muskelmasse og ½ kg fedt på i løbet af det næste halve år, hvor hvis du spiser for 500 kcal junk istedet vil det være 3 kg muskel og 2 kg fedt...

Det er der næppe nogen forskel på, så længe han, som han selv siger, får de proteiner osv. som han skal. 500 kcal er jo 500 kcal, så han vil jo aldrig tage 2 kg fedt på i forhold til et halvt, hvis han får 500 kcal fra chips, eller 500 kcal. fra frugt evt.

Det skal self. antages at det han ville spise istedet for chipsne ikke var nødvendige proteiner f.eks., hvis nu hans protein indtag er for lille, for det ville nok give en fordel i henhold til muskel opbygning.

Ellers gir jeg dig helt ret :nissetunge:

Link to comment
Share on other sites

Det er der næppe nogen forskel på, så længe han, som han selv siger, får de proteiner osv. som han skal. 500 kcal er jo 500 kcal, så han vil jo aldrig tage 2 kg fedt på i forhold til et halvt, hvis han får 500 kcal fra chips, eller 500 kcal. fra frugt evt.

Det skal self. antages at det han ville spise istedet for chipsne ikke var nødvendige proteiner f.eks., hvis nu hans protein indtag er for lille, for det ville nok give en fordel i henhold til muskel opbygning.

Ellers gir jeg dig helt ret :nissetunge:

Tja det er jeg nu stadig ikke sikker på. Altså i begge tilfælde vil han få større muskler (hvis han træner fornuftigt), men er vi ikke kommet videre end det med at en kcal er en kcal? Er ret overbevist om at de 500 kcal vil sætte sig anderledes afhængigt af hvor de kommer fra. Har desværre ikke stødt på nogle passende referencer, men vil da prøve at kigge hvis jeg får tid på et tidspunkt.

Hmm ku ellers være et sjovt forsøg.. enten 500 kcal overskud frugt og grønt eller også 500 kcal kager og chips :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Dejligt med så mange meninger.. :nissegrin: Jamen I har da ret i at det nok er sundere at indtage andre kcal end dem fra kager, men.... De der kemikalie-ting halløj fra frugten har jeg ingen relation til, det ville være lækkert hvis I kender en artikel ell lign som beskriver disses gavnlige effekter.. Og ja fordelingen er da lidt sværere at overholde, men med et veltilrettelagt kostprogram kan det vel sagtens realiseres.. Omkring tidspunkterne for indtagelse er jo lidt mere kompliceret, for dette vil jo nok ikke altid ske på de fornuftigste tidspunkter.. :blush: Med hensyn til mætningspunktet er det intet problem for mig for kan altid spise og er aldrig sulten, så jeg har ingen problemer med at stoppe med at spise dette usunde pga mæthedsfornemmelse...

Link to comment
Share on other sites

Fænomenet "bulker" er højt overvurderet. imo!

hvis du skærer i fedtet, så er du interreseret i et relativt konstant energiunderskud, døgnets 24 timer (klinisk, invaliderer lige refeed mv.)

hvis du bygger muller, så er du interreseret i et relativt konstant energioverskud, døgnets 24 timer.

Under alle omstændigheder er du interreseret i at dit fedtbehov i så vid grad som muligt blir dækket af sundt fedt!

Så either way, er du ikke interreseret i det insulin respons der afstedkommes af hurtige kulhydrater(udover måske lige efter hård fysisk aktivitet..), ejheller ligegyldigt kagefedt der KUNNE have være super nice fedt fra en LAKS (som iøvrigt smager mindst lige så godt :))

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share