flere muskler mindre fedt.


Sigi
 Share

Recommended Posts

Hejsa MOL

Jeg er 20 år gammel, 172 cm og vejer ca. 57 kg. Jeg har i øjeblikket en fedtprocent på ca. 15-16 %, og selvom det er lavt vil jeg stadig gerne holde den dér.

Er der nogle der har et foreslag til hvordan en pige som mig kan få maksimal muskelvægt og stadig holde en lav fedtprocent???

Link to comment
Share on other sites

Hejsa MOL

Jeg er 20 år gammel, 172 cm og vejer ca. 57 kg. Jeg har i øjeblikket en fedtprocent på ca. 15-16 %, og selvom det er lavt vil jeg stadig gerne holde den dér.

Er der nogle der har et foreslag til hvordan en pige som mig kan få maksimal muskelvægt og stadig holde en lav fedtprocent???

Vi kvinder er ikke så meget anderledes end mændene om vi kan forvente en mindre vækst:

Vokser kvinders muskler ligeså meget som mænds?

Generelt nej! Der findes nogle studier der viser samme øgning i tværsnitsarealet som hos mænd, men dette vil kun forekomme i starten af et træningsprogram hos utrænede. Kvinder har ikke de samme hormonelle betingelser for muskelvækst som mænd, hvorved muskelvæksten vil være noget mindre både på kort og på lang sigt.

Både hos mænd og hos kvinder findes der "responders" og "non-responders". Der kan derfor også findes kvinder som opnår markant muskelvækst ved tung træning. Dette er dog absolut undtagelsen. Det er derfor synd og skam at disse undtagelser, samt steroidmisbrugende bodybuildere udgør et skræmmebillede, som forhindrer en masse kvinder i at lave ordentlig styrketræning. Hvis man yderligere laver en passende mængde konditionstræning, kan man være ret sikker på ikke at blive "for stor", selvom man går til vaflerne i styrketræningslokalet.

Citat fra: http://www.motion-online.dk/styrketraening...ers_muskler%3F/

Du skal altså træne som mændene (jf. artiklen):...........

Er der saglige grunde til at kvinder skal træne anderledes end mænd?

Nej! Det kommer selvfølgelig an på hvad man vil opnå. Hvis vi snakker om sundhedsmæssige aspekter, om at blive stærkere, om at øge energiomsætningen, forebygge skader osv., så vil kvinder også få mest ud af at træne med relativt tunge vægte. Hvis ønsket blot er lidt let motion hvor man ikke bliver presset, så er det selvfølgelig fint at træne med mange gentagelser og let belastning.

Udviklingen går heldigvis sådan, at kvinder mere og mere kan og vil de samme ting som mænd - også fysisk - og her er styrketræning et oplagt middel til at udjævne de biologiske forskelle. Men træn efter samme principper som mændene - I kommer ikke til at ligne steroidpumpede bodybuildere af den grund.

........ og holde dig et moderat energioverskud - her bliver det svært at holde fedtprocenten jf. det faktum at muskelvækst kræver energiOVERSKUD mens du for at holde din nuværende vægt og bf skal være i energiLIGEVÆGT :smile:

Beslutter du at spise og træne for muskelvækst foreslår jeg et fullbodyprogram baseret på basisøvelser - søg i forumet :smile:

Edited by Keki
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share