Protein/luft i maven


CopenhagenV
 Share

Recommended Posts

Drikker 1 proteindrik 3 gange om dage! - Spiser også 4 andre normale måltider (indholder noget groft) - Hvordan undgår jeg, at få så meget luft i maven? - Prutter helt vildt! - Kan ikke gå du nogen steder! :crazy:

På forhånd tak for hjælpen!

Edited by CopenhagenV
Link to comment
Share on other sites

Ofte er det ikke pga. proteinpulveret i sig selv (kroppet er tilvænnet store mængder protein) men derimod pga. pludselig øget indtag af mælk.

Da de fleste blander deres proteinpulver op med noget der ligner en ½ liter mælk så får kroppen pludselig store mængder mælkesukker at skulle håndtere som ikke er tilvænnet. Mælkesukker (laktose) kan ikke nedbrydes ret effektivt af det menneskelige fordøjelsessystem og det hobes derfor op ude i tarmen. En ophobning af partikler i tarmen vil trække vand med sig hvorfor man ofte kan opleve diarre - længere nede i fordøjelsessystemet, i tyktarmen, findes en række bakterier af non-human karakter der derimod fint kan nedbryde mælkesukker - ved nedbrydning af mælkesukker dannes her en række gasarter som giver den opsvulmning som mange beskriver. Stort indtag af mælk i forbindelse med proteinpulver kan derfor både give diarre og oppustethed - og for den sags skyld smerter (tarmen er mest sensitiv overfor stræk som typisk fremkaldes af luft, flatulens.)

Nogle mennesker har større laktase (det enzym der nedbryder laktose) aktivitet end andre - uheldigvis kan dette enzym, modsat mange andre, ikke opreguleres ved at indtage store mængder mælk - så hvis du vil undgå problemet må du finde ud af hvor meget mælk du kan tåle på een gang - personligt skal jeg ikke have mere end en ½ liter mælk før det går galt for mig - men de fleste jeg kender kan let kværne en liter uden problemer - men i hvert fald sænk indtaget af mælk på een gang.

Eventuelt kan indtag af flere fibre begrænse symptomerne (men ikke problemet) - fx psyllium frøskaller - fibre medfører hurtigere tarmtømningstid (mindre nedbrydning af laktose i tyktarmen) og kan modvirke osmotisk diarre ved at kunne absorbere op til væske i op til 40 gange deres egenvægt.

Mvh.

Sort.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Jeg har samme problem. Overvejer faktisk at droppe protpulver af samme grund. Af arbejdsmæssige grunde kan jeg ikke rende rundt og fise hele tiden. :devil: Jeg tager nogle tyggetabletter, der vistnok hedder Aeromax, de hjælper noget, men fjerner ikke hele problemet. Men tak for dit indlæg Sortiarius. det må så indebære, at man kan indtage sit pulver med vand istedet for mælk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share