Træthedsbrud


krigeren
 Share

Recommended Posts

Hej!!

Jeg træner til Berlin marathon, men for 3 uger siden blev jeg ramt af, hvad jeg tror er træthedsbrud. I følge det jeg har kunnet finde om det, har jeg alle syntomerne. Brudet sidder på indersiden har skinnebenet ca. 3/4 oppe af benet mellem ankelen og knæet. Det gør utrolig ondt, når jeg står på den foreste del af foden.

Er der nogen der har nogle erfarringer med dette? Jeg vil meget gerne igang igen så hurtigt det er muligt. Kan man gøre noget for at det healer hurtigere? Og hvor længe kan jeg forvente at det tager.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kun erfaringer med træthedsbrud i foden, og jeg kan bestemt ikke anbefale at du begynder/fortsætter din træning. De eksempler jeg er stødt på i forbindelse med marchtræning har sat folk træningsmæssigt ud af spillet i mellem ½ til 1 år. Få din læge til at kigge på det!!!

Link to comment
Share on other sites

Hej!!

Jeg træner til Berlin marathon, men for 3 uger siden blev jeg ramt af, hvad jeg tror er træthedsbrud. I følge det jeg har kunnet finde om det, har jeg alle syntomerne. Brudet sidder på indersiden har skinnebenet ca. 3/4 oppe af benet mellem ankelen og knæet. Det gør utrolig ondt, når jeg står på den foreste del af foden.

Er der nogen der har nogle erfarringer med dette? Jeg vil meget gerne igang igen så hurtigt det er muligt. Kan man gøre noget for at det healer hurtigere? Og hvor længe kan jeg forvente at det tager.

Jeg har ikke selv haft træthedsbrud, men bliv undersøgt, så du er sikker på om det faktisk er et brud. Mange løbere forveksler alle mulige andre ting med træthedsbrud. Hvad er dine symptomer?

Edited by Mizzrasmussen
Link to comment
Share on other sites

Hej!!

Jeg træner til Berlin marathon, men for 3 uger siden blev jeg ramt af, hvad jeg tror er træthedsbrud. I følge det jeg har kunnet finde om det, har jeg alle syntomerne. Brudet sidder på indersiden har skinnebenet ca. 3/4 oppe af benet mellem ankelen og knæet. Det gør utrolig ondt, når jeg står på den foreste del af foden.

Er der nogen der har nogle erfarringer med dette? Jeg vil meget gerne igang igen så hurtigt det er muligt. Kan man gøre noget for at det healer hurtigere? Og hvor længe kan jeg forvente at det tager.

Det kunne ikke være skinnebensbetændelse?

Uanset hvad: Afsted til lægen med dig! Der er gået 3 uger fra skadens opståen!

Link to comment
Share on other sites

Det kunne ikke være skinnebensbetændelse?

Uanset hvad: Afsted til lægen med dig! Der er gået 3 uger fra skadens opståen!

Min erfaring er at det godt kan føles som skinnebensbetændelse, men som sagt afsted til lægen og få en henvisning til en undersøgelse.

Mhs til hvornår du kan starte op igen. Jeg fik besked på at holde mig i ro 3 mdr, og derefter se hvordan det så ud.

Link to comment
Share on other sites

Det gør ondt, hvis jeg trykker på koglen i området, hvor det gør ondt, når jeg løber. Den største smerte mærkes i afsætsfasen, hvor alt vægt er på foreste del af foden. Området hvor det gør ondt var i begyndelsen meget hårdt. Det har dog aftaget. Det gør meget ondt når jeg vågner om morgenen, men aftager i løbet af dagen.

Jeg er rimelig sikker på at det ikke er skinnebensbetændelse, da dette føles helt anderledes. Har løbet i et par forholdsvist nedslidte sko optil skaden. Ved ikke om det har indflydelse.

Link to comment
Share on other sites

Det gør ondt, hvis jeg trykker på koglen i området, hvor det gør ondt, når jeg løber. Den største smerte mærkes i afsætsfasen, hvor alt vægt er på foreste del af foden. Området hvor det gør ondt var i begyndelsen meget hårdt. Det har dog aftaget. Det gør meget ondt når jeg vågner om morgenen, men aftager i løbet af dagen.

Jeg er rimelig sikker på at det ikke er skinnebensbetændelse, da dette føles helt anderledes. Har løbet i et par forholdsvist nedslidte sko optil skaden. Ved ikke om det har indflydelse.

Jeg mener at smerten ved et træthedsbrud er størst når du bevæger dig rundt - det vil sige at den ikke aftager i løbet af dagen.

Nedslidte sko kan have indflydelse på udvikling af langt de fleste skader. Du bliver simpelthen lettere skadet i (for) slidte sko.

Jeg vil anbefale dig at opsøge en god fysioterapeut. Han vil kunne vejlede dig meget bedre end vi kan her. Og gør det hurtigt - viser det sig faktisk at være et træthedsbrud må du ikke løbe på det.

En god fys vil både kunne vejlede dig ud af din nuværende situation og til hvordan du kan undgå gentagelser. Så off you go! :smile:

Om træthedsbrud på go-motion

Edited by Mizzrasmussen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share