Kulsyre


Christian_d
 Share

Recommended Posts

hey

En tanke jeg havde her i weekenden, og har ikke kunnet finde noget på emnet. :crazy:

Cola zero, light, max, sukkerfri, danskvand osv er alle noget jeg kan finde på at snuppe da det er nul kalorier mere eller mindre men hvilken indvirkning har kulsyre indtag på kroppen? Både generelt som under cut...

håber i kan hjælpe

/Christian

Link to comment
Share on other sites

hey

En tanke jeg havde her i weekenden, og har ikke kunnet finde noget på emnet. :crazy:

Cola zero, light, max, sukkerfri, danskvand osv er alle noget jeg kan finde på at snuppe da det er nul kalorier mere eller mindre men hvilken indvirkning har kulsyre indtag på kroppen? Både generelt som under cut...

håber i kan hjælpe

/Christian

Mig bekendt ingen virkning overhoved. Det er luft. Man burde nok mere tænke mere på hvad det kunstige sødemiddel gør ved kroppen (Sagte af en stor Zero fan)

Link to comment
Share on other sites

De kunstige sødestoffer, der bruges i light-produkter er blandt de mest testede produkter der findes og den generelle opfattelse er, at de er sikre, selv i store mængder.

Hvad angår sodavand, så ville jeg ærligt talt være mere nervøs over hvilke skadevirkninger de store mængder raffineret sukker i alm. sodavand har på kroppen, hvis man nu drikker det i stedet, så man kan undgå sødestoffer. Den argumentation man til tider hører om, at alm. sodavand skulle være sundere end light sodavand fordi "det er naturligt" er efter min mening noget søgt. Jeg kan nævne en naturlig ting eller to, jeg ikke umiddelbart vil anbefale at man indtager :smile:

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt med på din pointe. Jeg har det også sådan, at når man nu har erstattet sukker i den daglige kost med diverse sødemidler, det være sig sig flydende sød (hermasetas) osv., så er der nok ikke det store skadelige ved at indtage light produkter af sodavand. :blink:

Men jeg holder mig generelt fra sodavand (alm) men drikker det da hvis jeg fx er i byen, men sukkertrangen kan plejes med zero uden at forøge kalorierne - det holder sgu!!! :4thumbup:

Men tror nu heller ikke at de alm sukkerholdige sodavand er 'sundere' i den forstand, men det lugter lidt meget af en 'holdnings-politik' af de forskellige debattanter, så vil ikke kommentere den del yderligere!

/cd

Edited by Christian_d
Link to comment
Share on other sites

Kulsyre er CO2 opløst i vand. Når flasken åbnes forsvinder trykket, hvorfor kulsyren (H2CO3) igen bliver til gassen CO2 (som er boblerne der kan observeres). Jeg vil tro at det samme sker ved indtagelse. Da CO2 er en ret inaktiv gas, burde det ikke have nogle sundhedsmæssige konsekvenser.

/Schroinx

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Kulsyre er CO2 opløst i vand. Når flasken åbnes forsvinder trykket, hvorfor kulsyren (H2CO3) igen bliver til gassen CO2 (som er boblerne der kan observeres). Jeg vil tro at det samme sker ved indtagelse. Da CO2 er en ret inaktiv gas, burde det ikke have nogle sundhedsmæssige konsekvenser.

/Schroinx

Kroppen producere selv rigtig mange L CO2 hver eneste dag, så mon ikke buffersystemerne kan klare en cola eller to....

Med hensyn til inaktiv gas, hvad mener du med det? for jeg vil da mene at den er alt andet end inaktiv? CO2 er sådeles afktiv in vivo hvor den reagere med vand og danner bikarbonat samt H+. CO2 koncentrationen hænger altså sammen med blodets pH.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share