Letigen!


PumpBreezer
 Share

Recommended Posts

  • Replies 81
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ang Letigen og blodtryk viser Denne undersøgelse at det ikke er tilfældet.

I Ugeskrift for Læger var der for øvrigt en artikel om en pige som begik selvmord ved at indtage 50 Letigen. Her kunne man vist ikke tale om at "sove stille ind"

/Niels

Hvis man indtager 50 Letigen må man da betegnes som idiot. Det fortæller jo bare hvor dumme folk kan være. Desværre er der ingen lov mod dumhed.

Link to comment
Share on other sites

På mit arbejde har vi i længere tid lavet research på historierne om letigen. Hvad der står mere og mere klart for vores juornalister er, at Letigen sagen er en klar og tydelig bevisførelse for at danske læger klapper hinanden på ryggen og dækker over det plat og lort andre læger laver. En loge af kolde og kyniske mennesker.

Produktet er udviklet af bla. Arne Astrup der er dansk "fedmeforsker" og testet hans mange årige ven og fedmeforsker på rigshospitalet. Der står i beskrivelsen at mere en 100 personer deltog i forsøget, men reelt set var der under 100 der fik produktet letigen (der i øvrigt ikke udtales Le-ti-geen, men Let-Igen). Dette er når sagen graves lidt frem i virkeligehden kun forstadiet til en egentlig forsøgsrække, men danner rent faktisk grundlag for at godkende produktet på det danske marked. Der er intet marked i resten af europa der har godkendt produktet. Hvem bestilte så de test til godkendelsen, jo....det gjorde det firma der producerer og lancerer produktet - Nycomed.

Lægemiddelstyrelsen ønsker ligesom regeringen (læs Lars Løkke Rasmussen) ikke at pille Letigen af godkendelseslisten. Med henvisning til Lægemiddelstyrelsen ikke finder produktet farligt. Man har ikke eksempler på det siger man. I lægemiddelstyrelsen har man et nævn der hedder "bivirkningsnævnet". Bivirkningsnævnet får overdraget en klage fra Lægemiddelstyrelsen efter grundig vurdering fra Rigshospitalet. Sagen skyldtes en Randi i 1999 pådragede sig en svær hjerneskade, som man efter grundig research stærkt mistænke at være som følge af bivirkninger fra Letigen (Randi var på dette tidspunkt slet ikke oppe på dagsdosis, og benyttede Letigen efter lægens anbefaling og udskrift af recept). Efter 2 års tovtrækkeri sender Lægemiddelstyrelsen endelig sit svar, hvorfra jeg citerer: "Bivirkningsnævnet har vurderet den cerebrale vasculit som en sandsynlig bivirkning til behandling med Letigen. Man var ikke tidligere bekendt med bivirkningen, og har ikke haft lignende anmeldelser tidligere, og har derfor lagt vægt på de medfølgende rapporter som dokumenterer lignende tilfælde i litteraturen".................ordet SANDSYNLIG er den højeste klassificering der kan gives - når man ikke kan påvise direkte sammenhæng.

Dette er blot et meget kort citat af Randis historie som man kan læse på hjemmesiden www.slankogsyg.dk

Vorese research forsætter, og i mellemtiden kan man jo læse de avisartikler der er om letigen.

for min skyld kan enhver der har lyst til at afprøve produktet gøre det.....jeg synes blot man skal vide hvad man går ind til

Link to comment
Share on other sites

PT> Kan du ikke komme med lidt flere ting, hvis jeres journalister har arbejdet på sagen i længere tid??

For med mindre at du arbejder på EB, må du da kunne komme med andre ting, end beskrevet. For det var jo egntelig bare en omskrivning af hvad artiklen på linket beskrev..........

Link to comment
Share on other sites

Nu handlede mit indlæg jo så primært også om den hjemmeside ;o) idet det var den side der trickede vores journalister. Men umiddelbart lyder du ikke som om du finder siden relevant eller hvordan ?

Jeg kender kun brudstykker af det han finder ud af lige nu, og det kun nå han hovedrystende kommer og fortæller dem. Men jeg vil gerne prøve at lokke mere ud af ham. Nej jeg arbejder ikke lige på EB, jeg tør ikke hvor andre tisser ;o)

Men hav tålmod min gode mand, du ved at journalister holder det hele tæt til kroppen, indtil de finder det på tide at komme med deres "afsløringer".

Link to comment
Share on other sites

Ang Letigen og blodtryk viser Denne undersøgelse at det ikke er tilfældet.

I Ugeskrift for Læger var der for øvrigt en artikel om en pige som begik selvmord ved at indtage 50 Letigen. Her kunne man vist ikke tale om at "sove stille ind"

/Niels

hmm, linket er vist til den anden undersøgelse, du omtaler??

det skulle vel ikke have været til denne? :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener nu stadigvæk at den største fare ved letigen er den åbenlyse fejlbrug der er. Tag nu fx. hende i fjernsynet igår! Hun havde spist letigen i 1 1/2 år, da hun døde af en blodprop som MÅSKE kan sætte i forbindelse med letigen. Ud fra "før billedet" vil jeg gætte på at det drejede sig om ca. 25kg hun burde tabe (bare sådan ca.). Her er altså et klart bevis for misbruget.

A. "Kortvarig behandling".........det kan man jo ikke lige sige at 1 1/2 års forbrug er!!

B. "mod kraftig overvægt".........tja, det kan man jo hellerik just sige var tilfældet!!

Og sådan syntes jeg faktisk oftest at det er. Folk misbruger et stof, og begynder så bagefter at råbe op om hvor meget de er blevet ført bag lyset! For helvede, folk må skuda forstå, at hvis de misbruger noget receppligtigt medicin, så er det sku forbundet med risici........

Det er dybt tragisk når folk kommer til skade, ved medicin misbrug, men desværre alt for forudsigeligt..........

PT> nej, hvis du mener, og jeg finder EB`s artikler saglige og troværdige, må jeg desværre skuffe dig! De er da absolut underholdene, men mere bør man vist heller ikke lægge i dem......Journalister har det jo også med at udlægge en sag, så det kun er den ene side man hører om, og det er tydeligvis også sket i denne sag!

Link to comment
Share on other sites

ved ikke lige hvem du snakker om, men hvbis vedkommende skal tabe 25kg for at være normalvægtig, vil jeg da helt sikkert betegne personen som kraftigt overvægtig.

Og mht. længden af behandlingen, er der fundet effekt af op til et års beh.

Det er selvf. ikke det samme som at sige, at beh. bør vare i et år, men man startrer ikke en behandling op for bare et par mdr. :)

Link to comment
Share on other sites

Well, jeg skal vel egntelig hellerik gøre mig klog, på hvordan de to ting bliver defineret. Jeg mener "kraftig overvægtig", er jo et definations spørgsmål, og det er "kortvarig behandling" jo også, og hvem der har sat fx. et bestemt antal mdr. på begræbet "kortvarig behandling". I mine øjne er et år jo ikke en kortvarig behandling, men eftersom jeg ikke kender kriterierne for opfyldelse af de betegnelser, skal jeg ikke kunne gøre mig klog på hvor lang tid, "kortvarig behandling" dækker over.........

Link to comment
Share on other sites

jeg kender nu heller ikke nogen def. af "kortvarig", men jeg undrer mig lidt over, hvor du har det fra, at letigen kun er til kortvarig brug - jeg har ikke kunne finde den anbefaling og efter en hurtig søgning gennem denne tråd, er det kun dig, der har nævnt ordet(faktisk 4 gange :D )

letigen er beregnet til folk med et BMI på over 30 eller over 25, hvis der samtidigt er risikofaktorer eller man har en speciel kropsbygning.

En gennemsnitlig kvinde på 175cm med et BMI på 25(normalvægtig), der så tager 25kg på, får et BMI på 33(kraftig overvægt) og er derved i indationsgruppen :)

Link to comment
Share on other sites

Til Nexus, jeg er i ledtog med flere, men den pågældene journalist her arbejder på et radioprogram til Nyhedsradioen 24-7.

Den med hvor stor en overvægt der skal til, handler jo ikke om at de er mere modstandsdygtige mod letigen, men tværtimod en angivelse af at man skal være så farligt overvægtig at det er "værd" at tage risikoen. I forvejen er overvægtige mennekser hjerte og kredsløb overbelastet, det gør det da ikke bedre at give dem noget der for dikkeværket til at lege galop på klampenborg.

At farligheden er overforbrug og misbrug kan da måske være meget godt, men de mennekser aner jo for pokker ikke hvad de har med at gøre, det samme gælder lægerne der udskriver recepterne som var det M&M's til børnehaver. Det er da en gal holdning at give overforbrug skylden, de følger jo for faen da lægens anvisninger. Anvisninger som han giver efter eget viden (eller mangel på samme) Forskriften fra producentetn hedder minimum 30% overvægtig i forhold til normalvægten, alligevel er der læger der åbenlyst tilstår at give det allerede ved 15-20%. dertil angiver producenten at det ikke må gives til personer med fejlbehandlet højt blodtryk Den vending benyttes hvis man ved behandling ikke får blodtrykket ned. Dette var tilfældet ved kvinden der havde forbrugt letigen i 1½ år. Jeg medgiver ikke noget bevis for at det er letigen der er årsagen til hendes blodprop.

Derimod synes jeg det er forkasteligt at lægemiddelstyrelsen ikke tager scenerne med letigen alvorligt. Det ER formentlig fejlbrug der er problemet, men letigen er jo ikke et nyt produkt, det er faktisk 15 år siden arne astrup lavede det her produkt. Mon ikke tiden er løbet fra det, når nu der findes andre produkter hvor brugen af dem er beskrevet UDFØRLIGT fra producentens side ? Bare et par enkelte tal....der er i de 10 produktet har været på markedet skrevet 800.000 recepter ud, altså 80.000 pr. år 227 om dagen....heraf er der udskrevet letigen til op mod 2500 BØRN !!

Link to comment
Share on other sites

Claus B> Jeg har det fra vejledningen i brugen af letigen. Der står bla. at det er til "kortvarig behandling af kraftig overvægt".........Definationen af de to begræber vil jeg tilgengæld ikke gøre mig klog på. Men du kan sikker også læse den samme ordlyd på pakken/glasset med pillerne, for det er jo ingen hemmelighed.

Mht. lægernes udskrivning og dertil følgene "misbrug", kan jeg da fortælle lidt fra den virkelige verden.

Det er godt nok ikke omkring letigen, men smertestillende midler.

Min gamle farmor, er efterhånden blevet opereret i både kne og hofter flere gange. På hospitalet fik hun en del morfin ol. men da hun kom hjem blev doseringen overgivet til "smerte-bussen" (kan ikke huske dens præcise navn, men det er nogle sygeplejesker med speciel viden om smerrtebehandling. Min farmor syntes dog ikke at hun fik nok, og gik derfor til sin egen læge og klagede sin nød! Hvormeget hun har måtte klage, ved jeg af gode grunde ikke, men lægen udskrev hende ihvetrfald alt den medicin hun mente hun havde brug for! Denne mængde steg jo selvfølgelig, i samme takt som hun skulle have flere piller for at fjerne smærten, og til sidst var hun oppe på helt vilde mængder!!

Om det var en svag læge eller en kraftig beklagende patient (eller en kombination) ved jeg ikke, men resultatet taler ihvertfald for sigselv........Og jeg kunne da forestille mig, at det er den samme problematik omkring folk som føler at deres overvægt (stor som lille) er et kraftigt problem. Jeg tror simpelthen læger ofte behager en patient, pga at der simpelthen ikke er tid til at snakke med patienten, en samtale som måske kunne ha løst problemet.......

Link to comment
Share on other sites

Nej, jeg har det dels fra arne astrup, da han skulle forsvare letigen, og dels fra ham ministeren igår på tv. Men ærligt talt kan jeg ikke huske præcist hvor jeg hørte om det første gang, for det er et stykke tid siden at jeg første gang hørte den ordlyd "kortvarig behandling af kraftig overvægt"........mit bud må være i et gammelt nummer af helse.....men jeg må ærlig talt være dig svar skyldig, mht. en kilde angivelse.......sorry :huh:

Link to comment
Share on other sites

takker....du vil jo ellers normalt helst have en kilde angivelse.... :D

jo, det skal da ihvertfald ikke bruges permanent. Men om fx. 1 år er kort (set iforhold til 20 års forbrug), eller om vi snakker måneder, ved jeg desværre ikke............. :(

Og nej, jeg ved ikke om nycomed har ændret i indlægs sedlen, men jeg kan da prøve at sende dem en mail, og finde ud af det........de svarer vel når "moder koncernen" kalder.......*lol*

Men man bruger jo fx. hellerik ECA i længere perioder. Jeg er altid blevet rådet til maks 3 mdr. Og det kunne jo sagtens tænkes at det var i samme størrelses orden at letigen bør bruges. Så evt. igen efter en lille pause.......men det er kun gætterier.....!! :

Link to comment
Share on other sites

takker....du vil jo ellers normalt helst have en kilde angivelse

ahh, ser at du følger med i den anden tråd? :)

ja, det er desværre ofte sådan, at hvis man mistænker et eller andet for at kunne være farligt, er det nok bedst med mindre eller med pauser.

Pauser med ECA, kreatinin og letigen??

Om en pause nedsætter eventuelle risici, skal jeg ikke kunne sige, men det svarer lidt til, at man dyrker en eller anden farlig aktivitet, og så holder en måneds pause for at nedsætte risikoen - det giver heller ikke meget mening :)

Faktisk kan det meget vel vise sig at virke omvendt.

Fx er det typiske indenfor sundhedsvæsenet, at folk ikke tager deres medicin(fx. deres antibiotika eller blodtryksmedicin.)

Uheldigvis er dette ikke særligt godt - man ser fx. større risiko for resistensudvikling hos bakterier, som ikke har fået den rigtige beh.

Og hos patienter der får beh. for forhøjet blodtryk, ser man at de ikke tager fuld dosis og derfor ikke får fuld effekt, hvorfor man skruer op for beh. og samtidigt indskærper at beh. bør følges efter foreskrivelserne - og resultatet? - at folk så bliver overbehandlet.

Og det samme kunne man forestille sig indenfor disse kosttilskud - at folk måske føler, at de får en lille effekt når de holder pauser af og til, hvorfor de skruer op for dosis imellem pauserne :(

Link to comment
Share on other sites

Jeg har taget Letigen siden påske for at komme af med ca. 40 kg's overvægt, hvoraf de 25 - 30 kg er kommet over tre år efter en knæskade og efterfølgende (langsommelig) behandling/operation af denne.

Jeg har ved siden af Letigen trænet vægttræning og spinning, med spinning 4 - 5 gange om ugen (2 - 3 gange om ugen er det dobbelt timer) og efterfølgende vægttræning efter HST principper 3 gange om ugen. Jeg har tidligere trænet meget (Karate, vægttræning og cykling)

Ernæringsmæssigt spiser jeg meget frugt og sørger for at få de fleste kulhydrater i løbet af dagen før træning fra kl. 17 -19. Efter træning laver jeg en protein shake med ½l mælk, designer protein, 1 banan og 10 frosne jordbær og spiser IKKE aftensmad. Jeg drikker ikke sukker sodavand og holder mig mest til dansk vand, evt. juice og 1 - 2 l skummetmælk om dagen. Jeg sørger for at spise frugt når jeg er "lækkersulten" og derudover har jeg et "frit måltid" om ugen.

Jeg har i denne periode tabt 24 kg fedt og taget 3 - 4 kilo muskler på selv om jeg har begrænset mit kalorie indtag til ca. 500 kcal under mit behov. Jeg regner med at bruge letigen et par mdr. endnu og ikke længere.

Letigen har for mig hjulpet en del med at få energi til at træne (som kan være svært at uden, da man normalt er træt efter arbejdet), taget toppen af appetitten således jeg kunne begrænse min kost (sige nej til fristelser)og måske bidraget med at jeg har kunnet beholde/øge min muskelmasse på trods af slankekuren.

Min læge har testet blodtryk og kolestorol inden jeg startede Letigen. Jeg har holdt mig til en dagsdosis på en til højst to piller. Derudover har jeg kombineret Letigen med Aspirin, både fordi mit knæ kan gøre lidt ondt og fordi jeg har læst at aspirin nedsætter tendens til blodpropper.

Jeg har måske taget en kalkuleret risiko, men mit helbred og livskvalitet er langt bedre nu. Hvor jeg før vejede næsten 140 kg og var hurtigt på vej mod endnu mere, ingen energi havde til andet end fjernsynskiggeri osv. er jeg nu en aktiv person med energi på livet og kan endda tillade mig at træne i tank-tops, da min overkrop nu er godt veltrænet og musklerne viser sig. Jeg har nu kun en lille mave på ca. 10 kg som skal væk over det næste ca. halve år eller mindre. Men stopper Letigen når jeg har tabt mig 5 kg. mere.

Jeg tror at det er vigtigt at kombinere Letigen med masser af motion og sund kost, for at bruge den ekstra energi til noget. Derudover vil motion (specielt spinning og løB) vel nedsætte de risiko faktorer som er ved Letigen (højt blodtryk og blodpropper). Men jeg kan ikke forstå de personer som bruger dem uden at bidrage med sund kost og motion.

Jeg tror man skal tage debatten med et gran salt, da jeg ikke synes man præsenterer de mange facetter (helbredsmæssigt og psykisk) som der både er ved overvægt og medicin misbrug. Selvom der er bivirkninger, så dør der jo tusinder af overvægt og rygning. Hvis man kan forbyde Letigen på det her grundlag, så burde cigaretter og alkohol vel værre forbudt for lang tid siden. Har selv en svoger som ryger 20 cigaretter om dagen, men skal gøre mig opmærksom på at "Letigen er vildt farligt", alt imens han tænder en ny smøg. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share