Træningsplanlægn. til eksplosivitet


Ferus
 Share

Recommended Posts

Jeg er ved at planlægge en klubkammerats (i kajak) vægttræningsprogram frem til sæsonen i sommeren næste år. personen har et fundament at bygge på, så fundamentprogram kan vi springe over.

Formålet med vægttræningen er at han skal have så stor eksplosiv styrke som muligt. Her har jeg tænkt på først at køre et body building-program gennem vinteren for at bygge noget masse på, og så skifte over til et eksplosiv styrke-program når vi kommer tættere på sæsonen.

Spørgsmålet er så om det kunne være smart at indlægge et råstyrkeprogram mellem disse to typer programmer, hvorved han muligvis vil kunne løfte flere kg i sættene i eksplosiv styrke-programmet??

Er dog ikke sikker på om han overhovedet vil kunne løfte flere kg i sæt, efter et råstyrkeprogram, da det måske kun har en betydning når der køres meget få reps??

Edited by Ferus
Link to comment
Share on other sites

Jaaeee men den eksplosive styrkre begrænses vel af antallet af muskelceller. der kan aktiveres? Så først masse, dernæst eksplosivitet?

FYI: 200-meter-roere kan sagtens ligge på 85kg BW

og det er ikke fordi de har store ben. hehe. Det er vel stort set den eneste legitime grund til at træne disco. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

og det er ikke fordi de har store ben. hehe. Det er vel stort set den eneste legitime grund til at træne disco. :bigsmile:

Jaaer præcis.. Jeg har tænet disco i årevis og med en god grund :) Benene bliver dog nok brugt mere end folk tror - Vi bliver jo nødt til at sparke på fodsparket med minimum samme kræfter som vi trækker i pagajen med, for ikke at hive os selv ud af sædet. Efter en 200 meter, kan jeg godt mærke at der kommer lidt syre i benene. Ligeså hører jeg rygter om at energi lagret i benene, kan anvendes i overkroppen! Så større muskler i benene, giver større brændstofdepot til overkroppen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg går ud fra at du mener max-styrke når du skriver råstyrke.

Du kan ikke se isoleret på styrketræningen når det ikke er den primære sport. Du skal hele tiden se på det sammen med det der laves i kayakken.

Jeg går ud fra at tiden i kayakken er stærkt reduceret over vintermånederne, hvorefter der kommer kommer en grundtræningsperiode efterfulgt af en konkurrenceperiode.

Jeg foreslår at du træner masse + max-styrke samtidig i vinterperioden. I løbet af grundtræningsperioden i kayakken trapper du så massetræningen ned så du kun har et meget komprimeret max-styrke program når konkurrenceperioden begynder.

Eksplosiviteten burde kommer fra kayaktræningen så det er begrænset hvor mange resourcer du skal bruge i styrketræningen på det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg går ud fra at du mener max-styrke når du skriver råstyrke.
max-styrke er jo et vidt begreb. Der findes mange forskellige typer af styrker: råstyrke, eksplosiv styrke, eksplosiv hurtighed, styrke-udeholdenhed og statisk styrke. Råstyrke, er primært den vægtløftere træner efter. Det er den maksimale styrke, der kan udvikles i én bevægelsesbane, uden hensyn til hvor hurtigt det skal gå.
Jeg går ud fra at tiden i kayakken er stærkt reduceret over vintermånederne, hvorefter der kommer kommer en grundtræningsperiode efterfulgt af en konkurrenceperiode.
Ja nogenlunde.
Jeg foreslår at du træner masse + max-styrke samtidig i vinterperioden. I løbet af grundtræningsperioden i kayakken trapper du så massetræningen ned så du kun har et meget komprimeret max-styrke program når konkurrenceperioden begynder.

Eksplosiviteten burde kommer fra kayaktræningen så det er begrænset hvor mange resourcer du skal bruge i styrketræningen på det.

Fremgangsmåden her, synes jeg også lyder fornuftig. Et masse og råstyrke-program kunne måske være hvor jeg låner idéer fra WSB? Er dog ikke enig i at jeg ikke skal bruge ressourcer på eksplosiv styrke, da det her handler om den korteste distance (200m), hvor det specielt er de første tag, som vinder tid. Ville måske have været anderledes på 1.000m og over, hvor starten ikke er så vigtig Edited by Ferus
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
max-styrke er jo et vidt begreb. Der findes mange forskellige typer af styrker: råstyrke, eksplosiv styrke, eksplosiv hurtighed, styrke-udeholdenhed og statisk styrke. Råstyrke, er primært den vægtløftere træner efter. Det er den maksimale styrke, der kan udvikles i én bevægelsesbane, uden hensyn til hvor hurtigt det skal gå.

Maks-styrke er faktisk den betegnelse der normalt dækker det du kalder råstyrke. Altså den man normalt måler i 1rm i "enkle" styrkeøvelser som bænk, squat osv..

Mht vægtløftere, så er du altså lidt ved siden af.. Vægtløftere er jo netop kendt for at være den sport der frembringer størst eksplosiv styrke (speed-strength) primært. Men klart, maksimal styrke har også sin plads blandt vægtløftning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share