Ledsmerter - hvad kan jeg gøre?


WideEyes.dk
 Share

Recommended Posts

Jeg er hverken læge eller fysioterapeut, men jeg synes, at det lyder meget som seneskedehindebetændelse. Hvis det er det, så er det vigtigt med variation i din træning for ikke at forværre tilstanden. Dertil kommer udspænding. Du kan også forsøge at lægge en bandage om håndleddet eller bruge handsker. Hvis du forstsætter som hidtil, kan du komme til at forværre tilstanden, og der vil gå rigtig lang tid, før det er væk igen, så du kan måske blive nødt til at holde en pause. Håber, at det måske kunne bruges.

Perikles

Link to comment
Share on other sites

Synes det lyder som noget vrøvl, (seneskedehindebetændelse)

Når man træner tungt er det ofte led som er udsatte, prøv at rette dine håndled under træningen, og pas på du ikke totalt overstrækker dine led (lille bøjning)

Prøve nogle dages pause, tag lidt vægt af så dine led kan få lidt ro. :smile:

Edited by MaximusMaximus
Link to comment
Share on other sites

Hej

Tusind tak for jeres svar.

Ja jeg kan måske godt rette håndleddene i bænkpres etc.

Kan det være samme forklaring med albueledene?

Jeg træner hverken her eller hveranden dag - så pauser kommer der automatisk indimellem. Seneskedehindebetændelse tror jeg heller ikke på - det har jeg haft før, så jeg kender udemærket symptomerne :)

Hilsen Morten

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruger selv fiskeolie imod ledsmerter, 2 kapsler om dagen som standard og hvis jeg så begynder at mærke noget til mine led så fyrer jeg fire ned dagligt. Hvis det er akutte smerter så kan du også bruge Aspirin der hæmmer inflammation.

Fiskeolie og aspirin er de ting jeg selv har gode erfaringer med, derudover kender jeg også et par stykker der bruger Glucosamin med en positiv effekt. Glucosamin har dog en noget mindre dokumenteret effekt mod ledsmerter, men det var måske en idé at prøve.

Jeg tror heller ikke på den med sceneskedehindebetændelse, det er vist noget der ligger mere op af cardiotræning.

Link to comment
Share on other sites

Hold PAUSE-PAUSE-PAUSE-PAUSE-PAUSE-PAUSE.

Jeg tror at du træner med for mange kg, inden dine led er klar til det. hvis du for nylig er begyndt at træne tungt kan de simpelhen ikke klare den store/pludselige ekstra belastning.

jeg har selv døjet med mine albueled pga. for tung træning (bænkpres) og ved at løfte i bænkpres trøje. der gik nok næsten et halv år inden de var iorden igen.

det eneste der hjalp ved mig var at holde pause med alt træning i 2 mdr. og så først starte op igen når der ikke kan mærkes smerter i albuen mere. og så starte op stille og rolig og kun øge vægten lidt af gangen, også selv om det virker latterligt at træne med 20-50-100 kg eller hvad der nu er let træning for en.

Jeg prøvede også at træne stille og rolig men det blev kun en lille smule bedre det gik aldrig væk før jeg holte pause.

jeg prøvede også at spise fiskeolie det hjalp ikke en dyt.

Det med dine håndled kan sikkert afhjælpes ved at bruge håndledsbind.

Edited by jka
Link to comment
Share on other sites

Puha. Nu er jeg endelig kommet ordentligt igang med træningen igen, så jeg håber ikke det er nødvendigt med et par måneder væk. Men er det nødvendigt, så er det jo bare sådan det er!

Fiskeolie kan jeg måske leve med, men Glucosamin - det er et lægeordineret gigtpræparat - det holder jeg mig sgu fra......!!

Et par håndledsstøttere er også en god start - tak for tippet :)

Hilsen Morten

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
vær også opmærksom på at flere folk får albuesmerter af at køre forskellige triceps-øvelser m.m. Evt prøv at finde frem til hvad der forårsager smerte og hvad der ikke gør. Så er det nok lidt lettere at komme tættere på problemet.. :smile:

Hej Francis.

Tusind tak for dit bidrag. Jeg er faktisk begyndt på en ny tricepsøvelse. Jeg vidste slet ikke at der kunne være en sammenhæng, men det er helt sikkert noget der skal undersøges!

Hilsen Morten

Link to comment
Share on other sites

Tusind tak for dit bidrag. Jeg er faktisk begyndt på en ny tricepsøvelse. Jeg vidste slet ikke at der kunne være en sammenhæng, men det er helt sikkert noget der skal undersøges!

Det ville være en god idé - jeg er holdt op med at bruge fx en tricep-øvelse som french press, fordi jeg fik ondt i albuen af den. Har selv meget bedre erfaringer med fx close grip bænkpres eller tricep kickbacks.

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share