Hvorfor styrketræne?


heidt
 Share

Recommended Posts

Godaften. Jeg har læst mange timer herinde. Og jeg er forvirret. Men jeg har forstået så meget at man skal skræddersy sit program efter hvad ens mål er. Hvis jeg nu lige beskriver mine målsætninger og så lige kommer med nogle refleksioner, gider i så kommentere det og forklare :D??

Min situation og mine mål:

Jeg vejer 92kg er 186cm høj og 22år. Et værktøj til at beregne dagligt energiforbrug, som jeg har fundet her på MOL fortæller mig at jeg har et dagligt energiforbrug på 4300kcal.

Jeg er ret aktiv, cykler på arbejde HVER dag og jeg angriber alle bakker og giver den gas. Sammenlagt 50minutters cykling med sved på panden. Udover det styrketræner jeg i gennemsnit 3 gange om ugen 1 til 1½ time...

Mit mål er umiddelbart at få min fedtprocent ned så jeg kan se cut ud. Jeg har lige nu en fin lille badering rundt om maven der irriterer mig grænseløst. Det er IKKE mit mål at være stor og mægtig. Mit mål er at være stærk og se godt ud og have en harmonisk krop lige som ham her: Mathew

Min fedt-tilstand ser således ud pt: TADA!

Men hvad er den bedste fremgangsmåde? I første omgang går jeg udfra at det er bedst at cutte det meste fedt væk og så styrketræne og få nogle pæne muskler bagefter. Men i cut perioden hvor vigtigt er det at styrketræne der? Ville jeg ikke være bedre tjent med at løbe en halv time istedet for at styrketræne 1 time??? Hvis jeg alligevel er i kalorieunderskud kan jeg jo ikke få muskelmasse på anyway???? Kan man overhovedet vedligeholde sine muskler hvis man er i 1000kcal underskud om dagen ?

Og HVORNÅR begynder kroppen at tage af musklerne istedet for fedten??? Eller er der en konstant 20/80 fordeling når kroppen tager af energidepoterne(fedt og muskler)????

Det er altsammen spørgsmål der er ret vigtige når man vil have resultater på bordet, synes I ikke?

MVH

Rune

Edited by heidt
Link to comment
Share on other sites

Men hvad er den bedste fremgangsmåde?

Jeg synes din fremgangsmåde virker rigtig fornuftig. Så vidt jeg har forstået det, kan det være en rigtig god ide, at skabe en høj energiomsætning, hvis målet er at tabe fedt og bibeholde masse. Du er ret godt dækket ind, både hvad angår cardio (cykling) og styrketræning.

Styrketrænings-delen, har udover den skaber en god efterforbrænding hvis den bliver grebet rigtigt an, den meget vigtige effekt, at den hjælper dig med at holde på muskelmassen. Derfor er det ret vigtigt at du forsætter med den.

Om du kan gaine muskelmasse under en cut, skal jeg lade stå usagt. Men hvis du virkelig giver den gas, både hvad angår styrketræningen og cardio-delen, så skulle det ikke være helt umuligt.

Og HVORNÅR begynder kroppen at tage af musklerne istedet for fedten??? Eller er der en konstant 20/80 fordeling når kroppen tager af energidepoterne(fedt og muskler)????

Det er svært at sige præcist. De faktorer der tæller for at det er fedt der bliver forbrændt og ikke muskelmasse, er blandt andet: 1) høj energiomsætning, 2) kontrolleret energiunderskud, (500-1000kcal) afhængig af hvor meget fedt du har på kroppen, jo mere fedt, jo højere underskud, 3) koncentreret træningsindsats, 4) fornuftig kost generelt.

Synes du burde læse følgende artikelen om energiomsætningens betydning (g-flux): http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=909183

- Håber du kunne bruge det til noget. :)

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Hej... tak for linket til artiklen. Den var ret spændende. Jeg har bare læst så mange gange herinde at det er en FYSISK LOV at man ikke kan tage muskelmasse på når man er i kalorieunderskud. Og dog, er der nogle andre der siger at man med besvær godt kan.

Da jeg startede med at cykle på arbejde tabte jeg mig MEGA hurtigt, så jeg fik blod på tanden, så jeg begyndte at styrketræne 3-4 gange ugentligt. Og så stoppede vægttabet lige med det samme. Jeg ændrede ikke noget i kosten.

Mit vægttab ser således ud over tid. Der er tendens til at vægten falder langsomt nu:

kurve101007.jpg

Jeg er fint tilfreds med udviklingen, fordi selvom der i kg ikke er sket så meget, så er jeg i den periode hvor vægttabet er gået langsomt, rykket 1 tand ind i bæltet og mine t-shirts er nu løsere om maven og lidt strammere om armene. Det her HELT tydeligt at se i spejlet også. Jeg kan slet ikke vente med at se hvad de næste måneder gør ved min krop.

Edited by heidt
Link to comment
Share on other sites

Mjah... Det billede jeg har lagt op i det første indlæg er svarer meget godt til hvordan det ser ud idag.

MEN jeg har jo meget tykkere end det, så JEG kan se/mærke forskel.

Jeg kan tage nogle billeder igen om fjorten dage. På det tidspunkt skulle jeg gerne have smidt 1.8kg fedt... det er planen i hvert fald. Og hvis der er hold i de fysiske love om at energien i universet er konstant, så burde jeg kunne holde planen.

Nå, i får lige nogle alligvel. Jeg har lige taget dem. Sorry for dårlig kvalitet.

Forfra Og fra siden...

Som man kan se er der en DEL at cutte endnu, men den opskrift jeg kører efter lige nu giver fine langsomme resultater... Forhåbentligt længe endnu.

Edited by heidt
Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare læst så mange gange herinde at det er en FYSISK LOV at man ikke kan tage muskelmasse på når man er i kalorieunderskud.

Det er også fuldstændigt korrekt. I den periode din krop er i katabolsk tilstand kan du ikke opbygge muskelmasse. Din krop kan dog godt skifte mellem katabolsk og anabolsk tilstand i løbet af en dag, hvorfor du godt kan opbygge muskelmasse selvom du i gennemsnit ligger i kalorieunderskud.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro at grunden til at dit vægttab stoppede brat, da du begyndte at lave vægttræning, er/var fordi dine muskler blev lidt chokerede over at du bad dem om at løfte nogle så tunge ting. Det var de jo slet ikke vandt til! resultatet er at så vokser de... og selv om at du så har for brændt 1kg. fedt så ses det jo ikke på vægten, når du så samtidigt har taget 700g. muskelmasse på.... :-)

smil og hver glad. så længe du giver den en skalle! :-)

? er det 25min. cykling hver vej? og 50 sammenlagt? så synes jeg faktisk det er for lidt... den sammenhængende tid er vigtig - kør en 5km. omvej, så du måske lige snupper 45min hver vej. :-)

har ingen beregning, men tror at på 25min. cykling, der snupper dine muskler/kredsløb blot lidt af dit kulhydrat depot. uden at det sætter stofskiftet nævneværdigt i vejret de følgene timer.

go træning.

Edited by Bo th
Link to comment
Share on other sites

Ja det er 25 minutter hver vej. Men når jeg træner træner jeg ALTID lige inden arbejdet. Så 3 gange om ugen ligger der styrketræning inden de 25 mins cykling...

Interessant at det ikke skulle betyder det helt store med mine 2x25mins cykling... jeg troede det var sådan noget shit man skulle ud på hvis man skulle være cut :D? Men nu et stykke tid efter jeg begyndte på træning er jeg da også begyndt at se små rigtigt flotte resultater igen.

post-16047-1192521517_thumb.jpg

Jeg jeg sigter efter at spise imellem 2500kcal og 3000kcal om dagen, og det virker fint og langsomt...

Det bedste ved det hele er at man faktisk kan stoppe RET meget mad i munden hvis målet er 2750kcal... Jeg æder mig mæt hver dag.

Link to comment
Share on other sites

heidt -> Jeg ville i første omgang ikke stole alt for meget på den beregning du har lavet af dit energiforbrug. Det er ikke absurd højt, men temmelig højt. Bare du starter ud på de 2500-3000kcal og så justere efter behov.

? er det 25min. cykling hver vej? og 50 sammenlagt? så synes jeg faktisk det er for lidt... den sammenhængende tid er vigtig - kør en 5km. omvej, så du måske lige snupper 45min hver vej. :-)

har ingen beregning, men tror at på 25min. cykling, der snupper dine muskler/kredsløb blot lidt af dit kulhydrat depot. uden at det sætter stofskiftet nævneværdigt i vejret de følgene timer.

go træning.

Jeg mener den totale tid (og intensitet) er vigtigst og i heidt's situation gør det næppe den store forskel hvilket brændstof kroppen benytter under selve aktiviteten.

Efterforbrænding afhænger af træningens intensitet og længde. Jo tungere og længere tid, jo mere efterforbrænding groft sagt. Men det er jo ikke et krav for at realisere et underskud. Hvis man ville kan et underskud også skabes med længere gåture hvor efterforbrændingen er cirka lig 0.

Link to comment
Share on other sites

heidt -> Jeg ville i første omgang ikke stole alt for meget på den beregning du har lavet af dit energiforbrug. Det er ikke absurd højt, men temmelig højt. Bare du starter ud på de 2500-3000kcal og så justere efter behov.

Ja mit ret langsomme vægttab som du kan se på kurven vidner jo nok også om at mit totale energiforbrug mere er omkring 3400kcal eller noget i den stil. Justerer dog ikke i diæten før vægten holder stille igen, det passer mig fint at det går langsomt.

Edited by heidt
Link to comment
Share on other sites

Det lyder som om du har en fornuftig indstilling til dit vægttabsprojekt og udemærket styr på træningen. Vil bare lige huske dig på at i takt med at du taber dig, så falder dit daglige energiforbrug også. Så derfor vil det være nødvendigt med enten en nedjustering af indtag eller opjustering af aktivitet for at kunne blive ved med at tabe sig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share