ideer til ben/rygtræning


Jellohallo
 Share

Recommended Posts

Hej.. jeg har lige et par spørgsmål som jeg håber et par stykker af jer har lyst til at svare på..

Står og mangler nogle ryg og ben øvelser da jeg har tænkt mig at træne hjemme..

Mit udstyr:

Bænk m. op til 75 kg. og bentræningsdimser.

håndvægte m. op til 30 kg

Curl stang

15 kg sække

Overkropstræning har jeg nogenlunde styr på men mangler ideer(udover dødløft) til underkroppen med det udstyr jeg har. Har i nogle forslag?

Lidt stats(ved ikke om det er nødvendigt)

18 år

200 cm

89 kg

max bænk(3rep) 65 kg

Dødløft (3 rep) 75 kg

Squat (3 rep) 70 kg

På forhånd tak

Link to comment
Share on other sites

jeg ved ikke hvor længe du har trænet, så kan du ikke poste det - samt info om dit trænings program - mål - og hvor ofte?

for med 89kg. og 2 meter høj burde du efter min mening kunne løfte noget mere end det du har skrevet.

du skriver 3 rep 70kg. squat, hvis du kan lave den øvelse med dine vægte ( i en taske og med håndvægte i hænderne) så behøver du egentligt ikke flere benøvelser. men blot nogle tungere/flere vægtskiver.

evt. noget interval løbe træning af 100-500m.

du kan også lave dødløft (aktive ben) som du skriver: det giver til lænden.

dødløft med helt strækte ben giver til baglåret.

row med curlstangen, den nederste del af ryggen(latissimus dorsi)

en-arms-roning med håndvægte - nederste del af ryggen ( lat.do).

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke har adgang til et center med squatracks osv, så ville jeg nok prøve på at gribe det anderledes an, hvis det var mig. Øv dig i at kunne lave pistols (squats på et ben), og sigt efter at kunne lave dem med ekstra vægt med tiden. Vil jeg mene er en udmærket erstatning for squats, hvis ikke du da deltager i nogle sportsgrene hvor rigtig tunge benbøjninger er "uundværlige".

Derudover ville jeg nok lave en del sprints, bakke sprints, Goodmornings med vægtstangen på nakken. leg matrix (24 bw squats, 24 lunges, 24 jump squats, 24 jump lunges), et-bens calf raises og sjip. Evt kan du se om du kan få råd til en kettlebell eller to. Disse vil også gøre en del for at øge din styrke/styrkeudholdenhed i dine stænger... :smile:

Dødløft med 75 kg som maks, vil jeg mene er stort set ubrugelige. Du når hurtigt et niveau hvor det vil være peanuts og din fremgang vil gå i stå..

Edited by Francis
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share