behandling af skade i nakken ve


kulu
 Share

Recommended Posts

Min søster har under en omgang yoga-træning i fitnessWorld fået en skade i nakken.

Her er hendes beskrivelse af hvordan skaden opstod:

det var start-positionen, hvorefter vi skulle fra stillingen føre benene over hovedet så tæerne rørte gulvet.... og så bad hun os om at lave en baglæns kålbøtte op....

det var idet vi skulle til at lave kålbøtten at det knækkede, og jeg valgte derfor at komme op ved at dumpe ned på siden og ikke fuldføre kålbøtten.

Altså de har stået i en skulderstand, lave en baglæns kolbøtte og komme op til hundstræk.

Hun har været til egen læge som henviste hende til en fysioterapeut. Den første fys hun var til turde ikke tage stilling til hvad der var galt, men henviste hende til en anden fys. Min søster fik lavet nogle røntgen billeder på en privat klinik og medbragte dem til den nye fys. Fyssen forklarede at bruskpladerne mellem C-5/6 var skubbet ud, mellem C-6/7 var der også en mindre forskubbelse. Med bruskplader går jeg ud fra fyssen mener Diskus.

Behandlingen min søster fik anbefalet var en øvelse hvor hun skubber hovedet frem og tilbage. Den øvelse skal hun så lave hver anden time de næste to måneder. Hun er ret frustreret for hun føler ikke der er nogen fremgang. Dette gav hun udtryk for til sin private læge men han mente ikke der var mere han kunne gøre. Da min søster var hjemme ved familien i Århus her i weekenden kunne man tydeligt konstatere en bule/hævelse af hendes nakke. Jeg blev også pænt vred over at høre at hendes private læge ikke gør mere for at afhjælpe en skade som jo både er meget smertefuld, giver hende hovedpine og som gør det svært for hende både at klare studierne og arbejdet i banken.

Jeg synes personligt forløbet har været for tyndt. Der skulle være gjort mere for at diagnosticere hende og mere for at behandle hende. Jeg mener også en kiopraktor vil kunne afhjælpe ovenstående, er jeg forkert på den?

Men nu er jeg jo ikke uddannet indenfor dette område så jeg ville høre jeres mening?

Hvis i mener kiopraktik kan være en løsning vil i så venligst anbefale en rigtig kompetent klinik i københavnsområdet?

Hvis i har andre forslag til hvad min søster kan gøre er input selvfølgelig velkomne

Min søster er ellers 23 år, i ok form, og med sunde store diskus i resten af ryggen.

Edited by kulu
Link to comment
Share on other sites

Såfremt din søster ikke har fået en scanning af nakken, så er det umuligt for fyssen at sige noget om udbuling af din søsters discus (eller forskubbelse!)! Det kan man ikke se på rtg. og i øvrigt er meget få fysioterapeuter i stand til at konkludere noget på et røntgen billede, da de ikke er uddannede til dette.

Din søster har fået en yderst mangelfuld behandling hos både læge og fys. Jeg formoder enhver anden fys ville have kunnet gøre det bedre (hun har nok været uheldig) og lægen aner tydeligvis intet om problemet. Jeg ville ringe til en kiropraktor og få lavet en ny undersøgelse.

Edited by bone-breaker
Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret

Jeg tror også det ender med at vi tager kontakt til kiropraktor. Bare underligt at lægen ikke nævner den mulighed.

Med hensyn til scanninger så er der vel de to muligheder

At man prøver at få finansieret en scanning gennem det offentlige hvilket vel næsten er umuligt.

eller at man selv hoster op med pengene.

Men røntgenbillederne som hun fik taget på en privat klinik kan hun vel i første omgang tage med til kiropraktoren.

Edited by kulu
Link to comment
Share on other sites

Sådan nogle kålbøtter er ikke til at spøge med :laugh:

Spøg til side:

Den bule som føles er med stor sandsynlighed ikke discus (hvilket det nok aldrig er - snarere nucleus), men muligvis en fibersprængning i en muskel = hævelse i området.

Hvis det var discus/materiale, ville der nok være meget voldsommere symptomer..

Nedkøling af området, forsigtig mobilisering og tværmassage ville imo være en korrekt tilgang.

Samt selvf. smertedæmpende medicin, for at undgå smerteforårsaget fejlstilling af hovedet.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Hej Kulu.

Jeg er journalist og leder efter én, der har haft en nakkeskade pga. yoga. Jeg vil bare gerne lave en mikrokort interview med din søster i telefonen om hendes oplevelse dengang. Men skal helst have fat på en idag. Vil du hjælpe? Så send mig fluks en besked. På forhånd mange tak for hjælpen :-)

Link to comment
Share on other sites

Hej Kulu.

Jeg er journalist og leder efter én, der har haft en nakkeskade pga. yoga. Jeg vil bare gerne lave en mikrokort interview med din søster i telefonen om hendes oplevelse dengang. Men skal helst have fat på en idag. Vil du hjælpe? Så send mig fluks en besked. På forhånd mange tak for hjælpen :-)

Har du set posten du kommenterer på er fra 2007??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share