Indtag af fisk eller fiskeolie øger vægttab


Dines
 Share

Recommended Posts

Int J Obes (Lond). 2007 Oct;31(10):1560-6. Epub 2007 May 15. Links

Randomized trial of weight-loss-diets for young adults varying in fish and fish oil content.Thorsdottir I, Tomasson H, Gunnarsdottir I, Gisladottir E, Kiely M, Parra MD, Bandarra NM, Schaafsma G, Martinéz JA.

Unit for Nutrition Research, Department of Food Science and Human Nutrition, Landspitali University Hospital, University of Iceland, Eiriksgata-29, 101 Reykjavik, Iceland. [email protected]

OBJECTIVE: To investigate the effect of including seafood and fish oils, as part of an energy-restricted diet, on weight loss in young overweight adults. DESIGN: Randomized controlled trial of energy-restricted diet varying in fish and fish oil content was followed for 8 weeks. Subjects were randomized to one of four groups: (1) control (sunflower oil capsules, no seafood); (2) lean fish (3 x 150 g portions of cod/week); (3) fatty fish (3 x 150 g portions of salmon/week); (4) fish oil (DHA/EPA capsules, no seafood). The macronutrient composition of the diets was similar between the groups and the capsule groups, were single-blinded. SUBJECTS: A total of 324 men and women aged 20-40 years, BMI 27.5-32.5 kg/m(2) from Iceland, Spain and Ireland. MEASUREMENTS: Anthropometric data were collected at baseline, midpoint and endpoint. Confounding factors were accounted for, with linear models, for repeated measures with two-way interactions. The most important interactions for weight loss were (diet x energy intake), (gender x diet) and (gender x initial-weight). RESULTS: An average man in the study (95 kg at baseline receiving 1600 kcal/day) was estimated to lose 3.55 kg (95% CI, 3.14-3.97) (1); 4.35 kg (95% CI, 3.94-4.75) (2); 4.50 kg (95% CI, 4.13-4.87) (3) and 4.96 kg (95% CI, 4.53-5.40) on diet (4) in 4 weeks, from baseline to midpoint. The weight-loss from midpoint to endpoint was 0.45 (0.41-0.49) times the observed weight loss from baseline to midpoint. The diets did not differ in their effect on weight loss in women. Changes in measures of body composition were in line with changes in body weight. CONCLUSION: In young, overweight men, the inclusion of either lean or fatty fish, or fish oil as part of an energy-restricted diet resulted in approximately 1 kg more weight loss after 4 weeks, than did a similar diet without seafood or supplement of marine origin. The addition of seafood to a nutritionally balanced energy-restricted diet may boost weight loss.

Link to comment
Share on other sites

Interessant. Især fordi mængderne ikke er overvældende. 3 x 150 g fisk om ugen er jo ikke galt.

Kan ikke lige gennemskue, hvor meget fiskeolie gruppe 4 indtog. Har du et tal på det?

edit: I øvrigt ekstra interessant, hvis deres kcal indtag er blevet holdt på præcis det samme, hvilket jeg går ud fra er tilfældet. I så fald er der jo pludselig forskel på kalorier i modsætning til, hvad den generelle opfattelse på bl.a. MOL (som jeg ser det).

Kan i øvrigt allerede se overskriften på EB for mig: "Fisk slanker!", hvorefter hr. og fru Danmark lægger ½ kg fed fisk til deres daglige indtag, læner sig tilbage og venter på at kiloene rasler af.

Edited by Quantanamo
Link to comment
Share on other sites

Interessant. Især fordi mængderne ikke er overvældende. 3 x 150 g fisk om ugen er jo ikke galt.

Kan ikke lige gennemskue, hvor meget fiskeolie gruppe 4 indtog. Har du et tal på det?

edit: I øvrigt ekstra interessant, hvis deres kcal indtag er blevet holdt på præcis det samme, hvilket jeg går ud fra er tilfældet. I så fald er der jo pludselig forskel på kalorier i modsætning til, hvad den generelle opfattelse på bl.a. MOL (som jeg ser det).

Kan i øvrigt allerede se overskriften på EB for mig: "Fisk slanker!", hvorefter hr. og fru Danmark lægger ½ kg fed fisk til deres daglige indtag, læner sig tilbage og venter på at kiloene rasler af.

Deres kcal blev holdt på det samme (omkring 600 kcal/dag underskud) med en energifordelingen på 20/50/30 (p/c/f) og fiskeolieindtag var 6 kapsler, men der står desværre intet om indhold. De testede både fed og mager fisk (laks og torsk hhv.)

Link to comment
Share on other sites

Kan i øvrigt allerede se overskriften på EB for mig: "Fisk slanker!", hvorefter hr. og fru Danmark lægger ½ kg fed fisk til deres daglige indtag, læner sig tilbage og venter på at kiloene rasler af.

heh. ja, men sådan er livet nu engang :smile:

efter at forsøget er lavet er der så nogen teori om hvorfor fiskegruppen tabte sig mere? er det fordi kroppen bliver bedre til at tabe fedt når den også indtager det?

Edited by apprenti
Link to comment
Share on other sites

Deres kcal blev holdt på det samme (omkring 600 kcal/dag underskud) med en energifordelingen på 20/50/30 (p/c/f) og fiskeolieindtag var 6 kapsler, men der står desværre intet om indhold. De testede både fed og mager fisk (laks og torsk hhv.)

Ved du om det var ½ eller 1 gram kapsler? :)

Et andet spørgsmål er så om et endnu højere indtag af fed fisk/kapsler medfører et endnu højere ekstra vægttab.

Link to comment
Share on other sites

heh. ja, men sådan er livet nu engang :smile:

efter at forsøget er lavet er der så nogen teori om hvorfor fiskegruppen tabte sig mere? er det fordi kroppen bliver bedre til at tabe fedt når den også indtager det?

Forskerne bag undersøgelsen kommer ikke selv med nogle teorier, men de nævner følgende i introduktionen:

Studies in rodents have demonstrated that marine

n-3 fatty-acid-enriched diet decrease adipose growth and

increase b-oxidation.12,13 Additionally, taurine, an amino

acid abundant in fish protein, has been suggested to decrease

body weight.14

Kan godt finde refs, hvis det har interesse.

Ved du om det var ½ eller 1 gram kapsler? :)

Et andet spørgsmål er så om et endnu højere indtag af fed fisk/kapsler medfører et endnu højere ekstra vægttab.

Der stod som sagt intet om størrelse af kapslerne, men du kan prøve at skrive til forfatteren:

Correspondence: Professor I Thorsdottir, Unit for Nutrition Research, Landspitali

University Hospital, Eiriksgata-29, 101 Reykjavik, Iceland.

E-mail: [email protected]

Og om et større indtag skulle virke bedre er der vist ingen der kan svare på. Men alt med måde, det er næppe sundt at overdrive indtagelsen af n-3 fedt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes også det er interessant, at lign. vægttab-boost ved indtag af fisk eller fiskeolier, ikke var observeret ved kvinder. Findes der hypoteser inden for dette område?
Resultaterne hele vejen igennem tyder mest af alt på at forskellene ikke er reelle, mao de er tilfældige.
Link to comment
Share on other sites

Et par studier mere der finder samme resultat ville være rart før man kan begynde at tro på dette resultat.

Taurine findes i øvrigt næppe i kapslerne - så den forklaring holder i hvert fald ikke på dem.

Hvis både taurine og omega-3 skulle have en effekt så ville man forvente at den største effekt var at finde i gruppe 3 (der får fed laks - dvs. både omega-3 og taurine). 450 g laks giver vel i omegnen af 13,5 g (3 g/100 g laks) omega-3 om ugen - heraf størstedelen EPA/DHA, mens kapslerne har suppleret med 10,5 gram omega-3 om ugen (forudsat at de fik 1,5 g per dag).

Men forskellen mellem fed fisk og fisk er næsten ikke tilstedværende.

Det er umiddelbart svært at blive klog på resultaterne.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Sjovt at kapslerne er (lidt) mere effektive end rigtig fisk =] Så mangler vi bare lige en ernæringsforsker til at fortælle os at der ikke er nogen forskel på 120 kapsler til 18,95 og 120 kapsler til 159kr.

Jeg spiser fiske-olie kapsler hver dag (de billige). Jeg skal/kan så ikke tabe mig, men til gengæld føler jeg mig mere kreativ. Det er som om jeg får flere ideer. Desværre er jeg ikke blevet mere arbejdssom *suk*

Mht videnskaben. Enzymer er ofte regulerede af deres substrat og/eller produkt. Eftersom det samme enzym nedbryder mange forskellige fedtsyrer kunne man forestille sig at de omega fedtsyrerne var mere effektive til at aktivere. På den anden side så bør der allerede være nogen der har kørt noget biokemi på det. Men det kunne også sagtens være en signaleringseffekt af ukendt årsager. Jeg ved sgu ikke så meget om fedtmetabolismen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share