Hjælp til træningsprogram :)


MikkeR
 Share

Recommended Posts

Hey!

Jeg er en gut på 18 år som efterhånden har trænet i et center i knap et års tid. Det har primært bare været "for sjov", dvs. jeg har ikke fulgt et specielt program eller holdt nogle bestemte tidspunkter. Jeg startede med at træne pga. at jeg tænkte det kunne få mig til at tage på i vægt (jeg er rimelig tynd), og selvfølgelig for at få større muskler. Jeg spiser rimelig godt, men tager ikke på af det, fordi jeg har et ekstremt højt stofskifte. Jeg har taget ca 5 kilo på imens jeg har trænet, og har også fået større muskler i primært arme + bryst, men ikke noget specielt. Jeg tænkte at der var nogle herinde som kunne give nogle tips til gode øvelser eller et godt program. Jeg har ca 4 dage om ugen at træne i, da jeg arbejder til sent om aftenen de andre dage.

Lidt information om mig:

Køn: Mand

Alder: 18

Højde: 1.83m

Vægt: 61kg

Hvad jeg træner nu:

Bænkpres: 32kg (eksklusiv stang), 10 gentagelser

Biceps curl med håndvægte: 14 kg, 10 gentagelser

Triceps pres med stang: 14 kg (eksklusiv stang), 10 gentagelser

Træk: pull down: 60 kg, 10 gentagelser

Cablecross (version a i øvelseslisten): 20 kilo, 10 gentagelser

Triceps push downs: 50 kilo, 10 gentagelser

40 mavebøjninger eller 20 med en 5 kilos vægt placeret på brystet

25 armbøjninger

15 chinups

15 benløft

30 rygbænk

20 rygbøjninger

Rowing: 1.5 min, 10 modstandskræft

+ nogle andre småøvelser jeg ikke kan navnene på :)

Er disse øvelser passende til mig, og hvilke bør jeg lave udover dem, og hvilke bør jeg afskaffe?

Håber i kan hjælpe mig! :4thumbup:

Mvh.

Mikkel

PS: Har lige fornyligt læst om Squat, som skulle være en rigtig god øvelse. Har tænkt mig at prøve den næste gang. Har også prøvet dødløft, men det giver smerter i min ryg og er belastende, har det noget at gøre med teknik eller skal man bare tage mindre vægt på stangen (tager pt. 20 kg eksklusiv stang)?

Edited by MikkeR
Link to comment
Share on other sites

For at finde et "godt" træningsprogram skal du finde ud af hvad du vil træne!

For styrke skal du, meget grundlæggende, holde dig lavt i reps, højt i kilo og højt i sæt. Eks. 5 reps ved en vægt du kan løfte 7 gange og lave 5-7 sæt.

For hypertrofi (muskelvækst), igen grundlæggende, gælder det om at holde en stor volumen (mange kilo i alt) eks. 8-12 reps 3-5 sæt og hvor du arbejder med en vægt der ligger tæt på gentagelserne (8 reps 8-9 gentagelser).

Det er dog meget grundlæggende hvad der står ovenfor, og umiddelbart vil jeg forslår dig at tage en time eller to med en kompetent træner i dit motionscenter hvis du har mulighed for det, ellers læs dig lidt frem til forskellige programmer (eks. HST) og træningsmetoder (eks. german volume, strip set) der ligger på nettet.

I forhold til dit dødløft er det død og pine vigtig at du har styr på teknikken inden du går i gang. Nu kender jeg ikke dine forudsætninger men 20 kg i dødløft er ikke særlig meget i mine øre, og får du allerede ondt her er den gal. Igen få fat i nogen der kan viser dig hvordan øvelsen laves rigtigt, så du undgår skader og får mere ud af din træning

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner egentlig mest pga. det visuelle, og for at tage på.

Jeg har desværre ikke mulighed for at få hjælp fra en træner, da jeg træner i en roklub, hvor man kan komme præsis når man vil (man har en nøgle og lukker sig ind).

Angående dødsløft kan jeg sagtens løfte mere, men det vil forvolde mig mere smerte :(

Er der en video el. lign hvor man kan se helt præsis hvordan man gør?

På forhånd tak :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du allerede har ondt når du dødløfter 20 kilo er det næppe teknikken den er gal med.

Drop dødløft, få fixet dine problemer i ryggen og træn den ved hjælp af øvelser, der ikke volder smerter.

Weighted backraises (evt. uden) er en verdensklasse øvelse til at bygge rygstyrke. Har du ikke adgang til et apparat, der kan assistere dig i denne øvelse, kan du få en kammerat til at holde dine ankler nede mens du ligger udover en bordkant med hoftebøjerne på selve kanten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share