Sunde ideer til madpakken?


the Gubby
 Share

Recommended Posts

Hej MOL..

Jeg er en dreng på 17 år som går i gymnasiet.. Jeg er i gang med et forsøg på at tabe mig, selvfølgelig via motion og sund kost. Jeg har læst en del rundt her inde omkring kost og så videre, og føler også at jegr blevet klogere. Men jeg kunne godt tænke mig at høre om der var nogen der havde nogle gode forslag til en god madpakke til en hel skole dag (08.00-14.00)

Håber på nogle hurtige svar.. :)

Hilsen Søren..

Link to comment
Share on other sites

For det første så sørg for at få et solidt morgenmåltid som kan holde dig kørende i et stykke tid. Hvis du er typen der spiser guldkorn med sødmælk, jamen så er det i hvert fald et område du bør skifte dine madvaner ud i.

En god madpakke med et højt proteinindhold og nogle madvarer som vil få dig til at føle dig mæt, kan typisk sammensættes ud fra følgende forskellige madvarer:

Kyllingebryst, laks, tun, torsk, magert kød, broccoli, spinat, salat, løg, gulerødder, fetaost, valnød, mandler, olivenolie, bønner osv.

Jeg tror du har fanget idéen.

Typisk så er en vinder hos mig, en god kyllingesalat med et sundt fedtindhold. Det giver dig både proteinen, sundt fedt og god mæthed. Og fordelen er at du jo sagtens kan lave den dagen i forvejen.

Link to comment
Share on other sites

Du kan også kigge på denne side :-) http://opskrifter.heede.dk/

Så vidt jeg ved, er det udelukkende opskrifter, der bruges af de danske vægtkonsulenter. Der er rigtig mange gode... både med tun, æg mv. Og så kan meget af det laves aftenen i forvejen (som også allerede nævnt). Det er i hvert fald en fordel, med mindre du rigtig godt kan lide at stå tidligere op end højest nødvendigt :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i hvad de andre har svaret dig. Det er vigtigt at have noget mad hvori der er rigt indhold af porteiner, fedt og kulhydrater. Det er da også godt med en frugt eller to, måske noget salat til at få antioxidanter og fibre. Som SGA har svaret så er en kyllingesalat en god ide på noget du kan spise, det er dog lidt kedeligt at have det samme hver dag, så prøv at variere det lidt. Du kunne f.eks. også den ene dag lave noget tun med pasta, dressing (min ynglings er thousandisland) hehe dog husk tyggegummi ;) og noget salat. Andre dage kunne du tage noget ris med spinat, eller hvis du har lyst til at have fedtet fingre kan du da prøve at tage en kyllingebryst, eller lår med i skolen, marienerede. Hehe, dog er vand en vigtig faktor i vægt tab. Derfor drikke rigelig med vand, idet det hjælper med koncentrationen, og vægttabet. Tag en halvanden lilters dunk med siden hav´lv liters bliver hurtig færdig, og så skal man ind og ud for at fylde,.

Håber du kan bruge svaret

Hilsen dj1337

Link to comment
Share on other sites

tak for svarende :)

jeg vil lige starte med at sige at jeg spiser Rugfras til morgen mad og spise mig godt mæt så jeg ikke blive sulten for hurtigt. Så morgen maden er i orden ;-)

Det lyder rigtig fornuftig med jeres svar - tror jeg vil prøve lidt med noget salat og noget tun..

Men der må gerne komme flere, gerne nogel mere konkrete ting.

Og lige et bonus spørgsmål.. Hvad blev der er den gode gamle rugbrød..?

Link to comment
Share on other sites

Rugbrø er mega godt og næringsrigt, og ihvertfald noget som skal overvejer hvis man har tænkt sig at spise brød til frokost, så skal der vølges rugbrød fremfor hvedebrød.

Man kan ikke give konkrete ting, eller det kan man, men det er op til dig at eksperimentere, prøv noget nyt hele itiden således, at du ikke bliver træt af at spise det samme hele tiden.

når du køber varer, så kig på fordelingen mellem kulhydrater, proteiner og fedt, der skal helst være mere protein og kulhydrat fordi kulhydrater er hvad fylder maven, også fedt, men du skal ikk hve for meget fedt idet du også vil tabe dig.

jeg har da givet nogle konkrete forslag ikk??

hehe

mvh.

dj1337

Link to comment
Share on other sites

nu kommer i allesammen med nogle gode idér og det lyder jo altsammen lækkert. Jeg går også selv på gymnasiet, og jeg har den erfarring, at jeg bliver rigtigt sulten hvis jeg er i skole til kl 16 og da er rugbrød godt for mig.

de salater i skriver om osv, kan i evt komme med en opskrift, så man ved hvor meget man ca skal komme i hver eller sådan? ved godt at det nok mest er op til en selv, men Jeg ville have en fordel, hvis der lige blev smækket en opskrift eller 2 ud, men bla kyllingesalat, og tun med pasta

Link to comment
Share on other sites

Efter så meget efterspørgsel, skal jeg nok prøve at give jer 2 opskrifter på frokostmad:

Opskrift 1: Tunsalat

- 1 dåse tun (i vand eller olie, det som i selv synes asmager bedst, jeg vil dog anbefale tun i olie)

- Pasta (jeg plejer at koge meget pasta, næste dag om morgnen tager jeg så den mængde som er nødvendigt for den dag, resten spiser jeg så når jeg kommer hjem hvis jeg lyster det)

- ((Salat

- 2-3 skiver tomat skåret i endnu mindre stykker

- 2-3 blade af iceberg salat, også skåret i mindre strimler

- Agurk (ca. 6 cm i længde, haha), skåret i små stykker

- en skive perberfrugt, hvis de er til rådighed derhjemme))

- Dressing, her bruger jeg enten, thousand island dressing, eller hvidløgs dressing (dog husk pastiller eller tyggegummi :laugh: )

- Et alternativ til dressing kunne være, tomat sauc, f.eks. dominos pasta sauce

Jeg hælder pastaen i en gryde, tilsætter passende saltmængde, sætter til at koge

om morgnen tilsætter jeg så salaten, det kan også være at du kan sætte alt dette salat indhold i en foodprocesser og blande det, jeres smag :tongue: , så tilsætter jeg dressingen, og tun (her er det op til en selv hvor meget kan vil sætte ind, nogle gang sætter jeg hele dåsen ind, ellers en halv burde være nok), så sæteter jeg låg på og ryster godt til og viola en dejlig salat

i kan også lave en kold tunsalat, ved at sætte den i fryseren, men det er op til jer, er personlig ikk til kold salat.

Kyllinge salat:

Nøjagtig samme procedure som tidligere, her plejer jeg bare at sætte kylling i.

Kyllingen forbereder jeg ved at, enten købe prekrydret kylling, ellers krydre jeg det selv med salt, og andet lækkert. jeg plejer at stege kylling stykkerne idet jeg ikke kan lide kogt kylling. men endnu engang, det er jeres smag.

håber i kunne lide det, og det vil være til jeres nytte.

hilsen

dj1337

Link to comment
Share on other sites

nu har jeg så prøvet en af dine dejlige pasta salater.. MUMS det smagte godt. prøvede det med kylling, som jeg krydrede med salt, paprika og basilikum:P. jeg havde købt noget proteinpasta for et stykke tid siden, som jeg så brugte, der kom bare for meget pasta i. Det mætter ufatteligt meget, ved ikke, om det også er pga proteinpastaen, men det var vildt godt:D

næste gang bliver det med tun. Jeg undlod dog dressing

Link to comment
Share on other sites

hvis du gerne vil tabe dig lidt, så hold lidt igen med korn og mælkeprodukterne:pasta, rugbrød 1-2skiver pr. dag, mælk max½L, aner ikke hvad rugfras er men lyder som noget med mange kulhydrater...

Salat'erne kan også laves som eksempelvis: salat... tomater, brokkoli, blomkål, ærter, majs, div. peberfrugter, lidt kartofler(kogte og skåret i terninger eks.), og så ca.100-150gram kød krydret og bagt i oven - da du så ungår at tilsætte fedtstoffer som ellers bruges ved stegningen. og kogt... der smager alt kød sku klamt :-) (pånær torsk).

evt. lidt scrambled æg kan også være lækkert.

Drik 200-500ml. vand i hvert frikvater, man brænder også lidt kalorier af når vandet skal omsættes. på trods af det intet tilføjer. så hæld gerne ½L vand ned umiddelbart efter du er vågnet.

Edited by Bo th
Link to comment
Share on other sites

Haha BlaziN, jeg er glad for at du kunne lide det, lidt ærgeligt du ikke lagde dressing til. skal nok komme med flere opskrifter en anden gang ;) især fordi du kunne lide dem jeg gav dig ;).

Det er blevet videnskabelig bevist, at den medste slanke kur er, at spise rigelig med proteiner i forhold til andet, men der skal også fedt og kulhydrater, dog ikke i samme omfang, idet madet skal fylde også, proteiner fylder dog ikke særlig meget i forhold til kulhydrater.

Bo th:

Ej maan, kød skal da seges, ikke bages, smagen mistes normalt ved bagning, ihvertfald kommer det ikke rundt igennem hele kødstykken ved bagning fram for stegning hvor smagen går til alle kanterne af kødet.

Link to comment
Share on other sites

Man skal lige huske på, når vi snakker madpakker der ikke kan komme i køleskab, at det helst skal være bare nogenlunde spiseligt, også efter at havde lagt i tasken nogle timer.

Et par hurtige eksempler:

Tun og godt kød på konserves generelt, kan nemt medbringes, og åbnes lige inden det skal spises, og feks smides på en salat med noget rugbrød osv.

En protein shake, kan også generemt nemt medbringes, og så blandes op når den skal indtages, feks med noget frugt og grønt ved siden af.

M.V.H

Helio

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share