Kan ikke stoppe!


Sigi
 Share

Recommended Posts

Hej alle.

Jeg er 21 år. Jeg ville så gerne i min gamle form men inden for det sidste år har jeg haft et voldsomt problem med maden. Jeg kan ikke stoppe. Jeg kan ikke holde mig væk og det hjælper selvfølgelig ikke på mit vægttab. Jeg har været hos en diætist som tidligere hjalp mig med at tabe 18 kg, men det hjælper ik jeg kan ikek stoppe og det er specielt om aftenen. Jeg har et forkert forhold til mad da jeg tidligere har haft en slags anorexi. Mit hoved vil gerne tabe sig, men min krop hører ikke efter. Er der nogle der har nogle gode råd til hvordan jeg kan holde mig væk. Desuden mangler jeg mærkleigt nok energi og overskud til at træne.

Vil virkelig gerne have noget hjælp for vil gerne tabe mig før sommeren er her.

Det skl lige siges at jeg har taget de 15 af de 18 kg på igen og jeg er blevet klogere på maden samtidig, jeg er bare dårlig til at overholde det selv.

Vil helst ikke høre at man ikk vil give mig råd, for jeg vil aldrig helt kunne holde mig væk fra mad og det har jeg aldrig gjort (derfor "en slags" anorexi)

Edited by Sigi
Link to comment
Share on other sites

Hej alle.

Jeg er 21 år. Jeg ville så gerne i min gamle form men inden for det sidste år har jeg haft et voldsomt problem med maden. Jeg kan ikke stoppe. Jeg kan ikke holde mig væk og det hjælper selvfølgelig ikke på mit vægttab. Jeg har været hos en diætist som tidligere hjalp mig med at tabe 18 kg, men det hjælper ik jeg kan ikek stoppe og det er specielt om aftenen. Jeg har et forkert forhold til mad da jeg tidligere har haft en slags anorexi. Mit hoved vil gerne tabe sig, men min krop hører ikke efter. Er der nogle der har nogle gode råd til hvordan jeg kan holde mig væk. Desuden mangler jeg mærkleigt nok energi og overskud til at træne.

Vil virkelig gerne have noget hjælp for vil gerne tabe mig før sommeren er her.

Det skl lige siges at jeg har taget de 15 af de 18 kg på igen og jeg er blevet klogere på maden samtidig, jeg er bare dårlig til at overholde det selv.

Vil helst ikke høre at man ikk vil give mig råd, for jeg vil aldrig helt kunne holde mig væk fra mad og det har jeg aldrig gjort (derfor "en slags" anorexi)

Glimrende ide at poste et sådant problem, jeg har selv udviklet den fuldstændigt samme tendens over en periode på et par måneder og kunne bestemt også bruge lidt hjælp til dette... Håber der er nogen der kan hjælpe.

Link to comment
Share on other sites

Der kan selvfølgelig være medicinske årsager til at du ikke har energi til at træne. Det kan være, at du skal tale med din læge om det. Måske mangler du jern. Det kan også være et spørgsmål om at komme igang. Min sofa kalder f.eks. gevaldigt på mig, når jeg kommer hjem. Når jeg har ligget der et stykke tid kan det være svært at komme igang. Det er derfor vigtigt for mig, at jeg har en plan for min dag, således jeg både kan klare mit arbejde, få hvilet og motioneret, samt hvad jeg ellers vil med dagen.

Men med hensyn til at være sulten om aftenen. Når jeg har trænet hårdt ved aftenstid, er det ikke lyst til store måltider, der trækker i mig, men snarere min seng.

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart gør det ikke noget at være lidt ekstra glad for mad - bare du spiser det rigtige.

Spiser du forkert mætter det ikke så meget, og selvom der er meget "energi" i de ting giver det ikke meget energi til f.eks. at træne. Forsøg at stille den lille sult som vi alle kender så godt med fiberrige produkter og f.eks. gulerødder.

Din livsstil er også vigtig! Det kan i og for sig være ligegyldigt hvor meget du spiser - bare du laver nok til forbrænde skidtet. Få indarbejdet motion i din hverdag. Drop buskortet og hop på cyklen istedet - det er der kun fordele ved ! Mere energi, penge sparet, du slipper for at tænke på bustider, og du får motioneret. Det er sgu da genialt !?!

Får du dig en ordentlig kondition og mere muskelmasse forbrænder du også automatisk mere. (muskelvæv metaboliserer mere end fedtvæv).

Det er især også vigtigt at motionere for at blive på sin nye vægt efter et vægttab. Motivationen er selvfølgelig også en vigtig faktor - lyder som om at du har den i form af at strand-sæsonen er på vej.

Så alt i alt: det er fint nok at være en sulten dreng - er jeg selv ! :). Men intet problem at vedligeholde six-packen bare man spiser rigtig og laver nok.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan genkende noget lignende hos mig selv og kan kun tale af egen erfaring. Det allerførste, du kan og skal gøre, det allerførste og allervigtigste er:

Fastsæt klare spisetider!

Eksempelvis kl. 9, 13, 17 eller hvad som helst andet med 4 timers mellemrum. Professionelle ville have sagt 6 måltider om dagen men det vil jeg lade være op til klogere hoveder om at kommentere. Måske 7, 11, 15, 19 ?? Og så hjælper det også at spise noget frugt og drikke en hulens masse vand dertil.

Dan

Link to comment
Share on other sites

Gør det til en vane at spise mindre portioner (kan kroppen snildt indstilles til over tid), og vælg derefter at spise noget der holder dit blodsukker stabilt i længere tid af gangen... Derved når du sjældent at føle den store sult, før du spiser igen :smile:

Jeg hælder selv meget til f.eks. havregryn når jeg vil tabe mig - en portion for mig er cirka 50g, og kan sagtens holde mig kørende længe (også hvis jeg træner). Kan så spices op med f.eks. proteinpulver på (for mig typisk efter træning), hasselnødder (for sunde fedtsyrer) og evt rosiner (typisk også inden/efter træning, altafhængig hvordan jeg skal træne / har trænet).

Derudover kan (som de andre har været inde på) nævnes fiberrige produkter, da disse har en større mæthedsfornemmelse (fibrer binder vand og fylder derved mere) - men det er vel en smagssag hvor vidt man inddrager disse.

Men som du selv skriver er du blevet klogere på mad, og håber også dette inkluderer hvordan maden påvirker blodsukkeret, da det er en af de vigtigste faktorer i forhold til sult.

Ved at vænne sig til mindre portioner er det dog lettere at regulere blodsukkeret (da man kan tillade sig at spise oftere) - mht dit aftenmadsproblem er dette meget normalt, da Glukagon (og ikke Insulin) er det dominerende hormon om aftenen (hvilket groft sagt gør at du langsommere mærker 'mæthed'). Dette kan bearbejdes ved at spise langsommere (så kroppen får længere tid til at registrere indtaget, kan man vel sige) - dette kan bl.a. gøres ved at spise havregryn med en te-ske istedet for en spiseske (min metode :smile:)

Edited by A_R
Link to comment
Share on other sites

Jeg lever efter lidt ala det A_R siger. Spis mindre men oftere. Jeg brug lidt "bål" princippet når det handler om mad. Maden skal holde din energi oppe for at få motoren til at køre rundt, på samme måde som et bål skal brug træ for at kunne brænde. Om morgenen skal der en stor pind på bålet for at få det startet, lidt senere skal der lidt små kviste på for at holde det i gang, til middag skal der en stor ping på igen, for så kan du igen nøjes med at smide lidt brænde på igen over middag, og til aften smider du dagens sidst stor pind på, for om natten skal bålet bare ligge og ulme. – Ved godt det ikke er 100 % rigtig, men princippet fejler ikke noget :dry:

Husk at du ikke må sulte, og at det ikke er lige meget hvad du smider i munden, er du sulten så skal du spise, men aldrig spise så du føler dig dårlig, men så du føler dig godt tilpas og i godt humør.

Edited by ap1983
Link to comment
Share on other sites

Grunden til at du ikke har nogen energi, er nok fordi, at du spiser for meget.

For mit vedkommende blir' jeg ihvertfald ikke mere frisk og oplagt til hverken træning eller andet, hvis jeg vejer nogle kilo for meget, eller generelt konstant har for meget mad i sækken ! :wink:

Betina

Link to comment
Share on other sites

Ved at vænne sig til mindre portioner er det dog lettere at regulere blodsukkeret (da man kan tillade sig at spise oftere) - mht dit aftenmadsproblem er dette meget normalt, da Glukagon (og ikke Insulin) er det dominerende hormon om aftenen (hvilket groft sagt gør at du langsommere mærker 'mæthed'). Dette kan bearbejdes ved at spise langsommere (så kroppen får længere tid til at registrere indtaget, kan man vel sige) - dette kan bl.a. gøres ved at spise havregryn med en te-ske istedet for en spiseske (min metode :smile:)

interessant, vidste jeg ikke.. har du link til en eller flere artikler???

Link to comment
Share on other sites

Jeg oplever tit det samme... blir mega sulten hen af aftentid, og jeg kan virkelig spise meget uden at det hjælper....

Jeg fik så en gang et råd om at man nogen gange føler sig sulten, selvom det i virkeligheden er tørstig man er - og det hjælper faktisk ret tit på sulten at tage et stort glas vand, eller to. ½ time efter er min sult som regel væk (medmindre jeg selvfølgelig ikke har spist nok og ER sulten!

Prøv det! :wink:

--

Lars

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Føj, der var mange indlæg på den... Ved ik' om nogen har foreslået dig det, men hva' med at fokusere på det lidt dybere end energi-forladt-ness...=)

Jeg er af den overbevisning, at al motivation kommer fra dit 'jeg' & altså ikke fra din fornuft...

Med det mener jeg, kort redegjort, at man bør træne for sundheden, men det ved alle. Det der lyder til at være dit 'problem', er det med at føle sig træningsværdig.

Trust me, ALLE har de perioder, men forskellen ligger i mønsteret.

Hvis du kun kender maden, så er det den du tyer til. Lidt li'som dem der render i byen, bekræftes derigennem. Hvis man ik' engang i mellem opførte sig 'ude af kontrol', så var man noget nær umenneskelig. Desværre tror jeg bar' at det er et større tabu, det med at miste kontrollen, hva' enten det er på druk, på mad, på utroskab, what so ever...

Jeg sys' det er cool du erkender du har et problem & at du tør lede relation til en tidligere spiseværring. Send mig en mail hvis du mener at jeg har forstået din problemstilling, jeg kender den vej du står på, men jeg tror måske nok jeg har fået bugt med den, efterhånden....

Alt det bedste, Frida....

Link to comment
Share on other sites

Her er mine 5 råd:

- Handel ind så du ikke har usunde ting. Det har jeg gjort.

- Sæt faste mad tider

- spis 3 store og et par mindre måltider, jævnt fordelt over dagen eks kl 07, 10, 12, 15, 18, (21).

- spis masser af grøntsager med mange fibre og drik masser vand.

- INTET pasta, ris eller brød (pånær fedt fattigt og fiberrigt rugbrød).

Det sidste råd er nok et af de bedste råd jeg kan give. Der er vildt mange kulhydrater i ris, pasta og hvidt brød, og hvis du har problemer med at få forbrændt kulhydrater, nu da du ikke synes du har "overskud" til at komme ud at træne, så er de ikke lige det du skal have)

prøv et excel ark alá Krop&kost, vej hvad du putter i munden og tast det ind.. man kan godt blive lidt skræmt over hvor mange kcal man kan indtage uden at vide det.

Edited by JesperS
Link to comment
Share on other sites

Jeg kender godt dit problem. Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvordan din barndom og dit liv er, men tit så har det absolut ingenting med maden at gøre, men psyken.

Jeg ved dette fordi jeg selv har haft problemer med mad i 5 år, jeg har en spiseforstyrrelse, og er lige kommet i behandling.

Jeg har haft forskellige former for spiseforstyrrelser, alt efter hvor jeg var i mit liv (dvs. total yoyovægt)

De sidste to måneder er mit forløb optrappet, optrappet til et plan hvor jeg ikke kan styre det. Hvor jeg før fik et ædeflip på 3-7 dage om måneden, så gik der en måned og så tabte jeg det hele igen, og så turen tilbage, men nu tilbage til det oprindelige problem. Nu spiser jeg uhæmmet, orker ikke trænningen, selvom man elsker det og ved hvor lækkert det er bagefter, jeg spiser uhæmmet, smager på det i starten og så bliver det ellers kastet ind. Jeg ved ikke om du får dårlig samvittighed og skyldfølelse bagefter? men det hører tit med. Så står man op dagen efter, og tænker i dag starter jeg godt ud, og det gør man, indtil et eller andet siger klik, og så æder man.

Hvis du har det på denne måde, eller hvis du straffer din krop med mad, vil jeg sige det er psykisk betinget, og det er simpelthen en sygdom. Du er nød til at finde ud af hvad der gør at d laver de mønstre og spiser sådan. Prøv at spise "normalt" og lad være med at tænke i slankekur, prøv først at holde din vægt og vær stolt af det, og så kan du prøve ligeså stille at skære ned på kcal indtag. Men små skridt små glæder. Håber ikke jeg lyder for psyko analyseret. Men det er tit sådan at hvis man stræber efter at tabe sig, og man får de ædeflip, hvor man kan føle sig magtesløs fordi man bare ikke kan stoppe, så gør det det kun værre hvis man fokusere på hvor dum man er og hvor tyk man bliver, og hvor hurtigt man vil være tynd igen. tålmodighed, og så find ind til det reelle problem. Og hvis du bare har det perfekte liv, og altid har haft, så har jeg nok bare plapret en masse. Men håber så det kan hjælpe andre :-)

Link to comment
Share on other sites

Hejsa allesammen.

Har lige læst alle jeres beretninger og føler bare at jeg er nødt til være med her.

Jeg har selv været indlagt med anoreksi i et halvt år - forfærdelig oplevelse. Siden hen er det gået næsten den modsatte vej med min vægt - altså opad og opad. Nu er jeg faktisk overvægtig ifølge min BMI, hvilket er rigtig svært for min psyke! Folk tror at jeg er helt rask! Men de forstår det bare ikke!!!! 2 dage med stort set ingen mad (ligesom da jeg begyndt at udvikle anoreksi) og så 5 dage hvor jeg propper mig med kager, slik, sandwiches, junkfood mm. Ja, det er sådan mine uger ser ud lige i øjenlikket - så ja vægten går stadig opad. Vil så gerne tabe mig - men har stadig den idé at det skal være vægttab her og nu! igen det med tålmodigheden.... Tror at når man ligesom har set hvor hurtigt det kan gøres (selvfølgelig på den forkerte måde) er det svært at finde tålmodigheden og tabe sig på den korrekte måde... Nå jeg plaprer løs... Og vel stadig mange der ikke forstår mig, det er der ikke mange der gør....

De venligste hilsener

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share