Lille top-mave, men ikke kun fedt!?


NinaLund
 Share

Recommended Posts

Hej med jer,

Jeg undrer mig lidt. Jeg er sådan normal af bygning, en fedt% på 21, 3 (har fået at vide den bare skal være mellem 21-33%). Jeg kunne godt tabe noget mere omkring hofter, balder og lår, som jeg også arbejder på:)

Men problemet er min mave. Den øverste del af maven er pæn flad, men forneden buler den lidt ud. Jeg kan få fat i lidt fedt/hud, men ikke meget - det er i hvert fald ikke det hele.

Jeg er klar over at det de nedre mavemuskler er svære at få fat i, men er det dét der skal til for at få en fladere mave?

Eller kan der gemme sig fedt længere inde?

Måske et mærkeligt spørgsmål, men synes bare det virker mærkeligt..

Det skal lige siges at jeg styrketræner hveranden dag i et par timer, og derudover lever jeg sundt. Jeg taber mig stille og roligt, men maven sker der ikke noget med!?

Håber I kan give et svar og evt. en god øvelse jeg kan lave:)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg kan godt genkende det du skriver vedr maven. Jeg tror, at fedtet ved maveområdet er det man taber sidst. Det er min egen erfaring. Jeg løbetræner for at tabe mig og mangler kun lidt ved maveområdet. Hvordan dine mål ellers og laver du anden træning end styrketræning?

Okay, rart nok at jeg ikke er den eneste. Ved du noget om om det kan være mavemusklerne der skal trænes "på plads"??

Nej, kun styrketræning. Jeg har kørt rigtig meget moutainbike´, men pga. en knæskade er jeg gået over til styrketræning, for at lave et eller andet. Synes det er rigtig fedt, men mangler nu at kunne få puslen sådan rigtig op:)

Mit mål var jo at blive god til MTB, men lige nu er mit mål egentlig bare at bevare en stærk krop, tabe mig lidt og så ellers få mit store behov for motion dækket;)

Styrketræner du slet ikke?

Jeg har erfaret, at det er meget nemmere at holde den slanke linie med styrketræning

Link to comment
Share on other sites

Okay, rart nok at jeg ikke er den eneste. Ved du noget om om det kan være mavemusklerne der skal trænes "på plads"??

Nej, kun styrketræning. Jeg har kørt rigtig meget moutainbike´, men pga. en knæskade er jeg gået over til styrketræning, for at lave et eller andet. Synes det er rigtig fedt, men mangler nu at kunne få puslen sådan rigtig op:)

Mit mål var jo at blive god til MTB, men lige nu er mit mål egentlig bare at bevare en stærk krop, tabe mig lidt og så ellers få mit store behov for motion dækket;)

Styrketræner du slet ikke?

Jeg har erfaret, at det er meget nemmere at holde den slanke linie med styrketræning

Det er en god idë at træne, selvom man er kvinde, da trænede muskler vil stramme huden op, så det ikke ligner appelsinhud(altså hvis man har dét, det var ikke en generalisering :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Det er en god idë at træne, selvom man er kvinde, da trænede muskler vil stramme huden op, så det ikke ligner appelsinhud(altså hvis man har dét, det var ikke en generalisering :wink: )

Der var du lige ved at komme på tynd is :tongue:

Min hud er strammet godt nok op, men den buler nærmest bare sådan lidt ud.. Og som sagt så er det ikke den lille smule fedt jeg har.. Men jeg træner da bare løs!!

Link to comment
Share on other sites

Hej med jer,

Jeg undrer mig lidt. Jeg er sådan normal af bygning, en fedt% på 21, 3 (har fået at vide den bare skal være mellem 21-33%). Jeg kunne godt tabe noget mere omkring hofter, balder og lår, som jeg også arbejder på:)

Men problemet er min mave. Den øverste del af maven er pæn flad, men forneden buler den lidt ud. Jeg kan få fat i lidt fedt/hud, men ikke meget - det er i hvert fald ikke det hele.

Jeg er klar over at det de nedre mavemuskler er svære at få fat i, men er det dét der skal til for at få en fladere mave?

Eller kan der gemme sig fedt længere inde?

Måske et mærkeligt spørgsmål, men synes bare det virker mærkeligt..

Det skal lige siges at jeg styrketræner hveranden dag i et par timer, og derudover lever jeg sundt. Jeg taber mig stille og roligt, men maven sker der ikke noget med!?

Håber I kan give et svar og evt. en god øvelse jeg kan lave:)

Jeg kom lige til at tænke på noget: Har du styr på kosten ? :smile:

Edited by nicka
Link to comment
Share on other sites

Jeg kom lige til at tæne på noget: Har du styr på kosten ? :smile:

Jae, sådan da.. Jeg holder mig fra hvidt brød, alkohol, sukker osv. Men spiser godtnok en del frugt, har lige fundet ud af at frugt sukker heller ikke er så heldigt.. Puh ha, det bliver svært at undvære..

Derudover så spiser jeg heller ikke nok kød. Jeg er en fattig studernede så min aftensmad består for det meste af havregryn:)

Link to comment
Share on other sites

Jae, sådan da.. Jeg holder mig fra hvidt brød, alkohol, sukker osv. Men spiser godtnok en del frugt, har lige fundet ud af at frugt sukker heller ikke er så heldigt.. Puh ha, det bliver svært at undvære..

Derudover så spiser jeg heller ikke nok kød. Jeg er en fattig studernede så min aftensmad består for det meste af havregryn:)

Hvis du kiger lidt på den artikel jeg skrev om er der en del frugt der er i den lave ende afh til frugt sukker, er engelsk din svage side? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jae, sådan da.. Jeg holder mig fra hvidt brød, alkohol, sukker osv. Men spiser godtnok en del frugt, har lige fundet ud af at frugt sukker heller ikke er så heldigt.. Puh ha, det bliver svært at undvære..

Lyder godt, og ang. frugt så bare pas på, at du ikke får for meget af de energirige frugter som fx bananer :smile:

Derudover så spiser jeg heller ikke nok kød. Jeg er en fattig studernede så min aftensmad består for det meste af havregryn:)

Det er faktsik meget uheldigt at spie havregryn om aftenen, da det hovedsagelgit består af kulhydrater. Et proteinrigt alternativ kan fx være tun(på dåse), da det ikke koster meget mere end havregryn, og det er en god idé at vælge det med olie, hvis du ellers ikke får sundt fedt.

Forresten kender godt det der med studerende + fattig, men hedligvis bor jeg hjemme(er også kun 17) :blush:

Ps: hvad studerer du? Går selv på gym :)

Edited by nicka
Link to comment
Share on other sites

Hehe, det er typisk - det er selvfølgelig bananer jeg spiser mest!!

Jeg spiser noget hørfrø olie hver morgen, det skulle gerne dække behovet, så det tror jeg nok at jeg har styr på.

Ja, jeg er klar over det med havregrynen, men det er nemt og billigt og smager godt.. Men jeg må hellere tage mig lidt sammen og komme i gang med at få noget kød.

Jeg læser til lærer - skal have idræt og hjemskundskab som linjefag efter sommerferien, så mon ikke jeg også bliver lidt klogere til den tid;)

Dejligt - nyd mens du bor hjemme!!!

Link to comment
Share on other sites

Hehe, det er typisk - det er selvfølgelig bananer jeg spiser mest!!

Nok derfor(var ikke ondt ment :smile: )

Jeg spiser noget hørfrø olie hver morgen, det skulle gerne dække behovet, så det tror jeg nok at jeg har styr på.

Ja, jeg er klar over det med havregrynen, men det er nemt og billigt og smager godt.. Men jeg må hellere tage mig lidt sammen og komme i gang med at få noget kød.

ja det må du nok hellere, proteiner er vigtige :wink:

Jeg læser til lærer - skal have idræt og hjemskundskab som linjefag efter sommerferien, så mon ikke jeg også bliver lidt klogere til den tid;)

Altså du kan jo læse Idræt på uni, hvis du vil dedikere dig :devil::laugh:

Dejligt - nyd mens du bor hjemme!!!

Slipper da for at betale for det meste :innocent:

Edited by nicka
Link to comment
Share on other sites

Nu skal I lige slappe lidt af med de generelle(og temmelig dårlige) kostråd:

"Hvidt brød er forbudt! Det giver dig mormor-arme på 20 minutter!"

Nopes. Hvidt brød er bare simplere kulhydrater end mørkt brød, som også har et højere indhold af fibre(unedbrydelige elementer), som giver fyld i maven uden at levere energi. Hvad I så nok ikke ved er, at der generelt er flere kcal pr. 100g i mørkt brød end hvidt brød. Dog vil jeg sige, at mørkt brød stadigvæk er bedst, da det er langsommere nedbrydeligt.

"Der er fruktose i frugt og jeg har lige læst på T-nation, at det kan give en ghetto-booty natten over!"

Ja. Der er fruktose i frugt, men ikke i mega store mængder. Der er tilgengæld en masse andet godt i frugter i form af vitaminer og mineraler, som ville være en skam at undvære. Fruktose kan være en fjende, men kun hvis det indtages i alt for store mængder. Spørgsmålet er så, hvordan man undgår det? Jo, fruktose afløste nemlig glukose(druesukker) som sødemiddel i sodavand i 70'erne, da det er langt nemmere at udvinde fruktose end druesukker. Dette betyder, at der i sodavand(i hvert fald i USA, som var landet artiklen var skrevet omkring) er en enorm mængde fruktose og hermed gør det sodavand fy-fy.

"AAAAAAAAARGH!!! FJERN DET SUKKER FRA MIG!"

Rolig dame. Sukker kan sagtens bruges positivt, da det har en høj glykemisk index-værdi. Dette betyder, at det kan bruges af bodybuildere til at stimulere insulin. Ohh, vi elsker insulin. Men i vægttabsmæssige sammenhænge, så er sukker nok ikke det bedste i verden. Jeg vil dog ikke fjerne det helt, da der findes sukker i mange dejlige madvarer. Bare spis det med måde og overhold den samlede kcal-mængde for dagen.

"Alkohol slagter vægttabsidéer!"

Der er ingen grund til at holde op med at leve, fordi man gerne vil tabe sig. At drikke sig fuld én gang om ugen giver altså ikke ølvom. Det er en god mængde kalorier man får hældt indenbords når man skal fulde sig, men helt ærligt... Lad jer nu leve, for fanden. Alkohol har samme energiindhold som fedt, men jeg er sikker på, at I ikke kan drikke så meget alkohol(ren alkohol, ikke sukker-baserede alkoholiske drikke), at det har en decideret negativ effekt på vægttab - for så er I satme fulde.

@ Nicka

Proteiner er nice. Vi elsker proteiner. Men, der skal altså også kulhydrater til. Jeg vil heller ikke selv anbefale at spise havregryn til aftensmad, men man skal huske på, at kulhydrater skal være størstedelen af kosten!

Link to comment
Share on other sites

..go' artikkel fra Maximus! :4thumbup:

Hvis man ikke kan tage mod råd fra denne videnskabsbaserede undersøgelse, så kan man stort set ikke tage gode råd fra nogen!!

...desuden er jeg sikker på, at du i dit lærerstudie (da du har valgt Hjemkundskab), vil støde på samme udsagn/råd (jeg vil ikke kalde det ubegrundede påstande, da jeg mener, det er evidens-baseret viden) - har selv læst til lærer.. :wink:

..Jeg har også selv tidligere døjet med den smule fedt, der sidder nederst på maven og har måtte konkludere; at uanset hvor på kroppen man har muskler, så vil der ligge fedt/fedtdepoter ovenpå musklerne (ikke overraskende vel!) - Dvs. hvis dine nederste mavemuskler er pænt trænede, så vil fedtet ligge sig ovenpå! ..det vil således ikke gavne dig at lave nogle øvelser, der gør dine mavemuskler større, tværtimod! Mavesmuskler relativt lette at træne op og træner man dem for meget, vil maven begynde at bule ud! (been there!!), så lad være med at overdrive træning af mavemuskler!

Der er kun en vej, væk fra det lille depot på maven: Din krops fedt% skal ned (min ligger pt. på ca. 12%, da den lå på ca. 15% havde jeg også en lille irriterende topmave) og midlet kombineret med træning finder du i kosten.

Måske gulerødder kan blive din nye favorit, nu da banan er henvist alene til morgenmåltidet (eller umiddelbart efter træning, som jeg ved nogen herinde vil anbefale - dog ikke undertegnede!).. :wink:

Go' fornøjelse!

:smile:

Edited by No Enigma
Link to comment
Share on other sites

..go' artikkel fra Maximus! :4thumbup:

Hvis man ikke kan tage mod råd fra denne videnskabsbaserede undersøgelse, så kan man stort set ikke tage gode råd fra nogen!!

...desuden er jeg sikker på, at du i dit lærerstudie (da du har valgt Hjemkundskab), vil støde på samme udsagn/råd (jeg vil ikke kalde det ubegrundede påstande, da jeg mener, det er evidens-baseret viden) - har selv læst til lærer.. :wink:

..Jeg har også selv tidligere døjet med den smule fedt, der sidder nederst på maven og har måtte konkludere; at uanset hvor på kroppen man har muskler, så vil der ligge fedt/fedtdepoter ovenpå musklerne (ikke overraskende vel!) - Dvs. hvis dine nederste mavemuskler er pænt trænede, så vil fedtet ligge sig ovenpå! ..det vil således ikke gavne dig at lave nogle øvelser, der gør dine mavemuskler større, tværtimod! Mavesmuskler relativt lette at træne op og træner man dem for meget, vil maven begynde at bule ud! (been there!!), så lad være med at overdrive træning af mavemuskler!

Der er kun en vej, væk fra det lille depot på maven: Din krops fedt% skal ned (min ligger pt. på ca. 12%, da den lå på ca. 15% havde jeg også en lille irriterende topmave) og midlet kombineret med træning finder du i kosten.

Måske gulerødder kan blive din nye favorit, nu da banan er henvist alene til morgenmåltidet (eller umiddelbart efter træning, som jeg ved nogen herinde vil anbefale - dog ikke undertegnede!).. :wink:

Go' fornøjelse!

:smile:

Alletiders - dét kunne jeg bruge til noget!! Tak..

Så vil jeg da bare i gang med at forkusere endnu mere på kosten.. Gulerødder er blandt mine favoritter, så dem er jeg godt i gang med..

Ehm, hvad spiser du så efter træningen, når du forsøger at tabe dig? Og er det udelukkende styrketræning du laver?

Link to comment
Share on other sites

Nu skal I lige slappe lidt af med de generelle(og temmelig dårlige) kostråd:

@ Nicka

Proteiner er nice. Vi elsker proteiner. Men, der skal altså også kulhydrater til. Jeg vil heller ikke selv anbefale at spise havregryn til aftensmad, men man skal huske på, at kulhydrater skal være størstedelen af kosten!

Har jeg sagt, at trådstarter skal undgå kulhydrater generelt?

Det eneste jeg har sagt, er, som du også selv kommer ind på, at havregryn til aftensmad, i forbindelse med en diæt, ikke er anbefalelsesværdigt.

Protein (yeah!) i en eller anden form vil være godt, typisk en shake. Til efter en træning.

Men nok om det.

Det er så ikke det vigtigste og mest en detalje i forhold til resten af kosten. :4mewantfood:

Uenig i at det ikke er en vigtig detalje, da man på diæt såvel som, når man bulker, bør indtage et optimalt måltid lige efter træning dvs proteiner + kulhydrater, fx en proteinshake med druesukker eller 1-2 bananer.

Edited by nicka
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share