VL + BB?


Lagoon
 Share

Recommended Posts

Efter at have fulgt intenst med i de seneste par dage med VM i vægtløftning, er jeg blevet bekræftet i min tro om at træk og stød er alt for hardcore!!

Derfor tænkte jeg på om man ville kunne klemme træk og stød ind i et program, som havde vægten på hypertrofi?

Jeg har 3 dage om ugen til rådighed, og ville blive rigtig glad hvis nogen kunne komme med et bud?!

Lagoon

Link to comment
Share on other sites

Du har set lyset!

Jeg vil anbefale at starte hver af dine 3 træningsdage op med en af øvelserne træk eller stød, hvorefter du fortsætter med de øvelser du normalt laver.

Det er en fordel at træne de mest teknisk krævende øvelser først.

Du kan også vælge en træk- eller stød-baseret hjælpeøvelse i stedet for. Det er meget normalt i starten, da det tager noget tid at lære.

De kan måske hjælpe med at demonstrere nogle gode øvelser i HG.

Og hvis du har mulighed for det, så er det en god ide at få en "sagkyndig" til at kigge lidt på din løfteteknik i starten, for at reducere fejlindlæring.

Når teknikken er iorden, så kan man løfte en helvedes masse kilo. Og det ser endda ud som om det er let.

Link to comment
Share on other sites

Er helt enig med mvp...

Og vil endda gå så langt som at sige, at træner du VL behøver du ikke tænke på at træne BB mere..

Okay, jeg træner ikke ren VL, og jeg kører også lidt stem og lidt chins/dips engang imellem, men jeg har aldrig set større ud eller været stærkere end jeg er efter VL!!!

Og selvom jeg ikke kører andet bryst end det jeg får med mit stående stem og lidt dips engang imellem, så har jeg faktisk pænt større brystkasse end mange BB'ere nede ved os.. Okay, har så altid været rimelig kraftig/tæt bygget, men stadigvæk.. Og mine triceps er pænt med for tiden i hvert tilfælde.

Det eneste der halter lidt efter nu her er faktisk biceps.. Og det rører mig egentlig ikke så meget. hi hi :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Du behøver heller ikke at blive fuldblods-vægtløfter, for at få noget ud af det..

Vi har flere ovre ved os der bare er "amatør"-VL'ere - altså bare lige kører frivend(råvend hedder det vist nu) og råtræk!! Og det kan du altså også få pænt mærkbare resultater ud af..

F.eks for mig.. Jeg er sygeligt svag i ben i forhold til resten af kroppen (desværre).

Jeg bruger mindre energi/anstrengelse på at frivende 100 kg end jeg gør på at hugvende 90 kg.. Så holder alting jo op. hi hi...

Sådan en pæn blanding af halvdårlig teknik og mangel på benstyrke :huh:

Link to comment
Share on other sites

Eurosport sender VM i disse dage. Slå dig ned i sofaen hele weekenden og se VL og drik proteinpulver! Så er der rig mulighed for at studere teknik.

Læg i øvrigt mærke til hvor sjældent disse atleter kikser et forsøg, hvor kikset skyldtes svagheder i ben eller ryg. Sådan nogle VL´ere er forbandet stærke i ben og ryg.

Link to comment
Share on other sites

Når vægtløftere går i split i deres jerk-fase ... hvordan kan de så undgå at få extra hypertorfi i det ene ben, og dermed skaffe sig asymetriske ben.... ?? Tager man højde for dette under træningen ( ligesom styrkeløftere og deres mixedgrip ) .. Det kan jo ikke lade sig gøre for en vægtløfter med deres niveau at være ligegod med begge ben til spilttet ?? vel...de bruger da ihvetfald det samme ben på Eurosport.

Link to comment
Share on other sites

Det er simpelthen så lidt du belaster benet i samlingen efter splittet.. Du må jo lægge mærke til at selve drivet bliver gjort i squat-stand, så det er kun modtage-positionen der er split-stand.

Jeg tror simpelthen at det er så lille en del af den samlede belastning af benene under træning i VL, at det næppe har en betydning. Har aldrig selv mærket bare den mindste forskel..

Men jo, de fleste har nok en lille styrkeforskel fra ben til ben..

Og det med at de bruger samme ben er nok et spørgsmål om indlæring og stærkeste ben forrest..

Da jeg kæmpede til judo skulle man jo også lære kastene til begge sider, men folk fandt hurtigt "favoritteknikker" som de kalder det, og begyndte at indstudere dem til hudløshed så de faktisk kunne lave deres kast på alt og alle i samtlige situationer.. Måske samme grundlag. Bruger den side du er stærkest og mest effektiv i, hvilket nok vil være højre ben for LANGT de fleste.. Giver det mening? :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share