Undersøgelser om proteinpulver?


Grundt
 Share

Recommended Posts

Jeg har søgt lidt herinde, men uden egentlig at få svaret på mit spørgsmål.

Jeg har en diskussion med en i familien der har en kanditat i humanernæring (dog ikke med noget overvældende på karakterlisten), om proteinpulver.

Hun påstår at forsøg med proteinpulver peger på at man risikerer at få knogleskørhed og diverse andre varige mén. Udover det blev det påstået at proteinpulver altid er meget kemisk fremstillet og derfor også kan give andre "skader" på kroppen.

Det eneste jeg kunne sige til det var "sludder og vrøvl"...

Den med den kemiske fremstillen prøvede jeg at feje af vejen med en gammel mail fra getbig om hvordan de får fremstillet deres proteinpulver. Derefter med en artikel fra arla om hvordan man selv kan fremstille det. Den blev så ikke godtaget fordi det var information der kom mere eller mindre direkte fra producenterne og derfor ikke er troværdigt ifølge hende.

Mit spørgsmål lyder så: Er der nogen herinde der har noget omfattende eksempel på, hvorvidt proteinpulver peger i den ene eller den anden retning med hensyn til knogleskørhed? Jeg har aldrig hørt om noget der peger i retning af noget man skal være bange for proteinpulver. I min verden er hendes påstande en gang ævl og bævl fra en dårlig skræmmekampagne fra første semester eller et eller andet.

Den med hvordan pulveret bliver produceret, vil jeg lade ligge, da jeg har smidt noget på bordet og hun ikke kan diske op med noget der peger i den anden retning.

Link to comment
Share on other sites

Det lyder som om hun udtaler sig på baggrund af "sund fornuft" og "fornemmelser". Den slags "argumentation" tager udgangspunkt i, at ting, der er kunstigt fremstillet, automatisk er dårligere end naturligt forekommende alternativer, samt at der et eller andet sted må være noget galt, når det ikke kommer fra naturen. Bruger man sin fornuft vil man med det samme kunne feje hendes postulater af bordet som værende nonsens. Hvis den kemiske opbygning af proteinerne i et pulver nøjagtig er magen til den i naturligt forekommende proteiner, hvordan skulle der så være en forskel på andre punkter? At hun begynder på ævl som, at producenter per definition er utroværdige, er meget svært at tage seriøst. Selvfølgelig skal man tit tage diverse postulater med et gran salt, men som udgangspunkt er store virksomheder nødt til at være troværdige, især virksomheder som Arla, kom det frem at de direkte førte folk bag lyset med løgn ville de jo være færdige som gårdsangere. Det giver i øvrigt heller ingen mening at de skulle lyve i dette tilfælde?

Kvinden fra din familie slynger om sig med argumentation baseret på pseudoviden, det kan man ikke tage seriøst, og så vil jeg skide på om hun har en kandidat.

Link to comment
Share on other sites

Det lyder som om hun udtaler sig på baggrund af "sund fornuft" og "fornemmelser". Den slags "argumentation" tager udgangspunkt i, at ting, der er kunstigt fremstillet, automatisk er dårligere end naturligt forekommende alternativer, samt at der et eller andet sted må være noget galt, når det ikke kommer fra naturen. Bruger man sin fornuft vil man med det samme kunne feje hendes postulater af bordet som værende nonsens. Hvis den kemiske opbygning af proteinerne i et pulver nøjagtig er magen til den i naturligt forekommende proteiner, hvordan skulle der så være en forskel på andre punkter? At hun begynder på ævl som, at producenter per definition er utroværdige, er meget svært at tage seriøst. Selvfølgelig skal man tit tage diverse postulater med et gran salt, men som udgangspunkt er store virksomheder nødt til at være troværdige, især virksomheder som Arla, kom det frem at de direkte førte folk bag lyset med løgn ville de jo være færdige som gårdsangere. Det giver i øvrigt heller ingen mening at de skulle lyve i dette tilfælde?

Kvinden fra din familie slynger om sig med argumentation baseret på pseudoviden, det kan man ikke tage seriøst, og så vil jeg skide på om hun har en kandidat.

Det er præcis den samme holdning jeg har. Men hun har heller ikke kunne finde beviser for nogle af hendes påstande. Desværre bliver hendes stemme vægtet højere end min i familien, da hun jo har den kanditat (som hun efter min mening misbruger til at fremme sine personlige holdninger til proteinpulver)

Link to comment
Share on other sites

Det er præcis den samme holdning jeg har. Men hun har heller ikke kunne finde beviser for nogle af hendes påstande. Desværre bliver hendes stemme vægtet højere end min i familien, da hun jo har den kanditat (som hun efter min mening misbruger til at fremme sine personlige holdninger til proteinpulver)

Lyder ikke som om der er så meget at gøre andet end at lære lidt: Bare fordi man har en kandidat betyder det ikke man er kompetent, sad but true :smile:

Link to comment
Share on other sites

"Argumenter nytter lige så lidt mod fordomme som chokoladekager mod forstoppelse"

Max Pallenberg

Det du slås mod, er folks fordomme og holdninger. Er de så forudindtaget i deres egen overbevisning så de ved at de har ret, så kan selv ikke hårdtslående argumenter eller bevisførelse dæmme op for deres modtagelighed for dybere forståelse.

Lad dem blive i troen og glæd dig over dit bedrevidende, alt andet er spild af tid.

Link to comment
Share on other sites

Man kan læse om knogleskørhed på http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/knogleskoerhed.htm

I henhold til netdoktor kan jeg ikke umiddelbart se at der skulle være noget om påstanden, da der ikke er nogle stoffer i protein pulver som er farligt for knoglerne. Hvis man udelukkende baserede sin daglige kost på proteinpulver ville der være noget om påstanden, men det formoder jeg at du ikke har tænkt dig :-) men hvis du har så skal du bare kompensere med en bajer hver dag http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2006/05/16...34.htm?rss=true

Har lige fundet en anden artikel, så her kommer der en påstand som tildels kan skyde påstanden ned på jorden, da meget protein pulver kommer fra valle af mælkeprodukter.

Øger protein i mælk udskillelsen af calcium?

Baggrund

Baggrunden for denne rapport er, at lægmænd såvel som fagfolk har stillet spørgsmålstegn ved, om mælk er en god calciumkilde, samt fremsat holdninger om, at mælk skulle være direkte skadelig for knoglerne. Begrundelsen i pressen har været, at der er en høj forekomst af osteoporose i de nordiske lande, hvor der også drikkes meget mælk, sammenlignet med middelhavslandene. Der har været fremsat påstande om, at mælks proteinindhold er skadeligt ud fra den teoretiske betragtning, at øget proteinindtag øger calciumudskillelsen i urinen. Andre grupper har haft den opfattelse, at calcium ikke kan optages fra mælk. Disse udsagn har skabt usikkerhed omkring vurderingen af mælk som calciumkilde og om mælks indflydelse på udvikling af osteoporose. Der er derfor behov for en gennemgang af den evidens, der foreligger om emnet i den videnskabelige litteratur.

Stor skepsis over for mælk som calciumkilde har relateret sig til det høje proteinindhold. Tidlige undersøgelser viste, at høj proteinindtagelse øger udskillelsen af calcium i urinen, hvorved der teoretisk også kunne tabes knoglemineral. Senere undersøgelser har dog ikke kunnet bekræfte noget knogletab herved (41-44).

Derimod har flere undersøgelser vist, at øget proteinindtagelse øger knoglemineralindholdet, muligvis ved at øge dannelse af vækstfaktoren IGF-1, som stimulerer knogleudviklingen (45-50). Den gavnlige effekt af mælkeprotein er også set i undersøgelser, hvor et kosttilskud af oprenset mælkeprotein er i stand til at øge knoglemineralindholdet samt fremkalde en stigning i knogleformative markører (51, 52). Herudover har resultater fra undersøgelser hos unge antydet en mere vedvarende positiv knogleeffekt af mælk end rene calciumtilskud (se afsnit 4.1). Det er anbefalet at bruge mælk som calciumkilde til dårligt ernærede ældre, fordi mælk samlet set er en god næringskilde med et betydeligt proteinindhold. Kilde: Heaney RP. Dietary protein and phosphorus do not affect calcium absorption. Am J Clin Nutr 2000; 72(3):758-761.

Hele artiklen med ovenstående videnskabelige undersøgelse kan læses her:

http://www.meraadet.dk/gfx/uploads/rapport...umkilde_www.pdf

Edited by Soft
Link to comment
Share on other sites

Diskusionen om proteinpulver er rent teoretisk da der mig bekendt ikke er nogen der har undersøgt hvad der sker med knogletætheden på folk der indtager proteinpulver igennem længere tid. Der findes vist studier der viser at indtagelse af isoleret protein leder til forøget kalcium udskillelse (Det kan tænkes at det rent faktisk forholder sig således og i såfald er der et hav af teoretiske forklaringer relateret til div mineral komponenter i pulveret eller evt vitaminmangel som følge af indtagelsen). Det er dog værd at nævne at ost (der i øvrigt indeholder meget protein og kalsium) har vist sig at være bedre til at stimulere knogledannelse hos unge kvinder end tilsvarende mængde kalk fra tabletter. Personligt foretrækker jeg at spise protein fra fødevarer fremfor pulver men tror dog næppe at moderat indtag af proteinpulver i kombination med en ellers tilstrækkelig kost skulle lede til knogleskørhed.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share