HST


rimlig_arnold
 Share

Recommended Posts

Hej alle!

Kan det virkelig passe at man ikke mister styrke ved at træne HST? Ikke at jeg tror jeg er klogere end diverse super-eksperter, men jeg bliver nød til at spørge inden jeg går i gang.

Jeg har fx et 5 rm i squat på 110 kg. Nu skal jeg altså til at kører helt nede ved 87,5 kg. med 15 reps den første dag i den første uge. Jeg ved godt at jeg stiger hurtigt henimod mit 15 rep max på 100 kg til sidst i de 14 dage, men stadig?

Jeg har ikke brug for supertekniske svar, men mere folk som taler af erfaring og siger at den sgu er god nok. :4thumbup:

På forhånd tak!!!

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Tusind tak for dit svar. Jeg regnede bestemt helller ikke med at så mange kunne tage fejl, jeg var bare i tvivl hvorvidt man smed sin styrke overbords til fordel for masse.

Jeg er klar til at gå i gang, men jeg er i tvivl om 1 sidste ting jeg håber i kan hjælpe mig med. Jeg overvejer både at kører fullbody hst med 3 ugentlige træninger eller 2 split hvor man træner 6 gange om ugen, men med meget kortere træningspas. Forskellen i de programmer jeg har fundet er, udover det åbenlyse, at man deler sin krop op, at i det 2 splits program jeg har fundet, er det langt flere set. Fx kører man hele 7 set til lårmuskulaturen 3 gange om ugen imod fullbody programmets 4 set...

Hvordan skal jeg tolke den kraftige forøgelse af set og har det noget med 2 split at gøre at det skal forøges eller var ham/hende som skrev 2 split HST programmet bare på sprøjter for vildt?

PS. Begge programmerne er dem som findes rundt omkring på MOL, jeg er bare ikke ligefrem en haj til at linke til dem.

Link to comment
Share on other sites

Mange tak Moos!

Men kan du ikke komme lidt ind på hvorfor man i 2 splitten skal kører med 7 set til fx benene (men også bryst og alt det andet skal man kører langt flere set) kontra 4 i fullbody. Jeg mener det brude jo være præcis samme belastning. Overskrider man ikke sin restitutive evner i 2 splitten?

Det giver bare ikke så meget mening for mig:-S

Edited by rimlig_arnold
Link to comment
Share on other sites

Et lille spørgsmål mere.. :blink:

Det klassiske fullbody program foreslår at man kører 2 set rowing efterfulgt af 1 set træk til brystet. Jeg vil gerne kører dødløft, både fordi jeg har hørt så meget godt om det og dets hormonelle effekter, men også fordi jeg har store vinger og en lidt flad ryg og så vil jeg gerne have mine bicepstræning fri fra påvirkning fra træk til bryst.

Jeg tænker derfor om jeg kunne kører 2 gange dødløft og en rowing i stedet for?

Eller måske endda droppe rowing og kører den hersens maskineting vi har der hvor jeg træner hvor man skubber tilbage med albuerne...et eller andet row hedder den vist...

PLEASE hjælp mig med nogle gode svar så jeg er klar til at kører.

Link to comment
Share on other sites

Efter at have prøvet HST et par gange, er jeg selv gået fra det igen, da jeg desværre ikke syntes det har været så effektivt..

Men hvad angår øvelser, syntes jeg helt sikkert du skal have Dødløft med.. Vil dog stadig mene du skal have Rows med, istedet for maskinen (tror jeg ved hvad det er for en).

Om du får din biceps træning fra rows eller curls gør ikke den store forskel.. Så vær ikke bange for at det går ud over dine biceps.

Link to comment
Share on other sites

Mange tak Moos!

Men kan du ikke komme lidt ind på hvorfor man i 2 splitten skal kører med 7 set til fx benene (men også bryst og alt det andet skal man kører langt flere set) kontra 4 i fullbody. Jeg mener det brude jo være præcis samme belastning. Overskrider man ikke sin restitutive evner i 2 splitten?

Det giver bare ikke så meget mening for mig:-S

Tricket er at vælge det program, der netop passer til ens restitution. Dvs, det program, der for nogle ville være for meget, kan være en nødvendighed for en anden, hvis denne skal kunne blive ved med at have fremgang. Derfor. Min umiddelbare intuition siger mig, at du vil have bedst af fullbody pt. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Tricket er at vælge det program, der netop passer til ens restitution. Dvs, det program, der for nogle ville være for meget, kan være en nødvendighed for en anden, hvis denne skal kunne blive ved med at have fremgang. Derfor. Min umiddelbare intuition siger mig, at du vil have bedst af fullbody pt. :smile:

Coolio!

Du bagkræfter mine forudannelser og jer er faktisk gået i gang med at tilrettelægge fullbody programmet:-)

Det andet virker som noget for super erfarne?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej igen!

Så er jeg gået i gang med mit HST. Efter den allerførste træning er der dog opstået lidt af et problem synes jeg. Mine brystmuskler, på trods af at jeg kun løftede 1 x15 reps i stedet for 2, er enormt ømme alligevel og virker til måske ikke at kunne blive 'klar' til næste træning og ville da slet ikke have været det hvis jeg havde brugt 2 set. Mine lår hvor jeg squatede 2 set er også helt færdige.

Er det noget helt galt med min restitutionsevne generelt eller hvad kan alt dette skyldes?

Det virker jo lidt uholdbart da dette skulle være et af de aller lettste træningspas:-S

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share