Undervandssvømning


Bob dylan
 Share

Recommended Posts

Havde lyst til at skrive "prøv dig frem". Personligt foretrækker jeg bryst, når jeg dykker. Ved ikke, om du skal bruge det til noget specielt, men hvis du på sigt f.eks. skal dykke/svømme iført uniform, er det kun bryst, der virker.

God træning.

Junker

Link to comment
Share on other sites

Hvad er den bedste måde at svømme en bassinslængde (25meter) under vandet, crawl eller bryst?

Kan du svømme crawl under vand?

En kombination af fly ben i starten, og derefter bryst virker bedst for mig.

Ved vendinger laver jeg en "almindelig" bryst-vending under vandet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fået at vide at man skal svømme brystsvømning og slappe helt af i vandet.

i går var jeg oppe i svømmehalen og svømmede 17 meter under vandet, er det godt for en på 14 år?

Det er en fin præstation. 2 - 3 gange mere i svømmehallen og så rammer du 25 m.

Du bliver formentligt begrænset lidt af din egen psyke fordi den uvante følelse af, at en større Co2 ophobning i din krop (fordi du holder vejret og altså ikke puste den "gamle" luft ud) giver nogle advarselssignaler om, at det er tid til at trække vejret normalt.

Disse advarselssignaler kommer på et tidligt tidspunkt i dit dyk. Du skal se disse signaler som en slags røgalarm... det er begyndt at ryge lidt fra bålet i hjørnet, nu skal du finde noget at slukke ilden med På dette tidspunkt har du stadig rigeligt med luft tilbage i dit system og kan derfor ignorere de første signaler og dykke videre. Når du begynder at få følelsen af, at dit syn bliver dårligere, så der det på tide at søge roligt mod overfladen. Begynder din krop at lave nogle ukontrollerede bevægelser, lidt ligesom sambabevægelser, så skal du til overfladen øjeblikketligt.

Næste gang du træner under vandet så aftal med dig selv, at når følelsen fortæller dig, at nu er det ikke rart under vandet, så SKAL du tage fx. 2 armtag mere. På den måde skubber du roligt grænsen for dine præstationer.

Husk: Lav ikke undervandssvømning/vandtilvænning alene!!! og selvom der sidder en bademester/livredder i sin stol ved bassinkanten, så gå altid ud fra, at det er livredderens 8 arbejdstime, han er sindsyg træt og sidder og sidder og tænker på, at nu skal han igen hjem og skændes med konen og møgungerne, og derfor er han ikke opmærksom på, hvad du laver under vandet, selvom han rent faktisk kigger på dig. :nono:

Send mig lige en PM når du rammer 25 m. Held og lykke

/CountySheriff

Link to comment
Share on other sites

Hej countrey Sheriff! tak for de gode svar der er dog lige et par ting mere jeg skal have besvaret inden jeg begynde at svømme undervandssvømning, og det er at om jeg ikke er for ung til at svømme undervandssvømning og om det kan skade mig?

Edited by Bob dylan
Link to comment
Share on other sites

om jeg ikke er for ung til at svømme undervandssvømning og om det kan skade mig?

Nej. Så længe du ikke holder vejret til du besvimer, så vil der ikke være noget skadeligt ved det. Pres dig selv moderat hver gang og få en bedre fornemmelse af hvor lang tid du reelt kan holde vejret.

Små skridt og aldrig alene!

Link to comment
Share on other sites

Nej. Så længe du ikke holder vejret til du besvimer, så vil der ikke være noget skadeligt ved det. Pres dig selv moderat hver gang og få en bedre fornemmelse af hvor lang tid du reelt kan holde vejret.

Små skridt og aldrig alene!

Okay tak for svaret :4thumbup: jeg har tænkt mig at svømme ca. små længder af gangen ca. 10 meter og så når jeg bliver bedre øger jeg med 5 meter, er det en god ide? Lige en ting mere, hvordan skal jeg indånde før jeg begynder at svømme under vand?

Edited by Bob dylan
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Okay tak for svaret :4thumbup: jeg har tænkt mig at svømme ca. små længder af gangen ca. 10 meter og så når jeg bliver bedre øger jeg med 5 meter, er det en god ide? Lige en ting mere, hvordan skal jeg indånde før jeg begynder at svømme under vand?

Med hensyn til indånding så tag max 3 indåndinger! Ikke noget med at "pakke" lungerne ved at "hyperventilere". Har lige gennemført optagelsesprøven til FKP i uge 44 og der måtte vi max tage 3 indåndinger.

Der var en der besvimede (under vandet) og han tog formentlig mere end de 3 indåndinger. Og som tidligere anført - dyk ALDRIG alene!

Mvh.

Nr. 46

Link to comment
Share on other sites

Med hensyn til indånding så tag max 3 indåndinger! Ikke noget med at "pakke" lungerne ved at "hyperventilere". Har lige gennemført optagelsesprøven til FKP i uge 44 og der måtte vi max tage 3 indåndinger.

Det er vigtigt ikke at hyperventilere, men man kan sagtens "pakke" lungerne på sidste vejrtrækning. Jeg tager typisk 2-3 dybe vejrtrækninger inden jeg dykker. Og på den sidste af dem komprimerer jeg så 2-3 mundfulde luft ned i lungerne. På den måde får jeg fyldt helt op med luft.

Jeg synes sagtens jeg kan mærke om jeg har fået "for meget" luft og blæser så bare en lille smule ud ad gangen til jeg har styr på min tilstand.

Link to comment
Share on other sites

Hvad er den bedste måde at svømme en bassinslængde (25meter) under vandet, crawl eller bryst?

Flyben under vandet er klart den mest effektive måde at komme frem igennem vandet, men kræver dog en hel del teknik og tilvænning før det kan foregå afslappet.

Hvis du gerne vil langt, så er bryst den letteste måde at komme langt. Her skal du bare sørge for at holde pauser i dine armtag under vandet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share