Hvor langt skal stangen ned i bænkpres?


MortenSJ007
 Share

Recommended Posts

Hejsa

Når jeg laver bænkpres har jeg en tendens til at lade stangen "bounce" af på mit bryst, ikke noget voldsomt, men bare ned og røre, og så presse til. Den anden dag havde jeg en spotter til at hjælpe mig og han mente at jeg "snød" og at jeg skulle presse når stangen var et par cm. fra mit bryst så jeg ikke kom så langt tilbage i skulderen. Hvordan udføre i andre bænkpres?

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Når jeg laver bænkpres har jeg en tendens til at lade stangen "bounce" af på mit bryst, ikke noget voldsomt, men bare ned og røre, og så presse til. Den anden dag havde jeg en spotter til at hjælpe mig og han mente at jeg "snød" og at jeg skulle presse når stangen var et par cm. fra mit bryst så jeg ikke kom så langt tilbage i skulderen. Hvordan udføre i andre bænkpres?

Stangen skal ned at røre uden at bounce - såkaldt touch 'n go. Der findes dog variationer, hvor man fx lader stangen falde ned igennem den excentriske bevægelse og og griber den i bunden - her undgår man dog oftest også bouncet.

I styrkeløft lader man stangen holde synlig pause på brystet inden man presser for netop at undgå, at folk bouncer sig til ekstra kilo.

Edited by Quantanamo
Link to comment
Share on other sites

Jeg låner lige tråden, for at spørge om et lign. spørgsmål ang. stangen i dødløft - skal den ned og ramme jorden for hver gentagelse (for det siger jo bang! hele tiden) ? Folk har forskellige meninger omkring dette oppe i centret.

Vil lige tillade mig, at være lidt fræk her... DØDLØFT..... Fordi stangen/vægtene er nede og stå stille på jorden.. :D

Link to comment
Share on other sites

Vil lige tillade mig, at være lidt fræk her... DØDLØFT..... Fordi stangen/vægtene er nede og stå stille på jorden.. :D

Det er jo som udgangspunkt rigtigt, men jeg vil mene, at for BB'er kan der muligvis være en fordel i ikke at ligge den helt død, for at holde en længere TUT.

Link to comment
Share on other sites

Med mindre du konkurrerer, eller er utrolig nidkær, så sænker du selvfølgelig stangen så langt ned som du føler at især skulderleddet kan klare.

Det kan være på brystet, og det kan være en knytnæves længde fra brystet.

Jeg kører selv en 8-10cm fra brystet, da rotator cuff ellers brokker sig.

Edited by Cormack
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share