Værnepligt og Konstabel uddannelse


ForemanJoe
 Share

Recommended Posts

Hej!

Min store drøm er at komme ind til forsvaret og blive udsendt.

Jeg ville gerne høre hvilke krav der er til at man kan komme igennem uddannelsen. Og derudover vil jeg gerne høre om det er et krav at man kan svømme, det kan godt lyde underligt at jeg ikke kan jeg har prøvet at lære det, men jeg kan bare ikke lære det.

Jeg ved ikke om det her er det helt rigtige forum, men jeg kan se på nogle af de andre indlæg at der er kommer nogle her på siden som selv har prøvet det.

På forhånd tak!

Joe

Link to comment
Share on other sites

Jamen hej.

Ja du har ret, der en en del herinde med den baggrund.

Svarene på dine spørgsmål kan findes hér.

Nej det er ikke et krav at man skal kunne svømme for at blive Konstabel, men hvis man vil søge elite uddannelserne så SKAL man kunne svømme.

Held & Lykke.

Link to comment
Share on other sites

Hej Joe,

Nu har jeg selv været den tur igennem, som du så også ønsker. Under værnepligten bliver du målt og vuderet på hvordan du er som mennesker, dine holdninger og naturligvis din fysiske form. Efter endt værnepligt får du en karakter for brugbarhed & forhold i tjenesten.

A. Meget brugbar

B. Brugbar

C. Mindre brugbar

Her spiller ting ind som: Har personen kunne lære det teoretiske stof, lære praktiske militære færdigheder, klarer idræt tilfredsstillende, fysisk robust, udviser fysisk mod, udholdenhed og modstandsdygtighed over pres.

Samt en karakter for forhold i tjenesten:

1. Meget tilfredsstillende

2. Tilfredsstillende

3. Mindre tilfredsstillende

Her spiller ting ind som: Opførsel (naturligt/utvunget), præcision i tjenesten (overholder 'deadlines'), orden i ejendele og udrustning, viser ansvarm, modenhed/selvstændighed, samarbejde med kammerater og foresatte.

Du kan så få karakteren B2, C3, C2, A2, A1 o.s.v. Med en karakter på B2, vil det være sandsynligt at personen kan forsætte efter endt værnepligt. Jeg ved ikke om der er forskelle regiment for regiment, men umildbart kunne jeg forstille mig det er meget strømlinet. Jeg aftjente min værnepligt i Livgarden.

Nu er jeg kommet med lidt konkrete punkter, så hvis der er noget af overstående du føler du ikke er så stærk i, så arbejd' med det allerede nu. Eksempelvis får du noget undervisning i det fonetiske alfabet, hvorefter der er en prøve i netop det fonetiske alfabet, hvor du ska vise hvor meget du kan huske af det du har lært fra de to lektioner. Det er en prøve som spiller direkte ind under 'Brugbarhed'. Et godt tip, di kan du lige så godt nu øve dig på det fonetiske alfabet, allerede inden du starter :-).

Som ansat i forsvaret, skal du i øvrigt hvert år bestå en TTP. Du kan vælge mellem at løbe 3km indenfor 5min, cykle 20km på 50min eller gå 8km på 1timer.

Jeg synes også du skal gøre dig nogle tanker om hvad du gerne vil være udsendt 'som'? Logistik? Infanteri? Militær Politi? Eskorte? Der er stor forskel på de forskellige arbejdsopgaver.

Håber det kunne bruges.

/xzxzx

Link to comment
Share on other sites

Det var så lidt. Nu fik jeg skrevet løbe 3km indenfor 5min... jeg mente naturligvis 15min. Kravene afhænger i øvrigt om du er mand / kvinde, samt din alder. Overstående er i hvert fald hvad en 23årig mand skal kunne klare.

Det passer fint med hvad jeg vil være når jeg har afsluttet min nuværende uddannelse.

Link to comment
Share on other sites

Med 90% sikkerhed: Når du er +30 så får du lidt ekstra tid at løbe/cykle/gå på. Er du 27 år skal du stadigvæk klare de samme krav som ex. en 19 årig. Btw. så er det basiskrav, du kan jo sagtens få et job / funktion som kræver yderligere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share