Måske brude jeg alligevel lave triathlon igen...


Triathleten
 Share

Recommended Posts

Guest Cykologen

1min ved 15 km/t

4min ved 20 km/t (stigning 1,5% de sidste 2min da det ellers var for let)

1min ved 12 km/t (kunne mærke en let stikken i knæet, hvilket bekræfter min teori og at jeg få problemer når jeg løber langsomt)

Fik løbebåndet lov til at køle godt af bagefter blink.gif

Jeg tror ikke, det er utænkeligt, at du løber "pænere" ved høj hastighed. Når man kommer op at løbe lige så hurtigt, som du gør her, så plejer teknikken at rette sig ind af sig selv. Når man så jogger, kan man godt have oplevelsen af, at det hele "falder lidt fra hinanden". Jeg kan kun anbefale dig at arbejde med forfodsløb/korte skridt. Hovedet skal næsten ikke flytte sig op og ned, og fødderne skal helst være så lydløse i nedslag og afsæt som muligt. Så er man flyvende …

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 122
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fik løbebåndet lov til at køle godt af bagefter blink.gif

Det er jo sådanne med løbebånd at de er ok når man løber langsomt, men dårlige når man løber stærkt. min egen tommelfinger regl for omregning:

12 km/t = lidt under 12 km/t

15 km/t = lidt under 14 km/t

20 km/t = 17-18 km/t

Løbebåndet tar jo ikke højde for vindmodstande der få betydning frem omkring 15 km/t.

Mine intervaller i dag var "langsomme" fordi

jeg mangler løbeudholdehad, var lidt tæt for i år samt at det er meget svært at for nok ilt når det er så koldt i vejret udenfor som det er pt.

Jeg kan kun anbefale dig at arbejde med forfodsløb/korte skridt. Hovedet skal n

Har arbejdet en del med "pose run" problemet er at lunte/løbe langsomt med pose teknik.

Med ved 4:10 min/km følges det helt rigtig, det er vel omkring min halv marathon form (når jeg har lidt mere udholdenhed) så måske er det ikke helt dårlig at træne ved den hastighed, selvom det ikke bliver vinterjog...

Dagens aften svømning:

100m opvarmning

4x75m vejrtrækning hver 9. (skulle have været 3-5-7 :laugh:)

4x25m UV :4mewantfood: (just another day at the office)

4x150m HP/PB progressivt per 150m 50-80%

400m ben (løb i den lave enden)

4x150m PB progressivt per 150m 50-80%

4x150m HP/PB progressivt per 150m 50-80%

300m Ben (løb i den lave enden)

i alt 3000m

Dejlig let pas, hvor jeg kun fokuseret på teknik. Jeg følte mig flyvende. Mit taktik var så snart teknikken røg ikke at trække vejret, da kroppen så slapper af og finder ind i godt teknik automatisk.

På det sidste er jeg blevet lidt i tvilli om jeg træner for meget tempo/interval præget, jeg brude jo præmert træning omkring de 60-65% PR pt. Men vejret, knæet og tiden er der bare ikke til lange pas, så derfor er intervalpassene gode. Jeg er bare begyndt at blive bange for at få at få et "lille" formtop når jeg får alvor går på landevejen. Skal jeg være bekymret, eller skal jeg bare lade tiden arbejde for mig, og tro jeg sagtens skal når mine km til foråret?

Edited by Triathleten
Link to comment
Share on other sites

Løb og styrke d. 3/2

Programmet:

Løb

3,2km tid 12:30 (3:55 min/km)

Mine lægge og baglår blev smadret, men kondition bliv ikke presset.

Styrke

bulgarian split squat

3x15xBW (så var benene helt døde)

Bænkpres

8x52,5kg

6x55kg

6x57,5kg

Bænktræk

6x55kg

6x57,5kg

4x60kg

Skulderpres

6x18kg

4x20kg (med lidt hjælp)

En arms rowing

2x2x55kg

Supersæt

Dips

2x8xBW

Chin

2x6xBW

Stabilitetstræning

et bens vippebræt

et bens løbe stabilitetsøvelser

kajak specifik balance træning på stor boldt

lidt mave/ryg

håndledstræning

Link to comment
Share on other sites

Fredag træningsfridag og druk.

kajak-ergometer lørdag d. 5/2

Programmet:

10min opvarmning

Tempo (30min tempo)

6x1min - 3x2min - 2x3min - 3x2min - 6x1min. P. 30sek SP. 1min

5min udroning

Et dejligt pas, som stadig havde en god mængde, de 30min tempo bliv roet tungt med fokus på teknik. Det var kun de sidste 3min hvor der bliv givet gas. Jeg var inden på jeg trænede for meget interval for nyligt, men jeg vil helt klar fortrække 45min roning med lidt tempo, frem for 45min konstant med lavere intensitet. Det blæste forøvrigt så meget så det reelt heller ikke var muligt at ro ude (desværre).

Link to comment
Share on other sites

Halv mislykket træning søndag d. 6/2

Planen var et langt duathlon pas, dette blive istedet til 20min inden knæet gav lyd fra sig og jeg måtte stoppe. Så de to timer mtb bliv droppet :unhappy: .

Programmet:

20min løb i blandet terræn

Open gym (det multi stativ ved femøren)

2min planke

Chin-ups 3x8xBW (relativ smallet grab da stangen kun var omkring 1m)

10min hjemgang

Styrke hjemme

lidt blandet bicepstræning + lidt skulder og håndledstræning. biceps fordi jeg tit følge jeg bliver rigtig træt i den når jeg ror.

Jeg havde lidt ømme knæ før træningen i dag. Jeg begynder at tro at der kan komme noget belastning fra kajak på mine knæ hvilket burde være en mulighed. Jeg har endelig fået en henvisning til en fysioterapeut, så håber han/hun kan giver mig nogle svar. Min egen læge sagde at det ikke var betændelse at se, men at mine sener muligvis var for korte, og det i hver fald handler om mine sener.

Edited by Triathleten
Link to comment
Share on other sites

Jeg har gået lidt overvejet at lave et overordet træningsprogram for at få lidt mere styr på min træning i fremtiden:

min træning er angivet i kajak intensiteter http://www.sonderborgkajakklub.dk/forum/info/T-siden.htm

har er for uge 6. Cykling lørdag og søndag er transport til Roskilde, da jeg skal se nogle gamle efterskole venner. Uge 7 er vinterferie. Jeg vil prøve at få fat på det overordet kajak-program, så jeg også kan planlægge de pas. Hvis jeg bliver i stand til at løbe ligger jeg noget o-løb ind. Det løb jeg har lagt ind er lidt hvad jeg håber på at kunne.

post-16654-069762300 1297022848_thumb.pn

Link to comment
Share on other sites

Kajak og styrke d. 7/2

Programmet

Løb 2min, ondt i knæet gik tilbage. Jeg har udmedbart været for hurtig i gang igen, og min taktik med at løbe hurtigt virker ikke. Jeg stopper igen med at løbe og vente på fysioterapeutens dom.

Kajak

15min Teknik (kun mig og min træner, de andre var ude og løbe)

6,5,4,3,2,1 min. i stigende tempo. p. 1min.

Styrke

Bænkpres

10x50kg

6x55kg

4x57,5kg

4x60kg

Bænkpres

8x50kg

6x55kg

4x57,5kg

3x60kg

Squat

3x6x70kg

DB skulderpres

8x18kg

6x18kg

Leg bruner

15xBW venstre ben bulgarian split squat

15xBW højre ben bulgarian split squat

50xBW læg

50 mave

50 ryg

30xBW Lunges

50xBW Air squat

50xBW læg

Link to comment
Share on other sites

Spinning med kvik tri tirsdag d. 8/2

Programmet (min som instruktør):

Opvarmning

5min

5min tungt

Tempo 2x20min p. 5min rul (3min landevej, 2min tungt, 3min landevej, 2min tungt, 2min landevej, 4min stående/siddende tungt og 4min landevej)

5min ud

Fandt ud af at rock er helt fint til spinning, det må være en myte, at man skal spille techno.

Edited by Triathleten
Link to comment
Share on other sites

lidt styrke torsdag d. 10/2

Jeg var ret umotiveret i dag til træning, som da jeg fik valget imellem kajak-ergometer eller styrke, valgte jeg styrke da det virkede mest overskueligt.

Programmet:

10min opvarmning på kajak-ergometer

Squat

8x60kg

6x70kg

2x6x75kg

Bænkpres

10x50kg

6x55kg

4x60kg

3x62,5kg

Bænktræk

8x50kg

3x6x55kg

En masse mave/ryg øvelser + en masse et bens styrke øvelser

En smule mobilitetstræning for læn, ryg og hofter.

Link to comment
Share on other sites

Fik ikke cykel til Roskilde alligevel, og kom sent hjem i dag så landevej i lys var ikke en mulighed. Derfor bliv dagens træning lavet om til hometrainer (10min opv - 40min tungt belastning - 10min afrul).

Nogle gange sker der bare noget der sætte livet i paspetiv. Mentalt har det været nogle meget frustreret dage siden middag fredag, Derfor var det dejligt at jeg havde en aftale med nogle gamle venner, så man kunne få vent tingende.

http://www.bt.dk/krimi/elever-kaentrede-i-dragebaad-under-rekord-forsoeg

Jeg ønsker alle involveret som pårørende alt det bedste i fremtiden.

Edited by Triathleten
Link to comment
Share on other sites

Cirkeltræning mandag d. 14/2

10min opv. på baglæns

3x15min cirkeltræning (45sek arbejde, 15sek pause) SP 3min.

bryst (bænkpres, push-ups og flyers) mave (lige, rowers hell og "cykling") lænd (i maskine, "superman" og rygbøjninger) ryg (pull down - bænktræk - chin-ups med hjælp) ben (air squat, lunges og læg

Spinning trisdag d. 15/2

5min opvarmning 65&

20min bakke 80%

3min tempo 85%

20min bakke 80%

2min rul 55%

6x2min 90sek IT, 30sek rul

5min afrul 50%

Link to comment
Share on other sites

Onsdag d. 16/2

40min tung spinning dagen før var udmedbart for meget for mit knæ, derfor bliv det en trænings fri dag.

Udholdenhedsstyrke torsdag d. 17/2

5min opv. på bagæns

1000 gentagelse challenge:

50 push-ups

20 chin-ups

100 lige mave

200x30kg bænkpres

130 ryg

200 skår mave

200x30kg bænkpres

100x40kg squat

5min ud på baglæns

Jeg forstår ikke mine træner vil have, at vi skal træne styrke frem for kajak-ergometer...

Link to comment
Share on other sites

Hometrainer Fredag d. 19/2

Programmet:

4min opvarmning

3min bakke

4min bjerg siddende

3min bjerg stående

3min tempo nedkørsel

10min bjerg

2min rul

3min IT/1min rul

4min IT/1min rul

5min IT/1min rul

3min ud

Jeg var lidt tidspresset derfor bliv passet ikke længere, jeg skulle nemlig ned og være med til at ære og mindes en mand der har betydet meget for mig. http://www.sn.dk/Elever-aerede-Michael/Vordingborg/artikel/113657

Kajak-ergometer lørdag d. 19/2

12km med ca. 10 km/t, det tog samlet 72,5min og bliv roet primært i T1. (dejlig med et længere kajak pas :4thumbup:) + lidt kajak balance og mobilitetstræning for lænd, baglår, hofter og ryggen.

Der vil ingen træner til stedet, derfor valgte jeg bare at ro en "tur".

Link to comment
Share on other sites

Søndag d. 20/2

Cykler afsted mod en 80km landevejstur, men den ender efter 3km. Det er fordi min gamle vinter/hometrainer cykel valger at knække sin kæde (jeg burde have skiftet den før :nonono:). cykel er 3 år gamle og har aldrig fået skiftet kæde, deri ligger forklaringen. Den sagde faktisk mærkelige lyde ved visse gear, sidste gang den var på hometrainer.

Da jeg så kommer hjem 40min senere (jep det er svært at gå i cykelsko), for jeg lige sat mig op i lejligheden hvor en sygdom rammer mig. Jeg for kraftig hovedpide, feber og muskelsmerter, det hele går dog næste væk i løbet af aften. :blink:

Ergometer Mandag d. 21/2

Kom endelig forbi min fys, han sagde der var tale om et Osgood-Schlatter syndrom, ret sandsyligt det samme jeg døjet med tilbage i 2008, som ikke bliv behandlet. For nu af har jeg tid hver mandag hos ham.

Ergometer:

Opvarmning 10min kajak (6:30 min/km)

IT (skiftevis baglæns og kajak)

6x5min p. 3min

Efter 2 intervaller kunne jeg mærke kroppe ikke var helt på toppen, så derfor bliv de sidste 4 ikke så interval artige igen.

Edited by Triathleten
Link to comment
Share on other sites

Spinning og sygdom tirsdag d. 23/2

Maven var lidt mærkelig, og jeg havde svært ved at spise aftenmad. Jeg ville havde droppet træning hvis det ikke var, fordi jeg havde sagt ja til at køre timen.

Programmet:

4min opvarmning

3min bakke

4min bjerg siddende

3min bjerg stående

3min tempo nedkørsel

10min bjerg

2min rul

3min IT/1min rul

4min IT/1min rul

5min IT/1min rul

3min IT

3min rul

5min tempo --> løb til toilettet og brække mig, maden ville ligesom bare op, selvom jeg har kørt "langsomt på intervallerne.

Sygdag onsdag d. 23/2

Kroppen var ikke frisk i morgens, så blev i sengen hele dagen.

Link to comment
Share on other sites

Løb og styrke torsdag d. 24/2

Min knæ havde det så godt, så jeg prøvede at løbe i langsomt tempo. Jeg havde glemt mit ur, men det bliv omkring 25 min inkl lidt trapper. Knæene havde det okay, de kunne dog let mærkes til sidst, dog gik smerten væk så snart jeg ikke løb mere.

efter de 25min løb lavede jeg den helt store omgang løbeteknik.

Programmet for i dag:

25min let løb

15min løbe teknik

5min "opvarmning på baglæns ergometer"

1200 gentagelse challenge:

200x30kg bænktræk

80 push-ups

20 pull-ups

200x30kg bænkpres

100 airsquat

100 bulgarian split squat

75 lige mave

175 lænd

150 skår mave

100x18kg bb curl

+ lidt vippebært.

Link to comment
Share on other sites

Kajak ergometer lørdag d. 26/2

Programmet:

Opvarmning

6min T0

2x40/20

2x20/40

5x10/50

IT

8x aktiv/rest

45/15

30/30

15/45

30/30

45/15

2min p.

de 45sek bliv roet i et tempo omkring 4:50 min/km

de 30sek bliv roet i et tempo omkring 4:40 min/km

de 15sek bliv roet i et tempo omkring sub 4 min/km

Afroning

5min T0

+ mobilitets- og stabilitetstræning for lænd, ryg, baglår og hofte.

Link to comment
Share on other sites

Adventure pas søndag 27/2

Programmet:

50min transport mtb til bøndernes hegn.

30min Bakketræning i bøndernes hegn.

15min transport mtb til lille hareskov ved Værløse.

40min o-løb i lille hareskov, med fokus på kompaskrus og løb i den direkte linje.

60min transport mtb hjem.

Super, super dejligt pas hvor jeg kom ud i skoven og fik kørt både teknisk mtb og løbet o-løb. Det eneste irriterende var at jeg bliver nød til at køre igennem København, hvilket er en tur på 12km. Jeg vil også lige sige tak til ABC cykling for liftet hjem af Hillerøds-motorvejen.

Ugen i tal

Kajak: 3 gange og 160min

Styrke: 1 gang og 70min

Cykling: 2 gange og 210min

løb: 2 gange og 60min

I alt: 8 gange og 500min.

Link to comment
Share on other sites

Kajak og styrke mandag d. 28/2

Kajak ergometer:

5min opv

2x4min i varieret tempo

2x3km p. 6min i hold af 3 personer, hvor det galt om at ro hurtigt muligt. Jeg var klar det hurtigste på mit hold, så jeg har vel roet end 2800m i tempo fra 4:45 til sub 4.

Styrke:

3x

10x50kg Bænkpres

8x28kg Biceps curl

30xBW Rowers Hell (mave øvelse)

8x50kg Bænktræk

+

100 mave og ryg øvelser

Link to comment
Share on other sites

Klatring og Spinning tirsdag d. 1/3

Jeg var ude ved USGs klatretårn og klatrer lidt rebklatring og lidt lidt topreb.

Spinningsprogram med mig som instruktør:

4min opv

2x1/1/1 et bens

2x15min tung serie p. 2,5min rul

første:

3 siddende

6 skiftevis siddende stående

6 40/20 40sek enkeltakt, 20sek mellemtakt samme tunge belastning

anden:

3,5 siddende

3,5 stående

4 40/20 40sek enkeltakt, 20sek mellemtakt samme tunge belastning

4 max

10min Tempo

5min ud

Kajak og styrke onsdag d. 2/3

Kajak

5x

3min T1

1min T2

1min pause

1min T0

Styrke (må ikke træne ben i denne uge siger min fys)

Bænkpres

10x50kg

6x55kg

6x55kg

Bænktræk

8x50kg

5x55kg

5x55kg

6 dips + 6 pull-ups

DB skulderpres

6x18kg

6x18kg

6 dips + 6 pull-ups

Supersæt

3x8x28kg Biceps curl + 3x8x40kg Triceps push down

6 dips + 6 pull-ups

100 mave- og rygøvelser

+ mobilitets- og stabilitetstræning for lænd, ryg, baglår og hofte.

Skade: Jeg har ikke et osgood schlatter knæ alligevel, men det er en sene sammenhæftning længere ned på skinnebenet er for kort og overbelastet. Det giver så problemer oppe ved knæet. Jeg har fået nogle balance- og strækøvelser. Jeg skal også vente en uge til to med at begynde at løbe, og må ikke lave ben styrkeøvelser som squat, lunges og benpres den næste uge.

Link to comment
Share on other sites

Kajak torsdag d. 3/3

Jeg fokuser for tiden meget på kajak træningen, for at blive klar til træningslejrer på to uger i påsken, hvor der vil være ca. 2 kajakpas om dagen. Jeg synes dog at kroppen var godt træt i dag, det kunne også ses efter den første 1000m interval.

Programmet:

Kajak ergometer

15min opvarmning. T1 inkl. 2x30sek i T2

IT. 2,5min pause:

1000m. Tid: 4:53:7 PR :4thumbup:

500m. Tid: 2:22:3

200m. Tid: 0:52:2

CORE

En masse mave/ryg øvelser bl.a med medicinbold og på stor træningsbold. lidt planke på vippebræt + en 3min "planke". Noget vippebræt både fys øvelser og nogle for knæet. Samt noget balance kajak "roning" på stor træningsbold med kosteskaft og fødderne på medicinbold.

Baglæns ergometer

20min T0

Edited by Triathleten
Link to comment
Share on other sites

Adventure pas lørdag d. 5/3

Jeg var taget til Allerød for at deltage i en åbne adventure træning. Jeg ender på et hold med to nybegynder når det kommer til form og orienteringsevner (den kvikke læser kan allerede se et problem). Vi vægle at skiftets til at navigere d.v.s jeg tager mtb-o delen da jeg har en kortholder, og de to andre tager foddele. Jeg holder mig generelt i baggrunden, men må flere gange ind og rette op efter store bom, dog skete det at jeg lige overtog kortet et par poster for at få lidt fremdrift. Farten var lav, og der bliv holdt dårligt hjul, så jeg måtte stoppe op/sætte farten ned flere gange for at få samling på holdet. Jeg havde dog et enkelt mindre bom på min mtb orientering som jeg godt kunne have været for uden, ellers sad resten af posterne lige i skabet. Der var også en tankeopgave og en kommunikationsopgave på træningsløbet. Det bliv alt i alt til 4,5 timer AR træning med lav intensitet, men alligevel et godt pas med okay orienteringstræning. Note næste søg for at komme på hold med noget mere erfarende. Forøvrigt meget tak til ham for holdet der gav i et lift hjem ad mod amager.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share