Henrik S.

Medlemmer
  • Content count

    5,389
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    169

Henrik S. last won the day on May 4

Henrik S. had the most liked content!

About Henrik S.

  • Rank
    Medlem

Profile Information

  • Køn
    Mand
  • Sted
    Frederiksberg
  1. Motion i balance™

    Hoppede med på denne morgens lørdagshyggetur i Rødovre Atletik Club - RAC - og det fungerede fint. Det er søde folk, og tonen minder mig meget om de gode ture med Herlev Løberne. RAC er dog langt mindre, så vi har ingen problemer med at løbe i coronavenlige grupper. Jeg fik også lige bekræftet, at jeg som medlem bare kan 'bruge løs' af Rødovre Stadion, hvor der sågar lige er kommet ny belægning på. Så det er fint alt sammen.
  2. Motion i balance™

    ... og det gik lige så hurtigt i dag. Tog bilen, fordi det regnede, men kunne parkere lige ved døren og kom hurtigt igennem de første sluser. Dernæst gik det slag i slag, og jeg var vel ude igen efter mindre end 30 minutter inklusive de obligatoriske 15 minutter, hvor man lige skal sidde under observation bagefter. Det var i Vaccinecenter Bella Center. Som alle andre, der har fået første stik, har jeg lige googlet, hvor stor sikkerheden er efter første runde, og den er faktisk meget høj. Men det bliver da rart at blive færdigvaccineret den 9. juni, så jeg kan bevæge mig mere frit rundt uden test osv.
  3. Motion i balance™

    Jeg fik besked her til morgen om, at jeg kunne gå på vacciner.dk og kigge i kalenderen. Der var en tid allerede i morgen tidlig. Så det er gået hurtigt.
  4. Motion i balance™

    Hov, så tikkede der lige en besked ind på e-boks. Jeg skal sgu have mit første stik i morgen
  5. Motion i balance™

    ... oh and by the way: Den lille kolesterolvenlige justering af kosten (eller det er vel strengt taget kolesterolfjendtlige) har sammen med den mere vedholdende træning faktisk været nok til at få vægten ned på 76-78 kg igen. Der skal ikke meget finjustering til, før det kan ses på vægten. Har egentlig bare fjernet smør og sødmælk, tilføjet lidt mere havremüesli med nødder og mandler og skåret yderligere i søde sager, kager og sukkersodavand. Plus et par andre af de gængse råd. Det bliver spændende at få en ny måling af kolesterolen i juni. Den skulle gerne ned under de 5.
  6. Motion i balance™

    I de her dage er det præcis 4 år siden, jeg var i Boston for at løbe maraton. Sidste år lavede de noget underligt, virtuelt tamtam, da de måtte aflyse det. Og i år kan jeg se, at de har flyttet det til oktober, hvor staten Massachusetts - måske, måske ikke - er fuldt genåbnet. Billedet her er fra starten i 2017, hvor jeg havde en af mine helt store løbeoplevelser. Selve løbet gik egentlig frygteligt, da temperaturen skød op over 26 grader, og der var alle mulige slags pollen i luften. Der var af gode grunde ingen blade på træerne, så turen fra Hopkinton til Boston foregik i stegende sol, og jeg fik ildrøde øjne. MEN altså stemningen og hele det historiske vingesus ville jeg nødig have undværet. Og i dag ligner billedet jo ren sciencefiction med titusinder af tilskuere og løbere helt tæt. Krydser fingre for, at vi snart må komme tilbage til normalen.
  7. Motion i balance™

    Bare rolig, jeg har ingen ambitioner om at skulle tilvænnes til maratonløb igen Det kan da godt være, at jeg har formuleret mig forkert mht. restitution og lange ture, men jeg tror på deres rekreative effekt. Jeg har ingen lange redegørelser at henvise til, men kan mærke på min egen krop, at den har det bedre ved at komme ud at røre sig end at være inaktiv, selv om en 100 procent hviledag måske i teorien burde være bedre for restitutionen.
  8. Motion i balance™

    Polariseret træning. I takt med, at intervallerne bliver mere og mere intense og hårde, bør de langsomme ture kun tjene til restitution, så musklerne kan komme sig igen. Sådan er i hvert fald teorien bag den polariserede træning, hvor der ikke er så meget af den den bløde mellemvare, det vil siger tempoture, som belaster systemet uden rigtig at flytte grænser. Det er det samme, Joe Friel er inde på i 'Fast after 50'. Han påpeger, at mange gamle sportsfolk har en tendens til at lægge for meget træning i den bløde mellemvare som 'tempotræning' uden den store variation. Kroppen har bedre af at blive udfordret - og så få tid til at komme sig. Både med cykeltræning og med løbetræning kan jeg selv falde i samme grøft med sådan nogle halvlange ture, der går halvhurtigt. Det rykker ikke rigtig ved formen. Så selv om man er lidt oppe i årene, giver det faktisk god mening at give kroppen hammeren for så til gengæld at give den rigelig tid til at restituere. Det er i hvert fald den retning, jeg vil prøve at bevæge mig i. I virkeligheden var jeg inde på lidt af det samme tilbage i foråret 18, hvor jeg prøvede at løbe en fornuftig 5 km. Da var jeg meget optaget af 'Brain training for runners', hvor Matt Fitzgerald er inde på det samme i form af forslag til træning med nogle intense og varierede pas. Man skal stadig ikke undervurdere de lange, afslappede tures værdi som ren tilvænning til distancen og som tilpasning af kroppen til den fysiologi, der ligger i løb. Ud over naturligvis de rekreative og meditative kvaliteter ved bare at løbe sig en tur :) Hvis jeg havde alderen og tiden til det, ville jeg overveje mine oprindelige principper, som stammer tilbage fra Lydiard-tiden. Det vil sige et enormt volumen som basis og så gradvis indfasning af intervaller, bakkeløb, fartleg og den slags. Men det ville kroppen ikke kunne holde til, og jeg ved sgu heller ikke, om jeg ville have lyst, hvis det kom til stykket. Men er man ung og ambitiøs, så er det givet vejen til at løbe rigtig stærkt. De perioder som ung, hvor jeg havde held til at få nogle fornuftige resultater - både inden for løb og cykling - har været perioder med virkelig stort træningsvolumen. Men gider/kan jeg løbe 160 km eller mere om ugen igen? Njaeh, næppe.
  9. Motion i balance™

    Frederiksberg stadion er glimrende, og jeg sneg mig også derind for nogle år siden for at træne intervaller. Men jeg stødte lidt for tit på andre, der trænede derinde. Og nogle gange om ugen er det optaget af blinde, der løber med makkere, og af noget parasport, hvor de suser rundt på en slags trehjulede cykler med store hjul. Alt sammen fint og godt, men det gør det lidt tricky at snige sig derind. Og lidt uforudsigeligt, hvornår det kan lade sig gøre.
  10. Motion i balance™

    Ja, han har det vildt hårdt. Det er meget billigt med det kontingent, men RAC er vist heller ikke sådan en atletikklub i stort format længere med danmarksseriehold, sprintere og kastere og den slags. Nu er det vist 'bare' en social løbeklub (med adgangsbillet til stadion). Da jeg løb i tidernes morgen, var RAC en af de store klubber på atletikscenen. Jeg har faktisk løbet stævner på deres stadion i de unge år.
  11. Motion i balance™

    Ikke så meget nyt herfra. Jeg er stadig i opbygnings- og tilvænningsfasen, men det går dog bedre med at holde kadencen. Træner stadig tirsdag, torsdag, lørdag og søndag, og det bliver til 40-50 km om ugen. Løb en 21 km-tur i går og kan godt mærke, at kroppen er lidt mere skrøbelig. Det knirker lidt - aldersbetinget - her og der. Men overordnet set går det egentlig okay, og jeg begynder at se mere fremad. Jeg har konfereret lidt med en jævnaldrende løbebuddy, som har fået godt skud i skoene igen. Han løber ikke så meget længere distancer - 60-70 km om ugen - og dyrker princippet om polariseret træning. Det vil sige, at det langsomme løb er virkelig langsomt, og så bliver det krydret med forskellige intervaller, hvor han til gengæld giver den fuld gas. Det er noget i den retning, jeg selv sigter imod. Jeg sætter nok ikke antallet af ugentlig løbeture op - måske til fem pas i nogle uger - og jeg vil nok heller ikke løbe så mange flere km. Men når ellers jeg føler mig klar til det, og kroppen kan holde til det, vil jeg nok skrue lidt op for de sjove intervaller - 10x200, 4x1200 og alt muligt derimellem. Jeg kan godt mærke, at det er sjovt at løfte tempoet over 1000 meter eller at løbe 10, 20, 30 og den slags. Målet kunne jo være at løbe en fornuftig 5 eller 10 km. Jeg tror ikke rigtig, ambitionerne er til mere. Til gengæld må nogle af intervallerne gerne foregå på et stadion, men det nærliggende Frederiksberg Stadion er ret booket. Jeg har derfor meldt mig ind i RAC - Rødovre Atletik Club - så jeg kan bruge deres stadion (som ligger 4,5 km væk). Det koster såmænd sølle 200 kroner i kvartalet. Det var vist alt for nu. Ellers nyder jeg, at foråret er kommet - og nå ja, der skal da også lige være et billede af vuffer, som nu er blevet en ordentlig tamp i teenagealderen.
  12. GR20 Korsika 21, Perhaps, perhaps, perhaps....

    Fedt nummer ...
  13. GR20 Korsika 21, Perhaps, perhaps, perhaps....

    Det er virkelig lang tid siden, jeg har morgenløbet, og jeg har egentlig gjort det sjældent gennem tiden. Men det er super fedt at få det gjort, og når man først er kommet i gang, kan man give den ret god gas om morgenen. Og man har det super godt resten af dagen.
  14. Langt pokker i MOL

    Wtf?! Du er på vej ned i min vægtklasse.
  15. Motion i balance™

    Ja, præcis. 4 x 5 minutter med 30/20/10-intervaller og så 2 minutter imellem blokkene. Det er vist meget god latin.