Henrik S.

Medlemmer
  • Content count

    5,118
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    98

Henrik S. last won the day on December 10

Henrik S. had the most liked content!

About Henrik S.

  • Rank
    Medlem

Profile Information

  • Køn
    Mand
  • Sted
    Frederiksberg
  1. Motion i balance™

    Denne her uge har i det store hele været ligesom sidste uge, men en del tungere og langsommere på alle måder. Benene har været lidt trætte, og vejret har heller ikke gjort det bedre. Ugens lange tur i dag var egentlig rigtig fin hele vejen rundt, lige til jeg ramte Bregnerød og Farum og skulle hjem. Så fik jeg ikke alene en stiv kuling lige i smasken, men også en iskold regn. Pyha, lige pludselig var der langt hjem, men der var jo ikke andet at gøre end at sætte den i slæbegear og så ellers sætte kursen sydpå. Jeg vil næsten hellere have en dag med 5 graders frost og klart vejr ... Den overordnede plan er ellers at holde volumen oppe og få kørt nogle gode lange ture i juleferien inklusive nogle ture med nogle intervaller, og så ellers starte forfra i starten af januar med nogle lette uger for lige at få lidt overskud i benene igen. Så kan jeg forhåbentlig gradvist give den mere gas igen frem mod februar og marts.
  2. Langt pokker i MOL

    Ja, der godt nok fart over feltet ...
  3. Motion i balance™

    Har tilbagelagt ugens 30/30 og 40/20 tur i dag i stedet for i morgen. Når nu de lovede høj sol i dag og heldagsregn i morgen, så skulle man da være et skarn, hvis ikke man benyttede sig af sin frihed som selvstændig til at bytte om på dagene. Super dejligt at samle lidt D-vitamin op, når nu det er så sjældent på denne årstid.
  4. Motion i balance™

    Har for øvrigt lige bestilt nye skivebremser fra Cykelgear.dk. Det er bare de billige fra Force, der sidder på vintercyklen, men de er godt slidte og bremser ikke ordentligt, så nu skal de skiftes. Jeg bliver nok aldrig fan af skivebremser. I det her regnfulde vejr bliver der tit slynget meget fint sand og diverse småting med rundt i skiverne og så rumler og skramler det lidt. Jeg har nogle gange stoppet og drejet hjulene rundt, og de triller fint og uhindret rundt. Men indimellem sidder der noget og 'synger med' i skiverne. De er også mere besværlige at servicere og i det hele taget at have med at gøre, så på raceren bliver det sgu et nej tak herfra.
  5. Motion i balance™

    Kortede søndagens tur lidt af på grund af kombinationen af halvhård blæst og rigeligt med vand fra oven. Ellers har ugen været god, fordi jeg har prøvet den struktur af,. som jeg kunne forestille mig, at de kommende uger kunne være bygget op efter. Med en skæven til Joe Friels opsang i bogen Fast after 50 har jeg nemlig sneget en ekstra dag med nogle kortere intervaller ind, og det har fungeret godt. Ugens program: Mandag en lille løbetur med pitstop i FW til lidt styrketræning Tirsdag en 9 km løbetur i 4:52/km-tempo Onsdag cykeltræning med 4 afsnit med hhv. 30/30 ryk og 40/20 ryk Torsdag samme program som mandag Fredag en kort cykeltræningstur med fokus på høj kadence (det lykkedes ikke rigtigt) Lørdag en tur på Avedøre Holm med 3 lange intervaller på Kystholmen Søndag en længere tur, der dog som nævnt blev kortet lidt af Se, på den måde er der en dag med korte ryk og en dag med lidt længere intervaller plus en dag med en længere tur for udholdenhedens skyld. Det dækker nogenlunde de vigtigste ting af fra bogen. Jeg har så suppleret med en cykeltur, hvor fokus er på kadencen, for den skal stadig i vejret (denne uge har ikke været så god på den front). De øvrige dage har jeg jogget og løbet, og det bliver jeg nok ved med. Dels er det godt for lænden (som jeg ikke længere har problemer med). Og dels er det godt at 'have i baghånden' , hvis vi pludselig får en fimbulvinter, hvor det er fysisk udfordrende at komme af sted på cyklen. Sneglatte veje med is på har sgu aldrig været min kop te. Vi må se, hvordan de kommende uger og måneder folder sig ud. Meget afhænger af vejret.
  6. Motion i balance™

    Nå, første tur på cyklen igen efter en uge helt uden cykeltræning, og jeg er glad for at meddele, at kæden blev på plads Det var godt nok en fornøjelse at være af sted med sådan en helt frisk kæde-/kassette-kombo, hvor det hele er nyt og godt fedtret ind. Og så er det jo stadig fantastisk vejr at træne i, hvor det meste af landskabet stadig står grønt. Gad vide, hvornår vi får noget, der ligner vinter?
  7. Motion i balance™

    Jamen, jeg blev sgu også lidt bleg, da det skete. Men nu er det længe siden, og jeg har lige monteret frisk kæde og kassette, så jeg er klar til at stævne ud i morgen igen efter min off-uge. Jeg havde faktisk indkøbt kæde og kassette til montering i juledagene, for de skulle alligevel skiftes ud, så det hele lå på lager. Ja, Friel er skam klog nok, og jeg har læst 'Fast efter 50' som en opsang til os gamle motionister og sportsfolk, der alt for ofte forfalder til noget komforttræning, som er 'langt og langsomt'. Hans opskrift er i hvert fald at komme meget mere intervaltræning ved høj puls ind i programmet, og det vil jeg da skrive mig bag øret. Hans påstand er, at formen/den maksimale iltoptagelse/farten daler støt, hvis man bare hyggetræner. Så kan det godt være, at man tilbagelægger mange kilometer, men hvis det er i komfortzonen, så daler formen ret meget med alderen. Der skal noget mere til, og man kan åbenbart forhindre formnedgangen dramatisk ved at træne mere målrettet med flere hårde pas og flere intervaller. Det skal naturligvis doseres og periodiseres alt efter sæson, mål osv. , men groft sagt lyder hans opskrift på at supplere mængdetræningen med tempointervaller (som man kan holde i 3-5 minutter) og intensive intervaller (over 30-40 sekunder). Nu hvor min egen grundform føles fornuftig, vil jeg prøve at snige nogle af hans forslag ind i de kommende 2-3 måneder.
  8. Langt pokker i MOL

    Nej, den er sgu ikke Greta-godkendt
  9. Langt pokker i MOL

    Ha, haaa, ja, det kan der være noget om. I 8. klasse havde vi en vikar, der kaldte mig og min bedste ven Finn for hhv. Syl og Splint. Det flugtede rigtig fint med vores kropsbygning
  10. Motion i balance™

    Så ser man lige mig henne i krydset ved Damhussøen på vej hjem fra en kort tur på vintercyklen; Det bliver grønt, jeg rejser mig og tager nogle raske tråd ud midt i krydset, hvor kæden knækker(!). Jeg slingrer lidt, men får reddet æren med en nogenlunde kontrolleret stop midt i krydset, hvorefter jeg får 'skubbet' mig over på den anden side. Hmm, jeg skulle nok bare have holdt en 100 % off-uge. Det der kunne i hvert fald hurtigt være blevet en mere 'interessant' dag
  11. Langt pokker i MOL

    Det er da et ridderslag.
  12. Motion i balance™

    Første dag i min off-uge, og det er allerede vildt kedeligt. Jeg har nok taget 5 kg på allerede
  13. Motion i balance™

    Efter 16 uger i træk med mellem 230 og 300 km cykling/uge plus det løse i løbeture, bliver dette her en næsten total off-uge. Det skyldes tre ting: For det første står jeg midt i en tandlægebehandling, hvor jeg skal have to kroner, og det bringer mig altid lidt ud af fatning. For det andet skal vi en forlænget weekend til Berlin fra på fredag. Og for det tredje trænger jeg simpelthen til det. Jeg har har fået lagt en solid grundform, synes jeg, og der er kommet lidt sejhed i trådet. Min kadence er kommet en god bid i vejret - i denne uge mellem 77 og 79/min - og jeg holder en okay gennemsnitsfart, også på de længere ture, selv om det er den tunge vinterged, jeg er undervejs på. Netop derfor er det måske en god idé lige at stoppe lidt op og trække vejret. Samtidig er den 1. december også et godt tidspunkt at tænke lidt frem på. Inspireret af Joe Friels bog vil jeg i de kommende måneder snige noget mere intervaltræning ind - både kortere og længere intervaller. Jeg har virkelig følt mig ramt af hans påstand om, at 'den ældre atlet' ofte stiller sig til tåls med langvarig, langsom træning og synker ned i en komfortzone, hvor udholdenheden måske stadig er der, men hvor formen og iltkapaciteten i virkeligheden falder. Kort fortalt anbefaler han at bruge intensive intervaller meget tæt på max suppleret af længere intervaller med lidt lavere intensitet, og så anbefale rhan at holde fast i noget styrketræning. Alt det vidste jeg jo egentlig godt, men i modsætning til sidste vinter/forår, så står jeg cykelmæssigt et helt andet sted nu og kan tænke det ind i træningen i de kommende 3-4 måneder. Det bliver vist noget med at besøge flyvestationen lidt oftere og kører intervaller med blikket rettet mod cykelcomputeren og pulsmåleren. Nå, nu vil jeg foreløbig nyde min off-uge. Der venter vist noget Glühwein på julemarkederne i Berlin
  14. Motion i balance™

    Lørdag og søndag bød på cykelture med hhv. 78 og 79 i kadence, så jeg er ved stille og roligt at løfte kadencen og få et lidt lettere tråd. Jeg er stadig væk ikke 'let på tå', men det går dog den rigtige vej. Det føles allerede langt mere naturligt. Fredag løb jeg knap 9 km med 4:51/km i snit. Det er jo egentlig helt OK, men løbeturen er jeg jo lige ved at glemme i denne kadencesnak. Jeg er nok stadig ikke helt vant til at dyrke begge dele. På trods af kun tre ugentlige cykeltræningsture, tror jeg nok, at jeg kommer til at runde de 10.000 km i år. Den står på 9.055 km nu.
  15. Motion i balance™

    Onsdagstur med svimlende 81/min i kadence. Hallo, det begynder at kravle opad, men man skal godt nok piske benene rundt med en anden fart. Jeg kan godt se fidusen med, at man flytter noget af belastningen fra lårmusklerne til lungerne. Så jeg fortsætter tilvænningen.