Henrik S.

Medlemmer
  • Content count

    5,416
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    179

Henrik S. last won the day on July 10

Henrik S. had the most liked content!

About Henrik S.

  • Rank
    Medlem

Profile Information

  • Køn
    Mand
  • Sted
    Frederiksberg
  1. Motion i balance™

    Tænk, jeg synes for en gangs skyld, at jeg er lidt slået ud af varmen. Der skal ellers noget til. Har lidt væske i kroppen, kan jeg mærke, lidt løs mave - hvad der er virkelig irriterende, når man skal løbe - og temmelig tunge ben. Ikke lige den bedste udgave af mig selv, men det kan også skyldes, at jeg er i gang med de allersidste arbejdsdag før ferien, og at tanken er ved at være lidt tom oven på et arbejdsmæssigt travlt år. Der er sgu en god grund til, at sommerferien er opfundet. Jeg må sige, at jeg ser frem til at slippe tøjlerne for en stund. Lige nu og her vil jeg nøjes med at se Tour de France og samle energi til den sidste arbejdsdag i morgen. Det er jo fantastisk, hvad ham Vingegaard præsterer nede i Pyrenæerne lige nu. Han er godt nok cool og i kontrol.
  2. Motion i balance™

    Har i går været forbi lægen for lige at diskutere mine fine tal. Da jeg kunne fortælle ham, at mit blodtryk også er faldet ned til et særdeles normalt niveau, blev vi enige om at skære ned på blodtryksmedicinen for at se, hvad der sker. Det kunne jo være rigtig fint at fase den ud efterhånden.
  3. Mens jeg venter på bjergene....

    Ja, den er faktisk ikke uden evner. Det går over stok og sten, når forbryderne - bogstavelig talt - har fanden i hælene.
  4. Motion i balance™

    Tak. Jeg har faktisk været forbi for lige at smage på det igen, og selv om jeg bare spadserede rundt i maskinparken og kørte nogle øvelser med beskedne vægte, var jeg sgu ret øm bagefter. Jeg må bare konstatere, at det står lige så sløjt til med styrken, som det gjorde med cardioformen for et halvt år siden. Så det er vist meget godt, at jeg får lagt det ind i ugeprogrammet igen. Den lange løbetur søndag var ikke for køn med ømme muskler på steder, hvor jeg helt havde glemt, at jeg havde muskler.
  5. Motion i balance™

    To interessante ting i denne uge. Det er gået op for mig, at jeg simpelthen ikke får lavet den mindste smule styrketræning herhjemme eller i de udendørs redskaber hist og pist. Jeg kom ellers i gang, men jeg får ikke holdt det ved lige. Samtidig kom der et tilbud om halv pris og gratis indmeldelse i FitnessWorld, så nu er jeg tilbage med et kort til FW Valby, hvor jeg vil tage en tur i maskinparken 2-3 gange om ugen i forbindelse med løbeture. Har været forbi og hente kortet i dag, og de tager det åbenbart alvorligt med coronakontrol ved indgangen og alt muligt. Nu skal lænden lige have en omgang i de kommende uger og måneder. For det andet: Til min årskontrol for blodtrykket havde jeg jo fine tal på nær et kolesteroltal, der lå lidt over de 5 på 5,3. Det tog jeg som en udfordring og gjorde to ting: Skruede op for løbetræningen for at piske mig selv i lidt bedre form. Og så lagde jeg kosten om en lille smule i henhold til de 10-12 gode kostråd til at nedbringe kolesteroltallet. Det er de eneste to ting, jeg har ændret i mit liv, så jeg har lavet en lille klinisk test :) I dag fik jeg så taget blodprøve, og tallene er meget interessante. Alle tal er gået ned (blevet endnu bedre end sidst). Og kolesterol er faldet fra 5,3 til 4,6. Som sagt: Jeg har udelukkende ændret træning og kost. Og det har kun taget fem måneder at få mærkbart bedre tal plus et kolesteroltal, der er fint inden for det grønne område. Det er sgu da interessant og virkelig værd at skrive sig bag øret.
  6. Langt pokker i MOL

    I er sgu ret friske i DSB S-tog. Jeg har en bekendt fra Haderslev-egnen, som er blevet lokomotivfører her nogle måneder, før han fylder 60 år. Imponerende. Men på den anden side: Han har måske 8-10 gode arbejdsår tilbage, det er jo i virkeligheden ret lang tid i samme job.
  7. Mens jeg venter på bjergene....

    Øv, super surt med den astma. Fik du ikke sprøjter mod det på et tidspunkt?
  8. Motion i balance™

    Ja, det var en anden tid, som man siger :) I Tonny Vorms bog Sidste Tog til Boston får han heldigvis interviewet mange af de gamle koryfæer. Det er sjov læsning.
  9. Motion i balance™

    Apropos løbetider, så har Jakob Ingebrigtsen lige løbet 12:48:45 på 5000 meter til et stævne i Firenze. Europarekord og hurtigste tid nogensinde af en ikke-afrikaner. Og ja, han er stadig kun 20 år. Det er crazy.
  10. Motion i balance™

    Det er fornemme tider. Du kan takke din far og mor for bedre gener end mig - og dig selv for vellykket træning Igen: Det store volumen var kun om vinteren, når ens primære mål for sæsonen var at løbe baneløb. Maratonløberne løb langt året rundt. Vi andre skruede ned i takt med, at pigskoene kom på, og meget af træningen foregik på banen. Så det var ikke på bekostning af intensitet, men det, som intensiteten blev bygget ovenpå. Maratonløberne var jo crazy og løb et stort volumen året rundt, hvad man kan forvisse sig om denne her udsendelse, hvor Allan Zachariassen fortæller røverhistorier og andet godt: https://www.mixcloud.com/fitnessmk/160-old-school-marathon/
  11. Motion i balance™

    Apropos 'en anden tid': Jeg har ingen billeder fra dengang, jeg løb. Har nogle enkelte (lysbilleder!) fra nogle af de cykelløb, jeg var med i, men det er ikke meget. Folk gik jo ikke rundt med mobilkameraer i lommen, så de fleste oplevelser har man kun oppe i hovedet og ikke ude i skyen. Her et billede fra 10 x 10 km i skovene syd for Århus, som blev afviklet hvert år primo april. To af mine klubkammerater skifter, og det er en selvfølge, at man løber i 'rigtige' løbebukser (tights var forbeholdt cykelryttere). Trøjerne var af bomuld og blev tunge af regn og sved. Og tidtagningen foregik med et helt batteri af gammeldags stopure. Moderne tekstiler er nok et af de største fremskridt siden dengang for både løbere og cykelryttere.
  12. Motion i balance™

    Jamen, det er ikke rigtigt, at der ikke var intensitet in the good old days. I 1960'erne og 1970'erne var det principperne fra den newzealandske træner Arthur Lydiard, der var the shit. Alle tror i dag, at det bare handlede om at tonse så mange kilometer som muligt, men sådan var det ikke. Grundtræningen/vintertræningen/basistræningen bestod af et voldsomt volumen, men jeg skal hilse og sige, at det blev intensivt, når banesæsonen nærmede sig. Det var trappetræning, legspeed, koordinationstræning, intervaller og masser af banetræning helt ned til 200 og 400 meter-intervaller med fuld blæs på. Og når distancen var 5000 meter, løb man masser af 800, 1000 og 1500 meter-konkurrencer for at få hastigheden. Så intensiteten var der, men den blev først bygget på efter en vinter med mange, lange dage og aftener på landevejen :) Tror gerne, du løb hurtigere. Som sagt var det ikke det store tab for dansk atletik, at jeg ikke kunne drive det til mere. Både inden for cykling og løb har jeg vist nogenlunde fået det ud af det, som jeg kunne. I sidste ende er det nok genetikken, der sætter en grænse, og jeg tror altså ikke, jeg kunne have drevet det til meget mere. Men det var en sjov tid. Før Strava, pulsur, wattmåler og den slags pjank ;)
  13. Motion i balance™

    Har for øvrigt fået stik nummer to i dag, så nu burde jeg være rimelig corona-sikker. Er lidt svedig, men krydser fingre for overskuelige bivirkninger. Flere siger, at stik nummer to tager hårdere fat.
  14. Motion i balance™

    Uha, for at gøre en lang historie kort, så begyndte jeg at løbe lidt, lige efter at jeg var holdt op med at køre cykelløb - back in the day. Efter et halvt år løb jeg mit første maraton i februar 1981, men kom så på sporet af 'rigtig' løbetræning i en 'rigtig' løbeklub. Tog en hel vinter, hvor jeg løb mellem 130-170 km/ugen, og det gav grundform til at træne min egentlige distance, som var 5000 meter på bane. Jeg løb masser af konkurrencer og midt på sæsonen blev det til hhv. 15:10 og 15:02 på distancen, så jeg burde kunne have rundet de 4000 meter på 12 minutter, hvis ikke min hovedregning går helt galt i byen. Det ville jo være tre minutter kortere. Men jeg prøvede nu ikke at løbe en Cooper dengang. Det var et par interessante år som konkurrenceløber, men talentet rakte ikke til mere, så dansk atletik er ikke gået glip af så meget :) De tider, jeg fik skrabet sammen var 1:59 på 800 meter, 4:25 på 1 mile, en 1000 meter på 2:37, 15:02 som sagt på 5000 meter og om vinteren to maratonløb, begge på 2:45 som en del af vintertræningen. Det var ikke resultater, der blev løftet mange øjenbryn over dengang, hvor der blev løbet seriøst stærkt. Der var også mange, der trænede længere i vintersæsonen. Da vi i AK73 (min klub) skulle stille med et 10 x 10 km-hold til det traditionelle forårsløb hos Århus 1900 i starten af april, kom jeg kun med på 1. holdet med det yderste af neglene, så ja, der blev løbet hurtigt. Jeg har heldigvis gemt mine træningsdagbøger fra dengang, for ellers ville jeg slet ikke have nogen tider registreret. Alt foregik jo analogt i 1981-83, hvor jeg løb mest. Og mit træningsprogram blev skrevet ned i hånden af en træner, vi havde tilknyttet i klubben. Det var ret udfordrende og kompliceret. 5000 meter er en virklig ond distance at løbe og træne op til.
  15. Motion i balance™

    Efter god løbetræning tirsdag og torsdag plus en halvlang tur med dem fra Rødovre lørdag morgen, tænkte jeg, at benene var lidt trætte i morges. Så jeg vekslede dagens lange løbetur til en cykeltur på Banani'en i stedet for. Det var en fin tur, og den kører stadig snorlige. Og så fik jeg lige dobbelttjekket indstillingerne. Styret er kommet lidt ned og sadlen en anelse op. Men jeg tror, jeg beholder den relativt korte frempind. Når det bare bliver en tur i ny og næ, skal den være mere komfort end aero. Fungerer fint med at glide af på løbeturen, når benene er lidt møre, og erstatte det med en tur på raceren. Jeg er ikke så hellig som tidligere og tager det lidt mere afslappet. Men løbeformen går da alligevel stille og roligt fremad. Og den kolesterolvenlige mad betyder, at jeg holder vægten neden, hvor den skal være. Den svinger typisk mellem 76 og 78 kg på hhv. aktive dage og dovnedage.