Mystisk knæproblem..


Ms. Ni
 Share

Recommended Posts

Jeg har gennem flere år døjet med smerter i knæene, uden helt at have fundet ud af hvorfor.

Da jeg var 14(er nu 23) faldt jeg på skøjter, faldt forover og slog knæene ned i isen og fik et brud på skinnebenet lige under knæleddet. Gik med don-joy i 6 uger og så var det sådan set det.

Men har siden da haft en del problemer med mine knæ. Eller jeg er ikke sikker på det er lige præcis efter det, men husker ingen problemer før turen på skøjter og det er umiddelbart efter mine problemer opstod.

Da jeg var 16 var jeg hos min egen læge som undersøgte knæene overfladisk og mente det bare var vækstrelateret og bare noget der skulle gå i sig selv.

Det gjorde det imidlertid ikke.

Da jeg var 21-22 tog smerterne til og jeg gik til egen læge igen(havde skiftet læge i siden sidste besøg), som sendt mig til idrætskirurgisk enhed på Bispebjerghospital.

Da var smerterne hovedsagligt jag af smerte inde i knæet ved, især ved trappegang eller på anden måde belastning på bøjet knæ. Derudover en klikkende fornemmelse i knæet, især hvis jeg cyklede klikkede det for hver omgang jeg trådte. Der var ingen hævelser, rødme eller andet at se udenpå knæet, men jeg kunne af og til godt have en trykkende/spændt fornemmelse som om at der var hævelse, men der var aldrig noget at se/mærke udenpå knæet.

Jeg havde yderligere et par enkelt aflåsningstilfælde hvor mit højre knæ låste i en let bøjet position og langsomt låste op efter 10-15 minutters smertefuld humpen rundt.

På Bispebjerge fik jeg taget et røntgen billede som intet unormalt viste og en grundig undersøgelse af lægen som viste at der var smerte, men intet konkret. Jeg fik en henvisning til en fysioterapeut med henblik på træning. Dette var i marts 2010.

Fysioterapeuten konkluderede først og fremmest at jeg gik møj skævt og lagde meget belastning over på venstre ben. Og da jeg blev opmærksom på det kunne jeg sagtens selv se at jeg gjorde alt på venstre ben. Så hos fysioterapeuten arbejdede jeg på at rette mig op og ellers generel styrketræning da jeg var/er en lille smule hypermobil i mine knæled, men ikke mere end at det sagtens vil kunne opvejes ved en korrekt muskelsætning.

Dette gav en stor bedring i mit venstre knæ, men til gengæld også en forværring i højre da det nu blev udsat for normal belastning.

Jeg fik så foretaget en MRskanning af det højre knæ i juli 2010 som viste lidt småting og gjorde at jeg fik tilbudt en kikkertoperation.

Jeg blev opereret i november 2010 på Bispebjerg af Michael Krogsgaard.

Operationen viste at min knæskal sporer skævt, da ydersiden af mine lårmuskel er "for stærk" i forhold til resten. Derfor blev der lavet en lateral release.

Der er en lille bruskforandring på bagside af knæet da denne er blevet slidt lidt forkert da den sporede skævt.

Derudover viste operationen at mit forreste korsbånd er en lille smule slapt/ustabilt, men det burde igen ikke være problematisk såfremt jeg har en god muskelsætning til at stabilisere knæet. Jeg har ikke før haft problemer med at knæet har været ustabilt, det er kun nu jeg mærker lidt da jeg har mistet noget muskelmasse efter operationen.

Desværre har operationen ikke resulteret i nogen bedring, nærmere tværtimod. Jeg har netop været til kontrol på Bispebjerg og lægen var et stort spørgsmålstegn og havde absolut intet bud hvad der er galt med det f****** knæ.

Det eneste der kunne være galt er bruskforandringen. Men for det første er denne ret lille, for det andet passer det ikke med de smerter jeg har - de ligger dybere inde i knæet. Og for det 3. er det på ingen måde muligt for lægen at fremkalde en smerte/ubehag lige meget hvor meget de trykkes, ruskes og skubbes rundt på knæskallen.

Så den er mere eller mindre udelukket som årsag.

Jeg har været tilknyttet fysioterapeut gennem hele forløbet siden marts, først en privat og efter operationen er jeg fortsat i et kommunalt genoptræningscenter, hvor fokus har været på styrke, styrke og atter styrke... uden de store resultater.

Jeg har mistet en del muskelmasse omkring låret efter operationen som jeg nu kæmper for at få bygget op igen, hvilket foregår på en del smertestillende for at tage toppen og så bider jeg smerten i mig for resten. Jeg har for et par uger siden(i samarbejde med fys.) forsøgt en kur af ibuprofen for at slå en eventuel inflammation ned, men dette gave intet.

Så nu er jeg ved at være godt og grundigt desperat!! Hvad satan er problemet med det knæ??

Både skanningen og operationen viste derudover at jeg har væske i knæet, hvilket skulle indikere at der er noget der generer, men ingen tegn på HVAD det er der irriterer.

Jeg skal til endnu en kontrol på Bispebjerg til maj for at Øhhhh... se om der er sket nogen bedring :s

Jeg er absolut ikke særlig forhåbningsfuld.

Nogen der har nogen bud på hvad der kan være galt, noget skader, lidelser, something der kan være overset??

Derudover overvejer jeg lidt at opsøge en anden læge. Jeg tror helt sikkert på at Michael Krogsgaard ved hvad han laver og af hvad jeg har læst herinde skulle han også være en af de bedste inden for område, men en second opinion skader jo aldrig. Så byd endelig ind med navne på nogen dygtige læger, helst i københavnsområdet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

jeg står selv i den situation, hvor jeg har problemer med knæet.

Jeg har selv været til kirurg, reumatalog, fys osv, men de kan stadig ingenting sige..

Jeg har fået en røntgen af knæet, men det vidste intet. Alt så fint ud. Fik så taget en MR som viste en smule væske i knæet. Derefter fik jeg lavet en kikkertoperation, for at se, om der var noget. Det eneste man kunne se, var et lidt for stort hul omkring menisken, så der klippede man noget af.

Det er ved at være 1 år siden, og mine smerter er kun blevet værre med tiden.

Som dit låser det, og det føles at der er nogen der sprøjter noget ind i knæet, da det dunker og klemmer.

(Det strammer)

Jeg var for nylig til reumatalog igen, og her sagde de, at det muligvis kunne være seneskedehindebetændelse i et af ledbåndende via en overbelastning. Så igen står den på træning.

- Jeg har nu haft disse smerter i 2 ½ år, og det bliver kun værre og værre. Så leder selv efter et svar, og ved nøjagtig hvordan du har det!

Men håber det bedste for dig!!

Link to comment
Share on other sites

Lyder til, at dit problem er væsentlig værre end mit. Jeg bøvlede i lang tid med mit knæ, hvor min egen læge sagde det sædvanlige med lidt ro og hvile, hvilket ikke hjalp.

Jeg var så til reumetolog, der mente, at det ligesom dig var noget af låret, der var stærkere end andet. Jeg skulle træne VMO, Vastus Medealis oblique. Den skulle styrkes, først med med diverse balanceøvelser og lettere træning.

Det gav lidt bedring og jeg kan nu squatte osv igen. Dog bliver mit knæ stadig irriteret, når det f.eks har været bøjet i mange timer eller jeg kommer til at lave nogle bestemte øvelser, der generer mere end de gavner.

Der findes mange artikler til genoptræning af VMO. Ved ikke om det kan hjælpe dig.

Junker

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share