Maveøvelse...


Hjælpmig
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg vil jo gerne have sixpack til sommer, så jeg vil putte en ekstra maveøvelse i mit program. Den nuværende jeg har er "liggende benløft".

Kender i en maveøvelse, der sparker røv?

Planken og sideplanken. Og en meget lav fedtprocent omkring de 10.

Link to comment
Share on other sites

Som der allerede er kommenteret herinde, så gælder det bare om at få fedtprocenten ned :)

De fleste mennesker har allerede six-pack, hvis de bare kommer ned til ca. 10% i fedtprocent. Self kan man træne sine mavemuskler større, men få fedtprocenten ned, så vil du blive overrasket over, hvor meget den kan ses allerede. Mange øvelser, som man kører basalt i sin træning rammer allerede maven :)

// Para

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Der er en masse fantastiske øvelser, så prøv dig lidt frem.

Selv finder jeg inspiration i Pilates og effekt, som har nogle krævende og effektive øvelser, eller på www.bodyrock.tv samt youtube er din ven.

Selv laver jeg en cyklus bestående af 8-9 øvelser, hvor jeg skifter mellem øvelser med fokus på den lige muskulatur og øvelser til siderne. I hver øvelse tages så mange, som man kan, hvorefter man kører videre til næste . Prøv at gennemføre dette 3 -4 gange, så er man færdig. Som 'opvarmning' kan du evt starte med en planke, samt afslutte med en også.

Som sagt, prøv dig lidt frem, ha' det lidt sjovt med det, og find hvad virker for dig.

Link to comment
Share on other sites

En vildt sej maveøvelse er Dragon Flags.

Har dog aldrig undersøgt hvor god den er, da jeg aldrig har haft formen til at kunne lave dem. Og på den anden side, kan du reppe med Dragon Flags, så har du sgu nok maven i orden anyways :p

Men Dødløft og Squat er også rigtig gode til at hjælpe med maven, da maven stabiliserer. Derudover laver jeg personligt selv reverse crunches, og et-bens planke. Og så snart min fedtprocent kommer ned, så har jeg en fin mave kun med de få øvelser :)

Link to comment
Share on other sites

En vildt sej maveøvelse er Dragon Flags.

Har dog aldrig undersøgt hvor god den er, da jeg aldrig har haft formen til at kunne lave dem. Og på den anden side, kan du reppe med Dragon Flags, så har du sgu nok maven i orden anyways :p

Men Dødløft og Squat er også rigtig gode til at hjælpe med maven, da maven stabiliserer. Derudover laver jeg personligt selv reverse crunches, og et-bens planke. Og så snart min fedtprocent kommer ned, så har jeg en fin mave kun med de få øvelser :)

Dragon flags er nok liiige hardcore nok for en begynder. Jeg har selv gjort det at jeg har kørt den koncentriske bevægelse herfra meget langsomt. Jeg trænede i en periode efter at kunne lave netop dragon flags, men indså jeg ikke havde hvad der skulle til/ikke gad yde det nødvendige :P

Link to comment
Share on other sites

Dragon flags er nok liiige hardcore nok for en begynder. Jeg har selv gjort det at jeg har kørt den koncentriske bevægelse herfra meget langsomt. Jeg trænede i en periode efter at kunne lave netop dragon flags, men indså jeg ikke havde hvad der skulle til/ikke gad yde det nødvendige :P

Jeg tog bare udgangspunkt i at det skulle være en maveøvelse der sparkede røv! :D

Koncentrisk, er det ikke det samme som flektion?? I så fald ville det være bedre med ekscentrisk? Er ikke så meget inde i termerne:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tog bare udgangspunkt i at det skulle være en maveøvelse der sparkede røv! :D

Koncentrisk, er det ikke det samme som flektion?? I så fald ville det være bedre med ekscentrisk? Er ikke så meget inde i termerne:)

Koncentrisk er sammentrækning af musklen.

MaxPower's ord på emnet: "Excentrisk arbejde: forlængelse af musklen under belastning, dvs. musklen "holder igen" eller bremser en vægt. I eksemplet med bænkpres er den excentriske del at sænkningen af stangen fra strakte arme ned til brystet og i bicepscurl sænkningen af håndvægten (eller stangen)."

Kilde: http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=32738

Link to comment
Share on other sites

Selvom der er mange svar, vil jeg lige komme med mit bud også.

Det er korrekt, det er din fedprocent, der tillader synlige mavemuskler.

men når du ned under 10% og ikke er tilfreds, er det nok størrelsen der er utilstrækkeligt.

For at få en muskel (også mave) til at voksne, skal den overbelastes progressivt, med en vægt, der ikke bliver meget mindre

end ~60-70% RM.

Til det kunne Overhead-Squat være god.. Selvom det er en teknisk svær øvelse. (Du skal have godt styr på alm. Squat.)

Muligt det ikke lyder som en maveøvelse, men at holde en vægt der respresenterer din 5-15 RM stabilt over hovedet, kræver utroligt meget af både mave og nedre ryg. Derudover er det let at justere belastningen.

Brug den (eller en anden øvelse der tillader let, at øge vægten) som i et normalt, fornuftigt bodybuilding program.

(

-Spis rigtigt/nok.

-Hold gentagelser under 15.

-Der skal mere vægt på, hver gang.

-Når det ikke længere er muligt, skál der planlægges progression.

-Hold jævnligt træningsfri pauser på min. en uge)

Min pointe her er nok: Det er måden hvorpå en øvelse anvendes, der skal have prioritet.. Det udelukker selvfølgeligt ikke at søge den bedste øvelse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share