Vejen til Livgarden og evt mere


Broks
 Share

Recommended Posts

Hej, nu har jeg længe overvejet det og her til aften besluttet mig for, at jeg vil lave mit eget emne. Når jeg siger mit eget, er det fordi jeg ikke vil følge andres træning og kost, og hvad de har fået at vide, da der er forskel på person til person (Kan få inspiration). Håber på at folk har tid og lyst til lige at smide en kommentar og hjælpe mig.

Kort om mig og mine mål: Jeg fylder 21 år om en uge og har længe villet i militæret. Jeg skal i Livgarden her til December (Prøver at komme ind på August, men er nok ikke muligt) og vil gerne gøre det til topkarakterer, da jeg gerne vil fortsætte i forsvaret. Måske tage en HRU-uddannelse og medfølgende udsendelse, for til sidst at prøve at komme i betragtning til Jægerkorpset. Jeg vil ganske enkelt være en af de bedste på mit hold, for at komme i betragtning.

Træningsbaggrund: Lige nu styrketræner jeg 4-5 gange om ugen i ca. halvanden time per gang. Jeg kører i øjeblikket 3-split (kørte bare plit før) med Ryg/Biceps - Bryst/Triceps - Skuldre/Ben. Det fordeler sig således: Mandag og tirsdag: Træning, onsdag: fri, torsdag og fredag: Træning. Mave har jeg ikke været så god til at tage, men må tage det indimellem når jeg ikke træner andet. I weekenden kører jeg en kort fullbody. (Oftest søndag)

Jeg løbetræner ikke så meget lige pt, men satser på at komme op på 2 gange om ugen, evt. tirsdag og torsdag morgen. Eller onsdag og lørdag.

Mad: Nu kommer vi til the tricky part. Ved godt at mad måske betyder 70% for ens træning, men jeg er ganske enkelt ikke god til at passe det. Lige nu prøver jeg på at spise hver 3. time, men morgenmad får jeg ikke meget af, har ingen appetit om morgenen (I know, må tvinge mig selv). Jeg kan godt være lidt kræsen med nogle ting, f.eks. er jeg ikke vild med fisk eller bananer. Så jeg vil høre om der kan være nogle alternativer. Ellers er der at sige, at jeg tager noget Weightgainer efter træning, snart skifter til protein.

Slutteligt om mig: Vejer 71,5 kg om morgenen, satser på at komme op på 75 inden sommer. Lidt svært, når man vil have det hele på en gang = Sixpack, men samtidigt tage på. Jeg er rigtigt godt trænet indenfor styrketræning og tager OK høje vægte. Er derfor også ret muskuløs, dog uden sixpack (man kan dog skimte den!!). Løb er jeg ikke så meget trænet i, men jeg kan da løbe, ved dog ikke helt hvor god jeg er.

Ved godt der er andre tråde jeg bør skimte, og vil jeg da også gøre, håber dog stadig, at folk vil hjælpe mig med nogle tips og tricks. Spørg gerne, hvis der behøves mere info. På forhånd tak, om ikke andet så for at have læst til bunden. :)

Link to comment
Share on other sites

Hey mester.

Har selv taget HRU hos jydske dragon regiment hvor jeg var dyseskytte, dvs plus 40 kg oven i min egen vægt, dvs. jeg var oppe og veje 124-130 kg, så der er en stor belastning på led, knæ og ryg, så derfor målrette din træning, i stedet for at træne ligegyldig biceps og andre øvelser i maskiner. Her er mit trænings program kort.

3 fullbody cirka 60 - 80 min.

Dag 1. mave øvelserne tager man ind i mellem forskellige sets, som man nu selv lige synes det passer.

1Dødløft 5 x 5 med cirka 3 mins pause (Essentiel øvelse for hele kroppen)

1chinup 5 x max (kanon god ryg øvelse, du kan evt smide ekstra kilo )

2Bænkpres 5 x 5 med cirka 3 mins pause

2front squat 3 x 8-10

3Militarypress 3- 8-10

3Planke (core øvelse), bedre man bliver, jo mere tid / vægt kan man forøge. 3-4 x 60-120 sek og når det bliver let, smid nogle kilo på lænden.

4Dips: 3 x 5-10, smid ekstra kilo på hvis det bliver let.

4Pullups: 3 x 5-10, smid ekstra kilo på hvis det bliver let.

Dag 2. mave øvelserne tager man ind i mellem forskellige sets, som man nu selv lige synes det passer.

1Squat 5 x 5 3 mins pause (essentiel øvelse for ben)

1Chinup 5 x max

2Incline press 5 x 5

2Lunges 3-4 x 8-10

3high pull 3-4 x 10

3side planke (core øvelse), bedre man bliver, jo mere tid / vægt kan man forøge. 3-4 x 60-120 sek og når det bliver let, smid nogle kilo på lænden

4Dips: 3 x 5-10, smid ekstra kilo på hvis det bliver let.

4Pullups: 3 x 5-10, smid ekstra kilo på hvis det bliver let.

Dag 3. er så den første dag igen, dvs man skiftes bare mellem de 2 forskellige dage.

Fokus korrekt teknik, gerne tungt, lav core øvelserne, så du er presset. Udnyt tiden optimal, så træn hård men lidt pause, dvs veksle mellem 2 muskel grupper så du spare tid.

Sørg for at din kondi god. Løb er mest optimal, men pas på overbelastning, så spinning og en tur på romaskinen er to rigtig gode alternativer.

Træn din balance og led med balancebrat.

Når du har trænet det samme program i 2 måneder, skift nogle øvelser eller ændre på sets.

Det var sådan jeg trænede som kamp soldat, det virkede rigtig godt for mig.

Du kan evt. give dig i kast med crossfit, hvilket måske er den bedste træning for en soldat.

til sidst, som du selv siger, kosten udgør 70 %, så du spilder tiden i centeret hvis du ikke får indtaget noget godt mad..

håber du kan bruge noget af det.

Link to comment
Share on other sites

Vil du så mene jeg ikke får nok ud af det ved at køre de 4-5 gange om ugen jeg gør nu? Mange er øvelserne laver jeg allerede, når jeg har det den dag jeg kører den muskelgruppe igennem.

Og sidst, vil du foreslå at jeg øver mig på at marchere? Og hvorledes så?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil gøre karriere som soldat, og navnligt Jæger, så skader det nok ikke at få gået lidt march og løbet nogle ture.

Deuden syntes jeg at du burde tage og fokusere mere på løb end du gør nu. Se at få lavet en Cooper test så du ved hvor du står.

Held & Lykke!

Edited by 321
Link to comment
Share on other sites

styrketræning 4-5 gange om ugen synes jeg bestemt er rigeligt. synes du skal skærer ned og ha lidt mere fokus på løb. alt mellem 5 - 10 km er rigeligt. Så er det bedre at sætte tempoet op eller træne noget interval løb.

March er fint, men tror du får stillede din lyst der inde. Hvis du vil være jæger, lær at bruge kort og start til svømning

Link to comment
Share on other sites

Okay, tak for svarerne. Løb har jeg helt sikkert tænkt mig at begynde noget mere på. Når jeg får gjort mere i konditionstræningen, tror jeg min træning begynder at være rigtig god, ihvertfald frem til værnepligten.. Og så skal jeg blive bedre til at spise rigtigt. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Du får i hvert fald løbt nok når u kommer i værnepligten. Det største minus ved mili er maden... ved ikke hvor du skal hen, høvelte-slagelse? Men maden er i hvert fald ikke super... så det skal man tænke lidt over når man er derinde, hvis man vil træne godt :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share