Træning til Forsvaret


JokumS
 Share

Recommended Posts

Hej. Jeg har trænet kredsløb og cirkeltræning i godt og vel et halvt år og styrketræning i godt og vel halvanden måned. Formålet er at kunne præstere godt ift., hvad man kunne forvente i Forsvaret - hvis man ser bort fra, at de ville acceptere de fleste, der bare kan bevæge sig fra sofaen - og at god fysisk form var påkrævet (Ikke, at jeg ved hvad der kræves). Men jeg aner virkeligt ikke, hvad det optimale ville være, og kunne godt bruge lidt hjælp fra nogle proffer.

Mit program er således,

Mandag

Løb og cirkel.

Tirsdag

Styrketræning og svømning.

Onsdag

Løb og cirkel.

Torsdag

Styrketræning og svømning.

Fredag

Løb og cirkel.

Lørdag

Styrketræning og svømning.

Jeg mangler stadig at fastholde svømningen, og jeg tvivler egentlig på, jeg får gjort det fast pga. skolen.

Løb er lige pt. kun distanceløb, men jeg udvider senere med interval. Cirkeltræningen består af supersæt (Uden pause) af armstrækninger, mavebøjninger og kropshævninger, hvor jeg udvider med gentagelser - når nødvendigt også sæt.

Styrketræningen består af,

3x5 frivend

5x5 front squat (Kan ikke finde ud af rygsquat)

5x5 bænkpres

1RMx5 dødløft

5x5 pendlay rows

Grunden til 1x5 i dødløft er, jeg har svært ved at fastholde en god form i sidste sæt og sidste gentagelse, og stærkmand samt rippetoe begge anbefaler 1x5 i deres programmer. Pausen mellem hver sæt er generelt 3 minutter.

Jeg håber virkeligt folk vil bedømme det, for det er noget, jeg rigtigt gerne vil tage seriøst.

Venlig hilsen,

JokumS

Edited by JokumS
Link to comment
Share on other sites

Hej. Jokum!

Umiddelbart syntes jeg at du er rimelig godt dækket ind.

Hvornår skal du ind, og hvad er planen i forsvaret?

Men her er mine tanker om dit program:

- Har du overvejet crossfit og/eller bronze/guld cirkler istedet for din nuværende cirkel træning?

- god ide at få skudt nogle intervaller ind i dit løb da det sgu er vejen frem.

- hvad med march træning, det tager tid for kroppen at vende sig til belastningen.

- ang din styrketræning så syntes jeg at du burde satse på: squat, bænkpres, military press, dødløft, dips, pull ups og en stærk core.

Held & Lykke.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen. Jeg skal først ind om et år, medmindre jeg vælger at læse videre, så bliver det nok først om 4-6 år. Planen er i første omgang nok en konstabeluddannelse og udsendelse (Efter endt HBU), men frømandskorpset er også en drøm, hvis jeg finder ud af, forsvaret er noget for mig.

Marchtræningen har jeg stærkt overvejet om søndagen med 20kg til at begynde med, men jeg ved ikke hvorledes jeg skal planlægge det helt. Bronzecirklen ville jeg også gerne skifte over til, men der er bare meget lidt plads hjemme, så reaktionsøvelser ville nok gå hårdt ud over TV o.lign ;-) Men hvis jeg får fat i en cykel, kunne jeg lige så godt tage i træningsklubben og træne cirkler dér.

Ja, dips træner jeg også efter styrketræningen. Lige pt kun med kropsvægt, men når jeg kan klare 10 på kropsvægt gennem fem sæt, så regner jeg med at lægge vægt på. Og siden jeg nok ikke når svømningen, når jeg skal tilbage på skolebænken, træner jeg nok også kerneøvelser i stedet for svømning (Planken, sideplanken osv.)

Og tak!

Mvh,

JokumS

Edited by JokumS
Link to comment
Share on other sites

Som du selv er inde på, så kræves der ikke ret meget af fysikken i forsvaret. Meget af træningen får du på stedet, og da jeg var konstabelelev var den sat efter laveste fællesnævner.

MEN ... løbetræning, marchtræning og alm. kropsvægttræning fylder en del derinde (især armstrækker og mave- og rygbøjninger)

Her er hvad forsvaret selv anbefaler:

http://forsvaretsuddannelser.dk/Traeningsprogram/Pages/default.aspx

Skulle jeg komme med et bud på, hvilken træning, der specifikt ville gøre elevtiden lettest for dig, så var det crossfitt kombineret med løbetræning - nå ja, og bliv spejder (det er faktisk seriøst ment)

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Hej igen og tak for linket. Jeg har valgt at droppe idéen om crossfit, da jeg altid har fået at vide, at man kan opnå lige mindst så meget ved at træne fokuseret udholdenhed og styrke. Jeg ved virkelig heller ikke, hvordan crossfit programmer kan defineres og udføres. Men jeg har aldrig prøvet det, og jeg kender folk, der er glade for det, så jeg skal ikke kunne sige noget negativt om det. Men jeg kunne forestille mig, at 10km march med oppakning er noget i den dur.

Ved I, om det er svært at opretholde sit eget træningsprogram inde i forsvaret?

Mvh,

JokumS

Edited by JokumS
Link to comment
Share on other sites

Hej igen og tak for linket. Jeg har valgt at droppe idéen om crossfit, da jeg altid har fået at vide, at man kan opnå lige mindst så meget ved at træne fokuseret udholdenhed og styrke. Jeg ved virkelig heller ikke, hvordan crossfit programmer kan defineres og udføres. Men jeg har aldrig prøvet det, og jeg kender folk, der er glade for det, så jeg skal ikke kunne sige noget negativt om det. Men jeg kunne forestille mig, at 10km march med oppakning er noget i den dur.

Ved I, om det er svært at opretholde sit eget træningsprogram inde i forsvaret?

Mvh,

JokumS

Jeg kan godt forstå din tilgang til "CrossFit" (jeg er heller ikke den store CF'er) men når det så er sagt så bliver det mere og mere udbredt i forsvaret, og det er ved alle typer enheder og uddannelser (HBU'en, Konstabelelev, Specialstyrker osv.).

Om det er svært at kører sit eget program?

Den slags er selvfølgelig, individuelt men...

Under Basis uddannelsen, Ja det er svært!

Under konstabelelev tiden, bliver der mere tid til egeng træning, men der vil stadig være meget planlagt idræt.

Som Konstabel, kan man til en hvis grad kører sit eget program, dog stadig med skemalagt idræt fra ledelsens side.

Der vil under hele karrieren være øvelses aktivitet eller operationer som besværliggører træning. Men det er en udfordring som sagtens kan overvindes hvis man er lidt opfindsom.

Link to comment
Share on other sites

Hey er sergent med to HBU hold bag mig og nu på vej fremad mod videre uddannelse af mig selv, bare lige for at få lidt baggrund på ;)

Da du har som minimum et år at gøre godt med så har du rigeligt med tid til at træne dig op så det er perfekt!!

Vil ikke gå så meget i dybden med din styrketræning, da man kan styrketræne på utroligt mange måder, men alle herinde vil nok give mig ret i at det vigtigste i styrketræning er at starte langsomt op og vænne kroppen til at blive belastet. Som minimum den 4 måneder lange tilvænningsperiode til styrketræning. Du siger du har trænet styrke i 1,5 måned, så skal du stadig passe meget på med hvor meget belastning du forøger med. Det som tager musklerne 1-2 måned at vænne sig til, tager led og sener 8 - 12 måneder.

Derudover håber jeg at jeg får fat i dig før du render på en 10 kilometer marchtur med 20 kilo på ryggen! Det er super vigtigt at du starter meget lavt ud og øger distance og vægt langsomt! Simpelthen for at undgå skader. Krop og fødder kan slet ikke klare den slags belastning så hurtigt, så hvis du vil blive god til at marchere ville jeg foreslå at du startede ud med 5 km uden belastning, næste gang tager du 7 km uden belastning, næste gang kan du muligvis godt smide den op på 10 km, her forbliver du ved 10 km og smider 5 kg på... herfra kan du sagtens selv øge, men gør det nu langsomt og sikkert.

Svømning er på ingen måde nødvendigt i Forsvaret, men jeg vil anbefale dig at få så meget svømning ind i planen som du gider :) Det er en super lækker måde at træne kroppen på, og helt sikkert også hvis drømmen fører til Frømandskorpset.

Dit engagement er helt sikkert beundringsværdigt og jeg ville ønske vi havde flere værnepligtige som dig, da vi ofte ligger inde med folk der aldrig har gidet løfte en håndvægt.. Fandme en skam :) vi burde blive en professionel hær igen i stedet for værnepligt.

Men hold humøret oppe og få noget træning i kroppen, det er kun en fordel at være stærk og i god form når man kommer ind, selvom værnepligten stadig er en børnehave..

Link to comment
Share on other sites

Hej igen, og tak for ordene :-) Heh, jeg tvivler på, at 10km march med 20kg er realistisk, som jeg er lige nu. Jeg kan knap nok holde ud at gå 4km med 20kg (Det var ikke march). Men jeg har ikke rigtigt forstået tempoet i march. Ville x-antal km hurtigt gang være omtrent det samme?

Jeg har netop lagt vægt på sikkerheden inden for styrke/vægtløft, da mine led er lidt mærkelige, så jeg tror ikke, det bliver et decideret problem med skader pga. styrketræning.

Min personlig træning er vel i anden række, til hverdag, så jeg forstår godt, hvis træningstiden kan være knap på en almindelig hverdag. Og jeg har hørt om, at Crossfit bruges i forsvaret, også i det Amerikanske militær. Alt i alt kommer jeg jo så måske til at afprøve det i forsvaret :-)

Mvh,

JokumS

Link to comment
Share on other sites

March er generelt bare et andet ord for "Gå langt" :) tempoet varierer efter hvad du føler for og tiden til det. Normalt marchtempo, gå tempo, er 5 km/t. Men start nu langsomt ud som jeg sagde. Men du vil få meget glæde af marchtræning, samtidigt med at det er en god måde at belaste dine ben og core.

Crossfit bliver ikke ligefrem brugt som fag, men kan ikke udelukke at nogle idrætslektioner kan sammenlignes med crossfit. Og det skal så lige siges at hvis du kommer i rigtig god form indenfor det næste år, så skal vi hvertfald nok finde tid til træning i hverdagen, specielt fordi, som det bliver sagt ovenfor, så sættes niveau normalt efter laveste niveau så alle kan være med og vi andre i god form kan træne selvstændigt også. En udemærket kombi hvis man skal have alle med, ikke optimalt for os andre, men det er muligt at holde sit niveau hvis man giver den en skalde :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share