Mad, inflammation og CRP


CloudHands
 Share

Recommended Posts

Jeg er netop blevet opmærksom på at nogle mener at visse typer af mad kan forårsage en forhøjet CRP-værdi i blodet. Særligt lader det til at transfedtsyrer har den effekt.

Jeg lavede lidt Google-fu på det og fandt lidt på wikipedia under CRP og så bl.a. det her

Nutrition Facts - Inflammation

Hvad tænker I omkring det? Er det noget I tager højde for i jeres kost osv.? Er det bare endnu et hoax for at sælge bøger til en fed og grim verden?

For mit eget vedkommende overvejer jeg om jeg eventuelt kunne forebygge eller forsinke autoimmune gigt reaktioner. Jeg er pt. i udredning for om jeg har psoriasis gigt og min tanke var lidt, at hvis man gennem kosten kan dæmpe de inflammatoriske reaktioner, så ville det bestemt være worth a shot.

Havde tænkt mig at konsultere en klinisk diætist og eventuelt snakke med min reumatolog omkring det, men mens jeg venter på den mulighed, så tænker jeg at I måske har nogle erfaringer at dele.

På forhånd tak :smile:

Link to comment
Share on other sites

Der er ingen tvivl om at kosten har en effekt på inflammation. Ikke kun CRP, men også TNF-a, Il-1, cytokiner etc. Transfedtsyrer, højt insulinniveau, mangel på antioxidanter / fytokemikalier vil øge inflammationen. En kost der sænker inflammationen bør indeholde:

rigelige mængder rå grøntsager, frugt, bær og nødder

En del omega-3 (min 2,5g. EPA & DHA dgl)

et passende kalorieniveau der ikke skal ligge i plus ift hvad du forbrænder, dvs. du skal ikke tage på.

De fleste rheumatologer vil desværre ikke kunne hjælpe og vil sige det ikke har nogen effekt. En klinisk diætist vil kun kunne hjælpe dig hvis han/hun har speciel interesse i området.

Jeg vil anbefale dig nordic clinic i KBH

Link to comment
Share on other sites

Der er ingen tvivl om at kosten har en effekt på inflammation. Ikke kun CRP, men også TNF-a, Il-1, cytokiner etc. Transfedtsyrer, højt insulinniveau, mangel på antioxidanter / fytokemikalier vil øge inflammationen. En kost der sænker inflammationen bør indeholde:

rigelige mængder rå grøntsager, frugt, bær og nødder

En del omega-3 (min 2,5g. EPA & DHA dgl)

et passende kalorieniveau der ikke skal ligge i plus ift hvad du forbrænder, dvs. du skal ikke tage på.

De fleste rheumatologer vil desværre ikke kunne hjælpe og vil sige det ikke har nogen effekt. En klinisk diætist vil kun kunne hjælpe dig hvis han/hun har speciel interesse i området.

Jeg vil anbefale dig nordic clinic i KBH

Tak for dit svar...

Laush hvad er din baggrund for at udtale dig og har du eventuelt link til dine kilder?

Nordic Clinics hjemmeside virker ikke i skrivende stund, så har ikke mulighed for at lave noget research på dem.

Hvad er grunden til at du mener at reumatologer og diætister sandsynligvis ikke vil kunne besvare mine spørgsmål? Er det noget du har konkrete og nuancerede erfaringer med, i givet fald hvilke?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share