For meget fedt?


JustALittleBit
 Share

Recommended Posts

Jeg er begyndt at taste min kost ind i et program som giver mig info om næsten alt derunder fedtenergiprocent.. Nu er mit spørgsmål bare om jeg burde ændre noget i min kost, når jeg kan se at fedtenergiprocent ligger helt fint inden jeg spiser makrel i tomat, men ligger på tæt på 40 efter at have spist makrellen? Det er jo sundt fedt, men sundt fedt er jo stadig fedt. Det skal lige siges, at jeg ikke spiser makrel hver dag, men 2 til 3 gange om ugen.

Link to comment
Share on other sites

Som FameBoy er inde på, så spiller det en mindre rolle om energien kommer fra fedt eller andet. Energi er energi og et overskud vil føre til overvægt. Længere er den ikke - set ud fra et strengt energimæssigt perspektiv i hvert fald.

Kig på helhedsbilledet, og lad vær med at bekymre sig om det enkelte måltid.

Hilsen

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej.:wink:

Fedts energiprocent (E%) kan måske godt være høj ved et enkelt måltid. Det er nemlig fedts E% over en længere periode, der er afgørende. Så hvis fedts E% er lav ved nogle måltider, kan den måske godt være høj ved andre uden at det gør noget.

Over en længere periode gælder måske følgende:

Fedts E% er under eller lig 35, hvis du er normalvægtig.

Fedts energiproceent er under eller lig 30, hvis du har tendens til overvægtig. Dog findes der en eller flere slankekure, hvor fedts E% kan være højere.

For 12-13 år siden skrev jeg speciale. Jeg skrev om, om normalvægtige altid bør holde sig til en mager kost med max. 30 E% fedt eller om normalvægtige personer godt kan tåle en federe kost. En af mine konklusioner var, at normalvægtige godt kan tåle en halvfed kost med 35 E% fedt. Det kan være, at det gælder stadig.

Jeg skrev "MÅSKE" i starten af dette indlæg. Det skyldes, at en gammel undersøgelse tydede på, at et fedtrigt måltid - med mange af de "sunde" umættede fedtsyrer - kan øge risikoen for en eller flere hjerte/kar-sygdomme. Så vidt jeg husker, var det olivenolie, som blev brugt i forsøget.

I fforbindelse med overstående sspeciale for 12-13 år siden var jeg i praktik på Forskningsinstitut for Human Ernæring på KVL-Landbohøjskolen. Der snakkede jeg med læge Peter Marckmann om denne undersøgelse. Som sagt tydede noget på, at en stor mængde umættede fedtsyrer ved et måltid kunne øge risikoen for hjerte/kar-problemer.

Jeeg har ikke fulgt op på denne undersøgelse. Så jeg ved ikke, hvad forskningen siger idag m.h.t. dette. Men nu ved du det, JustALittleBit. Så må du selv vvurdere, om det kan være et problem med dit fiskemåltid.

For at gøre det endnu mere fforvirrende bør man huske, at MÆNGDE kan findes på 2 måder. Dels som E%. Dels som vægt i gram. Selvom et måltid har en høj E% m.h.t. fedt, kan mængden i gram godt være lille. Dette har måske indflydelse på noget af det, som jeg skrev tidligere.

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

(og Projekt Trafiksikkerhed)

Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske interesser. For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a. bevægeapparatet), fysiologi, biokemi, sygdomslære, ernæring og lært alternativ behandling. Det meste på næsten bachelor-niveau. Jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som nogle fagfolk bruger. "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke dyrker meget sport.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share