Ski og støvler


JokumS
 Share

Recommended Posts

Hej. Jeg er blevet så træt af støvler til leje, der smadrer min vrist, så jeg vil gerne have fat i nogle ordentlige. Mit største problem er primært at støvler til leje irriterer min vrist så meget, at sving kan være umulige at udføre uden at smerten påvirker mig. Jeg har tænkt på at få fat i nogle støvler, der er formet efter mine fødder i håb om, at det vil hjælpe, men jeg kender ærlig talt ikke så meget til mærkerne. Salomon-støvler har tit været de bedste for mig, men det har vidst noget at gøre med, at de støvler, jeg har prøvet fra dem, er bedre polstret. Jeg tror min størrelse er 26.5/27 (nogle 26.5-støvler "kvæler" mine fødder omkring vristen og svangen). De må meget gerne være stive.

Ski er jeg også ret idéløs omkring. De skal bruges mest til off-piste, freeskiing og pukkelpister. Men jeg ved at off-piste- og pukkelpiste-ski er ret modsat hinanden i størrelse, og de freesking ski, jeg har prøvet er pænt besværlige og tunge at styre rundt på en ekstremt puklet pist med fart på, så hvis det er fuldstændig besværlig at gå på komprimis med dem allesammen er freeskiing og pukkelpister de højest prioriterede stilarter.

Er det nogle, der kender til ski og støvler, der passer til min smag? Prisen vil jeg gerne udelade lige pt., så ekstremt dyre ski og støvler må gerne anbefales.

Mvh,

JokumS

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved forsvindende lidt om emnet, men da jeg selv havde samme behov gik jeg ind til en erfaren forhandler, der gør det her dagen lang. Vi fandt en god støvle og så blev inderstøvlen støbt til min fod. Det koster lidt ekstra, men til gengæld har jeg gode støvler, som nu har holdt i 4-5 år og ikke viser nogen tegn på at give op.

Vær opmærksom på, at du får en støvle du kan spænde både ud og ind efter du har fundet en passende indstilling.

Som du sikkert ved er det nogle gange meget vigtigt, at støvlen er meget stram (øget kontrol), mens det andre gange er ok de sidder lidt løsere og du rent faktisk kan få blod rundt. Den mulighed frasiger du dig, hvis støvlen er i yderste eller inderste spænde allerede fra start.

Nogle steder kan du få lov at leje skiene (eller en tilsvarende model) en dag eller to inden du køber, og så fratrækker de lejeprisen fra skienes pris, hvis du køber. Det benyttede jeg mig af, da jeg købte mine.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen. Kender du til nogle gode forretninger i København/Amager? Det virker som en solid løsning, men jeg er ikke meget for de store kæder, som jeg tit synes har manglet erfaring på området. Og jeg vil huske på det med spændingen - oplevede det i sidste uge efter tredje skift af skistøvle (Til sidst var vi på fornavn i biksen ... ) på mange af de ellers gode støvler, desværre. Vidste heller ikke det med skikøb og leje. Det vil jeg da bestemt benytte mig af.

Overvejer stærkt disse ski:

http://www.dynastar.com/US/US/6th-sense-distorter_DA1TF01_product_dynastar-skis-men-twintip.html

Og selvom det er "dame"-ski, så synes jeg bestemt også de her er fede:

http://k2skis.com/skis/twin-tips/missconduct

Prøvede nogle Rossignol fra sidste sæson i sidste uge, der også var ret fede, men jeg kan selvfølgelig ikke huske, hvad de hed. De var ret store og lidt besværlige at styre på "vildt" og/eller puklet terræn, men tilgengæld gav de en god, overordnet kontrol på alt slags terræn. Og jeg sank sjældent ned i sneen når det var upræpareret.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen. Kender du til nogle gode forretninger i København/Amager? Det virker som en solid løsning, men jeg er ikke meget for de store kæder, som jeg tit synes har manglet erfaring på området. Og jeg vil huske på det med spændingen - oplevede det i sidste uge efter tredje skift af skistøvle (Til sidst var vi på fornavn i biksen ... ) på mange af de ellers gode støvler, desværre. Vidste heller ikke det med skikøb og leje. Det vil jeg da bestemt benytte mig af.

Mht. støvler så ville jeg også købe nogle dernede. Brug et par timer på at finde det helt rigtige par til leje, så kan du altid bytte indtil du finder nogle der passer. Og som Klaus skriver, så vil fleste gå med til at trække lejen af støvler fra, hvis du køber støvlerne efterfølgende. OG så er det ofte lidt billigere syd på :smile:

Mht. ski, så synes jeg at du skal købe et par til det terræn, hvor du står mest. Drop tanken om at købe en "mellemvejsski", fordi så får du bare en ski, der ikke rigtig er god nogle steder. Personligt, ville jeg dog ikke selv købe ski. Hvis du lejer dem, kan du altid bytte mellem modellerne hvis du en dag skal køre fx. offpiste.

Link to comment
Share on other sites

Det er selvfølgelig rigtigt det med, at leje ski. Mit mål er egentlig at få købt en masse ski gennem tiden og forhåbentligt til lidt af hvert, da jeg synes det er rart at "kende" sit udstyr og ikke ende med noget forskelligt hver uge i sæsonen - desuden er der bare noget fedt i, at man har sin egne ski. Jeg er ret sikker på, hvad jeg vil købe af ski nu efter lidt undersøgelse. Først vil jeg dog købe nogle støvler, som jeg køber næste gang på ski (Under to måneder! :-D ).

Takker for hjælpen :-)

Er der forresten nogle, der kender til Smith Holt hjelmen og I/O Brillerne? Er tæt på at købe dem, og har hørt godt om dem begge. Desuden skal jeg have nogle store briller, der har udskiftelig linse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share