Sign in to follow this  
Followers 0
Svante65

Madcow 5x5

9 posts in this topic

Ja. Det virker hivs det er det du tænker på. Se evt. Min kedelige log.

Jeg er sikker på at en mere erfaren løfter vil få endnu mere ud af programmet en jeg har.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg skal til at gå i gang med min 7. uge.

Programmet er baseret på 12 uger, hvor der lægges vægt på uge for uge.

Det er utænkeligt, at jeg overlever alle 12 uger uden at gå i stå. Det føles som om, at jeg er ved at nå mit max. i specielt bænkpres og skulderpres. Hvad gør man så? Repeterer man ugen man fejler i, indtil alle løft er klaret eller hvad?

Så kommer programmet i hvert fald til at køre langt mere end 12 uger.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg ved ikke hvilket madcow program du følger.

Jeg følger det her: http://madcow.hostzi.com/5x5_Program/Linear_5x5.htm

Her står hvordan man håntere stall på vægte. Og ja man køre den samme vægt indtil den sidder der.

Også at det som sådan ikke er et cyklus program. Man køre Madcow så længe det virker. Det er faktisk en ret vigtig pointe, som forfatteren selv fremhæver. Han fremhæver også at man bør læse han anvisninger grundigt et par gange. Hermed er opfordringen givet videre.

Det er ikke utænkeligt at du når dit max i bænk og skuldre hurtigere end du gør i fx squat og dødløft.

Du skal nok også være obs. på om du ikke har overvurderet din bænk.

Håber det svar på spørgsmålene.

Jeg kan sige at jeg er på uge 9 i min madcow, og også har været nød til at gentage den samme vægt i bænk i 2-3 uger. Men har haft fremgang i Squat og Row. Generelt er Madcow et fullbody men jeg syntes at den fokus der er på liniær progression er helt perfekt til mit temprament. Og det sikre man har fokus på at få mere vægt på stangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det jeg nok er i tvivl om er:

1) om man skal gentage hele ugen (for alle øvelserne), selvom man kun fejler et løft i f.eks. bænkpres

2) eller om man bare kører videre til næste uge, men uden at øge vægten for bænkpres, som man fejlede i.

Hvis man gør det første, så kan man risikere at køre med for "lette" vægte uden progression i de øvelser, hvor man godt kunne løfte noget mere. Men det gør måske ikke noget???

Jeg tror ikke, jeg har overvurderet min bænkpres. Det er bare ikke min favoritdisciplin ;-)

Jeg træner også alene, så jeg er også nervøs ikke at kunne få stangen op, hvis jeg lige prøver at tage den sidste. Det kan selvfølgelig også spille ind.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det jeg nok er i tvivl om er:

1) om man skal gentage hele ugen (for alle øvelserne), selvom man kun fejler et løft i f.eks. bænkpres

2) eller om man bare kører videre til næste uge, men uden at øge vægten for bænkpres, som man fejlede i.

Hvis man gør det første, så kan man risikere at køre med for "lette" vægte uden progression i de øvelser, hvor man godt kunne løfte noget mere. Men det gør måske ikke noget???

Jeg tror ikke, jeg har overvurderet min bænkpres. Det er bare ikke min favoritdisciplin ;-)

Jeg træner også alene, så jeg er også nervøs ikke at kunne få stangen op, hvis jeg lige prøver at tage den sidste. Det kan selvfølgelig også spille ind.

2. Du køre den samme vægt i den øvelse du stallede i. De andre fortsætter du progressionen.

Det er jo netop et Fullbody program, og fordi du staller i bænk kan du sagtens fortsøtte i Squat eller row.

Hvis du er meget nervøs for at droppe vægten i bænk, kan du evt køre med håndvægte i stedet. Der sker ikke så meget hvis du dropper dem.

Det gør der heller ikke med stang. Du kan altid rulle den af me mindre du køre med meget vægt. :tongue:

Share this post


Link to post
Share on other sites

2. Du køre den samme vægt i den øvelse du stallede i. De andre fortsætter du progressionen.

Det er jo netop et Fullbody program, og fordi du staller i bænk kan du sagtens fortsøtte i Squat eller row.

Hvis du er meget nervøs for at droppe vægten i bænk, kan du evt køre med håndvægte i stedet. Der sker ikke så meget hvis du dropper dem.

Det gør der heller ikke med stang. Du kan altid rulle den af me mindre du køre med meget vægt. :tongue:

Jeg kører med tunge vægte. Prøver at presse mig selv så meget som muligt.

Man kan rulle vægten ned mod hoften og så rejse sig op, har jeg læst. Det bliver kaldt "the roll of shame" :-)

Måske jeg kan prøve det.

Et sidste spørgsmål. Hvis man bliver ved med at fejle med samme vægt, laver man så en deload?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg kører med tunge vægte. Prøver at presse mig selv så meget som muligt.

Man kan rulle vægten ned mod hoften og så rejse sig op, har jeg læst. Det bliver kaldt "the roll of shame" :-)

Måske jeg kan prøve det.

Et sidste spørgsmål. Hvis man bliver ved med at fejle med samme vægt, laver man så en deload?

Svante jeg tror du skal læse det link Arcus sendte dig, og så bliver du meget klogere. Det er et kanon program, men skal køres rigtigt. Læs det hele grundigt flere gange - det anbefaler forfatteren for at man ikke laver fejl. (Når man "fejler" nogle gange går man tilbage til uge 1 med den eventuelle nye 5 max)

Edited by JernHenrik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Svante jeg tror du skal læse det link Arcus sendte dig, og så bliver du meget klogere. Det er et kanon program, men skal køres rigtigt. Læs det hele grundigt flere gange - det anbefaler forfatteren for at man ikke laver fejl. (Når man "fejler" nogle gange går man tilbage til uge 1 med den eventuelle nye 5 max)

Min tvivl kommer sig nok af, at jeg er fokuseret på regnearket, som jeg har hentet via StrongLifts.

Det begynder at halte lidt med at følge det, nå man begynder at fejle i de forskellige øvelser.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0