Sign in to follow this  
Followers 0
Raelona

Kroppens forsvarsposition

8 posts in this topic

I en længere periode har jeg spist under de 1500kcal ikke pga. jeg ville tabe mig eller andet, men pga jeg bare ikke kunne spise mere end det.

Dette har jeg nu valgt at lave om på og derved nu prøve mig at tabe de ekstra par kilo og bare få en sundere hverdag.

Når der spises under ens basalstofskifte går kroppen i forsvarsposition og taber derfor ikke noget, da kroppen ikke ved hvornår den får ernæring igen.

Så langt så godt. Mit spørgsmål er dog ved at spise mere vil jeg i starten selvfølgelig tage på da jeg spiser mere i forhold til hvad jeg før har gjort for at få mit stofskifte op osv. right? Derudover hvor lang tager det for kroppen at komme ud af denne forsvarsposition så man rent faktisk taber sig ved at spise mindre - altså kcalUNDERskud / EnergiUNDERskud ?

er 178 og vejer 70kg hvis dette betyder noget

Share this post


Link to post
Share on other sites

spis efter dit basal stofskifte og så kør noget mere cardio på.

Umiddelbart, uden at have videnskabeligt bevis, tror jeg ikke at du går i forsvarsposition hvis du kun ligger lige under dit basal stofskifte. tror du skal decideret sulte dig selv før kroppen går i survival mode. men er sikker på der er nogle på det her forum som ved mere om dette end mig.

Men, igen uden bevis, jeg tror ikke det tager kroppen lang tid at komme i bedring igen. kroppen er fantastisk til at tilpasse sig, og på samme måde som den kan gå i survival mode relativt hurtigt kan den vel også gå ud af det igen. især når du psykisk ved du spiser som du skal.

Dette er kun min mening og tro, og er hverken uddannet helseguru eller andet gøjl. dette er min sunde fornuft og logik der taler.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mener helt bestemt også, at dit kalorie indtag skal ligge lavere end 1500kcal før kroppen nedsætte stofskiftet. En hurtig google søgning talte for at det ligger omkring 1000kcal, hvilket også passer meget godt med at de fleste anbefaler, at man ikke skal gå lavere end 1200kcal om dagen. Jeg ligger selv omkring de 1400-1500 kcal de fleste dage og min stofskifte er helt normalt :smile:

Edited by JustALittleBit

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja det er også det jeg har læst at det nok er under de 1000-1200 før kroppen får i forsvarsposition og det er også dette jeg har ligget under da jeg kun spiste lidt til frokost også aftensmad og det var det. Og det er bestemt ikke sundt for kroppen.

Det var også derfor jeg spurgte om hvor hurtig kroppen lige som kan ændre sig til nye metoder såsom at spise mere mad og ens stofskifte bliver sat op.

Tak for svarene dog :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kroppen går ikke sådan lige i forsvarsposition, det er et misfortolket udtryk, ligesom sulte-mode. Hvis du spiser meget lidt, kan stofskifte kun ned med en hvis procent, da du trods alt skal have x antal kalorier for at overleve i det hele taget. Grunden til man anbefaler et minimum kalorieindtag, er for at mindske tabet af muskelmasse. Det er meget mere muskelmassen der forsvinder, end stofskiftet der går i stå. Bare tænk på anoreksipatienter, der vejer ned til 40kg uden 2kg muskelmasse. De livsvigtige organer kan overleve på meget få kalorier, så til sidst når disse personer jo et ligevægtsindtag på 500kcal måske. Hvis stofskiftet går i sulte-mode, burde det jo ikke være farligt at spise ingenting, fordi stofskifte i så fald bare ville gå i stå.

Tænk også over, at hvis stofskiftet virkelig gik i stå, vil du først og fremmest fryse konstant, da kroppen ikke varmer sig selv op. For det andet, vil du absolut ingen energi have, du vil altid vil være træt, fordi der ikke ville være energi til at bevæge sig. Det er sådan set symptomerne på diverse stofskiftesygdomme, og de viser sig ikke umiddelbart fordi du begynder at sulte dig selv. De vil højst sandsynligt først vise sig, når vægttabet begynder at blive faretruende.

Lige for at runde den af. Jo, stofskifte kan godt falde med omkring 10% i nogle tilfælde (plus, minus nogle procenter naturligvis), hvilket også er grunden til nogle vælger at have en "high-carbdag" om ugen. Men det er ikke mere end det, og det er bestemt ikke noget man bør tænke over i hverdagen. Man bør slet ikke overspise i en længere periode, for at stofskifte så skulle bliver højere end normalt, eller for at finde det rigtige niveau, eller hvad nu grunden skulle være.

Spis sundt og varieret, dyrk regelmæssig motion, så kommer resten helt naturligt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kroppen vil aldrig stoppe med at forbrænde, men den vil forsøge at holde på kropsmassen i ekstreme sultesituationer, ja :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja kroppen vil forsøge at bevare sig selv, men det involverer normalt ikke at den vil ofre varmeproduktion og muskelmasse for at bevare en højere end normal fedtprocent. VenaN forklarer det meget fint. Når stofskiftet falder vil kropstemperaturen også begynde at falde og dette sker kun i begrænset omfang. Ved meget lavt protein/kulhydrat indtag, kan kroppen dog komme i glucose mangel og dette vil lede til sænkning af stofskiftet, uafhængigt at Kcal indtaget. Dette sker formodentlig for at begrænse muskelnedbrydningen, der ellers ville kunne bidrage til glucose fremstilling.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0