vægttab...fedt/muskel


Enrique21123
 Share

Recommended Posts

Jeg har lige et spørgsmål.....hvis man er igang med at cutte og vil beholde så meget muskel som muligt, så siges det jo at man samtidig skal holde gang i vægttræningen..og her er det jeg undrer mig :confused2:

når man vægttræner så nedbryder man musklerne og i restitutions perioden bygges de op igen+ lidt ekstra ved hjælp af et overskud af kcal!! Men i cutting perioden har man jo et underskud...vil det så ikke bare bevirke at man nedbryder musklerne og de så efterfølgende vil bygge sig op - lidt??

Umiddelbart virker det bare mest logisk at lade dem være og koncentrere sig om cardio istedet!!!

Jeg vægttræner selv under cutting perioden, men kom bare lige til at tænke på det idag!!! :confused2: :confused2: :confused2: :retard:

Link to comment
Share on other sites

Uden vægttræning vil kroppen (som Arne fortælle) meget hurtigt opfatte musklerne som en proteinkilde, der kan tæres af => muskelmassen ryger, hvis diæten er for skrap.

Med vægttræning adapterer kroppen sig til sine påvirkninger. Kroppen "opfatter", at musklerne kun i yderste nødstilfælde er en energikilde. Derfor beholder du mere muskelmasse her.

Men der er selvfølgelig en detalje, som du også selv bemærker. Ved vægttræning nedbrydes musklerne, og det samtidigt med at man er i energiunderskud. Umiddelbart skulle man jo så konkluderer, at man ikke har energi til fuldt at opbygge musklerne igen (energimængden til opbygning af muskler er jo MEGET stor). Men altså, kroppen adapterer sig til vægttræningspåvirkning og så og sige opprioriterer behovet for energi til muskelopbygningen = i videst mulige omfang vil den afsætte energi til fuld muskelopbygning.

Hele hemmeligheden ligger altså ikke i energiunderskuddet som sådan, men derimod at kroppen bliver tvunget til omprioriterer sin energitilførsel grundet adaption. :)

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

kanont forklaret Jarvig...så har jeg fået det slået på plads :bigsmile:

Jeg er næsten færdig med en større omgang cutting..har tabt næsten 9kg!! Men umiddelbart syntes jeg(fornemmelse + målinger) en god del af det er muskel :devil: .... jeg har indtaget imellem 1800 og 2200kcal om dagen og det er foregået fra mandag uge 47 og til nu!!! Jeg har vægttrænet min. 3 gange om ugen uden undtagelser...så det irriterer mig grænseløst!!!

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Under diæt er det SUPER vigtigt at du får den mængde protein du skal have (min. 2 gram pr kilo kropsvægt). Så har dine muskler stadig noget at bygge af. Du skal dog ikke forvente at opbygge muskelmasse, men det kan sagtens lade sig gøre at beholde den du har. Hvis du synes du taber for meget muskelmasse så kan du evt. øge dit kalorieindtag lidt og så langsomt køre det ned under en periode. Derved undgår du kroppen får et chok :rolleyes:

Fedt%målinger er en rigtig indikator får om du smider fedt eller muskelmasse. Så hvis du har mulighed for at benytte en sådan vægt.

Link to comment
Share on other sites

Fedt%målinger er en rigtig indikator får om du smider fedt eller muskelmasse. Så hvis du har mulighed for at benytte en sådan vægt.

Ja hvis målingen laves korrekt med en tang kan det bruges - de elektroniske målinger er håbløse. Bedre forslag tro jeg: Spejlet!

Link to comment
Share on other sites

"Form" skriver at man skal indtage 2 gram protein for ikke at miste muskelmasse ved en diæt.

Men jeg mener at havde lært at kroppen selvfølgelig til enhver tid prioriterer sit energibehov højest, og at det protein du indtager derfor bliver brug til at dække dette energibehov. Så proteinet bliver altså ikke brugt til muskelopbygning, da der er andre funktioner der er vigtigere at bruge energien til, da kroppen selvfølgelig ønsker at overleve energiunderskudet (= hungersnød)

Er dette ikke korrekt...?

Link to comment
Share on other sites

Jarvig har forklaret det meget precist ovenstående. Vores krop er smart - hvis vi jævnligt stiller store krav til muskelkraft, så bliver det regnet som nødvendigt for overlevelse og så tages resurcerne itilfælde af energiunderskud i højere grad fra fedtdepoterne. hvis underskudet bliver meget stort som ved decideret sult, beskyttes først og fremmest hjerne og centrale organer, og så ryger musklerne.

Link to comment
Share on other sites

Hej Arne

Jeg har faktisk læst en videnskabelig artikel hvor det modsatte var beskrevet, altså at proteinet blev brugt som brændstof når man udfører et stykke arbejde når man er i energiunderskud.

Jeg mener at jeg stadig har artiklen der hjemme (er på arbejde pt). Jeg vil lige tjekke om jeg husker rigtig.

Link to comment
Share on other sites

John- jeg er ikke helt med? Hvis det du siger er, at musklerne bliver brugt som brænstof for kroppen i energiunderskudstilstand, så er vi sådan set enige. Pointen er bare, at det kan man helt eller delvist undgå ved at lave styrketræning - så "opfatter" vores geniale konstruktion af en organisme, musklerne som en nøvendighed for at overleve, og bruger i højere grad kroppens fedt først.

Link to comment
Share on other sites

:confused2: :confused2: Nu er jeg altså forvirret - hvis man vil tabe sig og derfor indtager mindre energi end man forbruger vil kroppen så:

1. bruge primært af fedt depoter eller

2. primært af proteindepoterne (musklerne)

og mener I virkelig at kroppen ændre denne prioritet ved træning - dvs forbruger af fedtet nu når farmand bruger sine muskler? Afhænger det ikke i virkeligheden af kulhydratindtaget/blodsukker koncentrationen ("fedt brænder i en flamme af kulhydrat") - så kombinationen af lav sukker samtidig med negativ energibalance giver muskelnedbrydning/maglende restitution?

Svin og køer vil altid først bruge fedtdepoterne før de tærer på musklerne, men data om idrætsfysiologien i disse arter er vist sparsom så jeg ved ikke om dette ændres hvis de trænes!!!

Både fedt og proteiner skal jo via leveren/hjertet for at kunne forbrændes så det sker jo ikke lokalt og mommentant i forbindelse med spisning/motion, men skal vel ses over en længere periode (kommentar til de 2 g protein pr dag).

Hilsen en ikke-idrætsfysiolog, med lidt baggrund alligevel

Link to comment
Share on other sites

2. primært af proteindepoterne (musklerne)
Kroppen vil aldrig *primært" bruge protein som energikilde, men der vil være en øget brug af protein som energi, når du er i kalorieunderskud
og mener I virkelig at kroppen ændre denne prioritet ved træning - dvs forbruger af fedtet nu når farmand bruger sine muskler?

Ja,- dine muskler bliver udsat for en stor byrde ved vægttræning og din krop vil derfor nødigt undvære disse (Husk på din krop ved ikke du presser en vægtstang væk fra kroppen. Det kan ligeså godt være en stor okse du forsøger at skubbe væk :tongue: )

PS. det kommer selvfølgelig an på størrelsen af kalorieunderskudet. Jo større underskud = jo flere af dine surt optrænede muskler vil blive ædt

Edited by -Anders-
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share