Forvirring omkring genoptræning af træning!


Miltondk
 Share

Recommended Posts

Kort gennemgang.. Har trænet on/off i 10 år.. Primært bodybuilding.. Har også taget en del steroider for år tilbage. Efter længere tids pause, gik jeg igang med træningen for fuld skrue. Min venstre skulder som jeg før har døjet med, sagde stop.. Skete fra det ene øjeblik til det andet, uden faresignaler.. Har før måtte holde pauser pga overbelastning i skulderen(formoder jeg) er sket i forbindelse med forholdsvis tung bænkpres! Min massør trykkede på den fra bryst og hele vejen ned i armen. Den var MEGET øm og han sagde at det var grundet overbelastning og at det havde resulteret i hævelser og at løsningen var ro og is på, så ofte som overhoved muligt.. Det er en måned siden og har ikke trænet overhoved.. Prøvede så at gå til fys i onsdags, og han sagde at det er rotator cuffen som skal trænes op(har jeg i øvrigt aldrig trænet! Men han sagde så at det med is kun skulle bruges umiddelbart efter skaden var sket, og at det nu ku være ligegyldigt.. Så hvad skal jeg stille op? Skal lige sige at min skulder er fuldt funktionel, men knaser når den kommer i yderpositioner.. Håber på noget hjælp, det går mig meget på at jeg ik kan træne, da jeg passer min kost til punkt og prikke.. Vh Martin

Link to comment
Share on other sites

Is er umiddelbart kun relevant på den akutte skade. Det er meget sandsynligt du bør træne din rotator cuff, specielt hvis du aldrig har gjort det før.

Sandsynligheden for at din fys er mere kompetent til at rådgive omkring skulderen end din massør er over 90%.

Hvis jeg var dig, ville jeg bestille et forløb ved din fys, for at få helt styr på din situation. Han/hun burde kunne give dig relevante genoptræningsøvelser, og kan bedre forklare dig, hvad du skal gøre, og specielt hvad du ikke skal gøre fremover.

Link to comment
Share on other sites

Udover de gængse rotatorcufføvelser er det også en super god ide at træne skulderstabilitet i komplekse bevægelser - med fokus på dit skulderblad position - samt evt. isometriske øvelser for de stabiliserende muskler på et passende niveau.

Men det håber jeg din fys har tjek på :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share