Sign in to follow this  
mrx

Hvilestofskifte-energiindtag-1500 kalorier= forvirret

Recommended Posts

Hej!!

Jeg er ved at begynde på en kur for at tabe mig pga jeg har for meget fedt på maven, men er blevet helt forvirreret, lidt om mig:

Mand,71KG, cirka 1,78 høj og 20 år

Jeg synes ikk jeg overvægtig men har bare en " øl mave".

Jeg fandt mit hvilestofskifte, som er på 1765 kalorier og tænkte hvis jeg indtagere færre kalorier end det og styrketræner og motionorere så vil jeg tabe mig, MEN så fik jeg af vide noget om energiindtag og det er det ens krop skal have.

Jeg har læst man kan finde sit energiindtag ved at gange sin vægt med 38 og der fik jeg 2698 kalorier.

Jeg har læst man ikke skal have mindre kalorier end sit hvilestofskifte, men i mellem hvilestofskifte og energiindtag.

Men hvorfor har de fleste folk så kostplaner til 1200-1500 kalorier?

Og hvis man er på kur kan man have en snyd dag, altså hvis en dag man lige spiser hjemmelavet pizza?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvilestofskifte er groft sagt det din krop forbrænder på en dag hvor du ligger i sengen og kun lige kommer på toilet en enkelt gang, og ikke laver noget.

din basale stofskifte er det som du forbrænder på en helt almindelig dag, hvor passer job, skole etc.

Hvis du indtager færre kalorier end dit basalstofskifte vil du tabe dig, hvis du indtager færre kalorier en dit hvilestofskifte, vil du tabe dig endnu mere..

Jeg mener der er konsensus om:

At man bør ligge lidt under sit basalstofskifte i forbindelse med vægtab

Det at nærme sig hvilestofskifte og gå under det, er uheldigt, man bliver sandsynlig utilpas/apatisk og taber muskelmasse.

Hvor har du set de kostplaner med 1200-1500 kalorier ?

Kur og kalorieunderskud kan groft sagt stilles op som et regnskab med indtægter og udgifter. På en snyde dag med hjemmelavet pizza er der sikkert lidt ekstra indtæger, det betyder ikke noget i det store hele, hvis bare du samlet set går i underskud.

Edited by don155

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm okay tak for svar :)

De der kostplaner dem har jeg fundet ved søge på Google de er over det hele :)

Ved du hvordan jeg finder mit basalstofskifte? Har hørt man kan gange sin vægt med 38 men den er meget upræcis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg vil nu nok mene, at basalstofskifte og hvilestofskifte er to ord for samme ting = det du forbrænder ved at ligge i sengen en hel dag

Det, du forbrænder i løbet af en normal dag med skole/arbejde, huslige gøremål, sociale aktiviteter osv. osv. osv. vil jeg kalde dit totale energiforbrug.

Du kan prøve at tage et kig på MOL's egen beregner her: http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/sundhed_generelt/beregn_dit_energiforbrug/ - hvor du kan regne begge ting ud. :)

Ja, der findes mange kostplaner på 12-1500 kcal. Når vi er helt nede i 1200 kcal er de henvendt til små og inaktive kvinder, der vil smide de sidste par kg, men de bliver (mis)brugt af mange andre. 1500 kcal passer fint til mange kvinder men er for lidt for en mand, der jo forbrænder noget mere. Så glem de kure, og læs, læs, læs en masse om krop og ernæring i stedet for :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okay tusind tak tænkte også det meget lidt kalorier til en mand:) og ja du har ret det bare 2 forskellige ord for det samme og det andet er nok det du siger ens samlede energiindtag:)

Jeg prøver finde min energiindtag ved hjælp af den link:) og prøver spise mellem 1765 kalorier og mit energiindtag:) hvis vi siger mit energiindtag er 2400 kalorier regner jeg med at spise mellem 1800-2200 kalorier:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this