Sign in to follow this  
nqnq

31,8 kg vægttab på 12 uger .... følg mig :)

Recommended Posts

Hej

jeg er en kvinde på snart 32 år og NU skal jeg tabe mig !!

jeg vejer 91,9 kg mit mål er 60,1

Jeg har taget 31,8 kg på snart 3 år, jeg kan næsten ikke kende mig selv længere :(

Jeg har efter mange mislykkedes forsøg og forskellige slags diæter besluttede mig for at tabe mig alt hvad jeg overhovedet kan på 12 uger.

i mandags den 21 oktober 2013 startede jeg proteinpulver kur.

mit mål er at tabe mig 2,65 kg pr uge dvs 31,8 kg på 12 uger.

jeg har allerede tabt mig 2 kg på tre dage :bigsmile: jeg blev så lykkelig!!!

Det øgede min motivation samt glæde og det fik mig endda til at melde mig dette forum for at dele det med jer (har aldrig skrevet i forum før)

Jeg træner ikke og det skyldes en skade i ryggen jeg har et meget inaktiv hverdag netop pga ryggen, ryggen har også været en del af min vægtøgning, samt to efterfølgende gravidteter.

Jeg har selvfølgelig prøvet at spise sundt som jeg altid har gjort inden jeg tog så meget på men det går for langsomt, er seriøst ved at udvikle et psykisk problem næremere depression pga min vægt, kan som tidligere sagt ikke kende mig selv. derfor skal det gå hurtigt.

målet er at leve et sundt liv som jeg gjorde tidligere efter jeg har tabt mig de mange kiloer først.

Jeg vil fremover veje mig hver mandag og dele det med jer de næste 12 uger.

jeg spiser 6 gange om dagen, ca 750 kcal pr dag

min kost lyder sådan.

Morgenmad 35 gram protein med skummetmælk + 0 kalorie fiber

Mellemmåltid 25 gram protein med skummetmælk + agurk (for at have noget at tygge på)

Frokost 25 gram protein med skummetmælk + 0 kalorie fiber

Mellemmåltid 25 gram protein med skummetmælk + agurk (for at have noget at tygge på)

aftensmad 25 gram protein med skummetmælk + 0 kalorie fiber

mellemmåltid 25 gram protein med skummetmælk + agurk (for at have noget at tygge på)

Det er min 5 dag i dag og jeg synes ikke sulten har været så slemt efter 3 dagen.

ps. jeg både drikker kaffe og te dog uden sukker.

Kan godt være det lyder af meget og andre vil nok råde mig til ikke at være så ekstrem og appellere til fornuft og viden, jeg vil allerede gerne sige jeg er sygeplejerske, jeg både kender kroppen og kostens store betydning og at der ikke er mirakelkure men et sundt levestil og livsstilsændring

.vil bare gerne lige understrege at jeg aldrig har været overvægtig og altid har ligget på 60 kg i mit voksne liv.

vises næste uge mandag d.28 oktober med dagens vægt :wootdance:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Kenneth

Det var et godt spørgsmål og tro mig jeg har tænkt rigtig meget over det.

Jeg har brugt motion-onlines beregner med energiforbrug og vægtab beregner.

Jeg kom frem til at have omkring 3500 dagligt energiforbrug og når jeg kun indtager omkring 750 kcal har jeg et underskud på 2800 kcal.

planen er at når jeg har tabt mig vil jeg indtage flere kalorier dog skal det ikke overstige min energiforbrug, på den måde håber jeg ikke at tage på.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Glemte at tilfæje at jeg også tager en multi vitamin pille og D vitamin.

Og en rettelse: det skummetmælk jeg blander med proteinpulveret er fortyndet med vand for at spare på kalorierne, selvom det smager bedst med mælk :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvis det er planen, at du gerne vil opdatere jævnligt om dine fremskridt, er det måske en bedre idé at oprette en logbog (se øverste forum ude i oversigten). :)

Held og lykke. Det er næsten et mirakel, hvis du kan leve 12 uger på proteinpulver og agurk uden at kaste op ved tanken om de to ting, men jeg håber da, det lykkes for dig, og du også formår at holde vægten bagefter. Når det så er sagt vil jeg sige, at du SAGTENS kan tabe dig uden at skulle leve af 2 ting i månedsvis. Men det lyder til, at du har besluttet dig, så det behøver vi ikke diskutere. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Retchen

Jeg synes der står logbog for træning, Tro mig der bliver ikke trænet her :)

Ja ved godt at det er svært med samme type mad i så lang tid, men synes det er det nemmeste med protein pulver, da jeg ønsker at indtage så mange proteiner som muligt for at opbygge og bevare muskelvævet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med det minimale kalorie indtag VIL du tabe muskler.

Man kan sagtens tabe sig og bevare et vægt tab med pulver kure. Men det kræver man har et plan til bagefter.

Samtidigt er der stor sansynlighed for at du med det store underskud du er i vil få alvorlige cravings.

En tilgang der sansynligvis ville have større mulighed for at lykkedes ville være at spise efter fx. vægt konsulenterne.

Da du faktisk få rigtigt mad. Store mængter grønsager, og samtdigtig har fokus på at spise sundere.

Jeg nævner vægt konulenterne da det er de eneste jeg kender til i praksis, og derer sikket mange der gør det samme.

Samtidigt er ders sammensætning af kosten ikke specielt meget forskellig fra fx helt almindelige kost råd.

Det kan blot være en hjælp at vide hvor mange gram af de forskellige ting man kan spise.

Du kan jo vælge at lave en kost plan hvor du spiser det samme mad de samme dage. Din nuværende kur tyder på at du ikke har problemer med at ting bliver repeditive.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Arcus

Tak for dit indlæg.

Jeg slog lige ordet cravings op, tak for rådet.

Mht vægtkonsulenterne så har jeg kun hørt godt om dem og ja de taber sig, men jeg vil se hurtige resultater for at få min gode psyke tilbage igen, jeg er dødtræt af mig selv.

Tit får jeg panikanfald pga min størrelse hvor jeg hyperventilere, sveder og faktisk græder, det føles som om jeg har en dragt på som jeg ikke kan tage af.

Mht til at tabe muskler pga lav kalorie indtag forstår jeg ikke helt.

Jeg ved at muskler er dannet af proteiner og for at bevare dem skal man tilføre proteiner i kosten og det får jeg rigeligt af, så hvordan kan det så være at jeg vil tabe muskler ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Arcus

Tak for dit indlæg.

Jeg slog lige ordet cravings op, tak for rådet.

Mht vægtkonsulenterne så har jeg kun hørt godt om dem og ja de taber sig, men jeg vil se hurtige resultater for at få min gode psyke tilbage igen, jeg er dødtræt af mig selv.

Tit får jeg panikanfald pga min størrelse hvor jeg hyperventilere, sveder og faktisk græder, det føles som om jeg har en dragt på som jeg ikke kan tage af.

Mht til at tabe muskler pga lav kalorie indtag forstår jeg ikke helt.

Jeg ved at muskler er dannet af proteiner og for at bevare dem skal man tilføre proteiner i kosten og det får jeg rigeligt af, så hvordan kan det så være at jeg vil tabe muskler ?

Fordi du er i så stort kalorie underskud.

Jeg tror at der er nogle artikler om det herinde. Ellers har Salt eller Maxp sikkert noget viden at øse af.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest guest_x

Der er en længere forklaring bag hvorfor du taber muskelmasse ved at indtage høje mængder protein, men kort fortalt har det noget at gøre med at øget proteinindtag fordrer vandtab i musklerne, da glukoselagrene i muskelmassen er bundet til vand. Når du ikke indtager kulhydrater i særlig høj grad, får du heller ikke særlig meget glukose, derfor bliver glukoselageret i musklerne opbrugt over et stykke tid - afhængig af hvor store lagrene er.

Så paradoksalt nok medfører et højt indtag af protein tab af muskelmasse - hvis altså man ikke er fysisk aktiv!

Jeg har forståelse for, at du har en rygskade, der gør det svært for dig at være fysisk aktiv, men kan du evt. uddybe det? Kan du fx gå ture eller cykle?

Jeg har også stor forståelse for den psykiske påvirkning af din vægtøgning - følelsen af at have mistet kontrollen over sin vægt og at man ikke lykkes med at tabe sig. Det er forfærdeligt!

Samtidig kan jeg jo se, at du er topmotiveret for at gøre noget NU. Men 2,65 kg/uge er et ekstremt vægttab, og ikke noget, man normalt vil anbefale. Der er stor fare for, at vægttabet ikke vil holde, da man så at sige ikke "lærer" at spise på en måde, der gør, at man kan holde det. Ikke desto mindre beundrer jeg din store entusiasme i din mission, men jeg kan ikke lade være med at spørge, om du har konsulteret en læge i forbindelse med din plan?

Med venlig hilsen

Rune (stud. Professionsbachelor i Ernæring og Sundhed)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Rune

Tak for dit uddybende svar vil prøve at sætte mig ind i det og se hvad jeg kan gør.

Mht til min rygskade har jeg gået rundt med krykker de sidste 3 måneder, prøver at bevæge mig mest muligt herhjemme med de daglige gøremål såsom madlavning oprydning rengøring børn osv.

Nej jeg har ikke konsulteret læge eller diætist el andet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej nqnq

NB. Jeg har oprettet en ny konto da det gik lidt galt med den, jeg skrev det første svar fra!

Ja, så kan jeg godt se, det er lidt svært at være aktiv, når du er bundet til et par krykker!

Du kunne jo overveje at opsøge en privatpraktiserende klinisk diætist eller kostvejleder (med en ordenligt uddannelse!) til at hjælpe dig. Ellers kan jeg ikke sige meget andet end at mit råd (jeg ved godt, du ikke som sådan har bedt om mit råd, men her kommer det altså! :-D ) er at om end ikke droppe, men så i hvert fald skære kraftigt ned på indtaget af proteinpulver og i stedet spise mad med hovedsageligt grøntsager og lidt kød til. Du kan også få 2-3 stykker frugt om dagen.

Jeg tænker, at du vel også har en familie, der skal have mad? Du nævner, at du har børn i hvert fald. Så jeg håber, du får noget støtte fra den side, så du kan gennemføre dit vægttab.

Nu da du er sygeplejerske kender du måske en fysioterapeut, som kunne hjælpe dig med nogle øvelser eller noget træning, du kan udføre med den rygskade du har? Så du kan forsøge at holde dig lidt aktiv og derved sikre dig, at du ikke taber for meget muskelmasse.

Hilsen Rune

Share this post


Link to post
Share on other sites

Der er en længere forklaring bag hvorfor du taber muskelmasse ved at indtage høje mængder protein, men kort fortalt har det noget at gøre med at øget proteinindtag fordrer vandtab i musklerne, da glukoselagrene i muskelmassen er bundet til vand. Når du ikke indtager kulhydrater i særlig høj grad, får du heller ikke særlig meget glukose, derfor bliver glukoselageret i musklerne opbrugt over et stykke tid - afhængig af hvor store lagrene er.

Så paradoksalt nok medfører et højt indtag af protein tab af muskelmasse - hvis altså man ikke er fysisk aktiv!

Undskylder for at være lidt off topic her.

Rune gider du uddybe det her fordi jeg har svært ved at forstå det du skriver?

Hvorledes er tomme glukoselagre i musklerne det samme som, tab af muskelmasse? Lagres glukose desuden ikke primært i leveren og kroppen er da i stand til at omdanne protein til glukose i noget omfang?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rune

Nu var grunden til at jeg valgte at sammensætte min kost med højt protein var både for at bevarer musklerne som jeg så kan forstå ikke sker med så lidt kalorie indtag pr dag, men også fordi det mætter, og for at tabe mig hurtigere end jeg ville gøre hvis jeg spiste kulhydrater som størstedelen.

hmm kan godt se at det er et komplekst regnstykke hvor man skal tage hensyn til mange ting.

jeg ville kunne øge mit kalorie indtag hvis jeg havde mulighed for at være aktiv, det er jeg bare ikke lige nu.

Der er mange overvejelser i mit hoved lige nu kan ikke helt overskue andet end at jeg fortsætter lidt endnu med det jeg gør og hvis vægten og helbredet viser gode resultater så fortsætter jeg, gør den ikke så må jeg overveje andet.

håber ikke det sidste bliver misforstået

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rune

Nu var grunden til at jeg valgte at sammensætte min kost med højt protein var både for at bevarer musklerne som jeg så kan forstå ikke sker med så lidt kalorie indtag pr dag, men også fordi det mætter, og for at tabe mig hurtigere end jeg ville gøre hvis jeg spiste kulhydrater som størstedelen.

hmm kan godt se at det er et komplekst regnstykke hvor man skal tage hensyn til mange ting.

jeg ville kunne øge mit kalorie indtag hvis jeg havde mulighed for at være aktiv, det er jeg bare ikke lige nu.

Der er mange overvejelser i mit hoved lige nu kan ikke helt overskue andet end at jeg fortsætter lidt endnu med det jeg gør og hvis vægten og helbredet viser gode resultater så fortsætter jeg, gør den ikke så må jeg overveje andet.

håber ikke det sidste bliver misforstået

Simpelt opstillet, så vil din krop bruge de "brændstoftanke", som den har til rådighed.

Glykogen (kulhydrat) er kroppens fortrukne brændstof. Nu får du ikke rigtigt noget glykogen ind via kosten, men din krop vil stadig danne glykogen ud fra det kulhydrat du får fra mælken samt at protein også vil blive "konverteret" til glykogen.

Dog vil du pga. din kost også bruge dine fedtdepoter som brændstof, men pga. dit store energiunderskud, vil den langsommelige process nok også gøre, at dine muskler nedbrydes til brændstof.

Med tiden vil din krop "lære" at bruge protein mere som brændstof end som "byggeklods", og det er ikke hensigtsmæssigt.

Hvis du tror på, at holde dig fra kulhydrater, er vejen frem, så vil jeg anbefale dig at tilføje noget sundt fedt til din kost og tilpasse dit samlede energiindtag herefter.

Pas på med at blive alt for glad for dit vægttab indtil videre. Størstedelen er helt sikkert væske, nu hvor du har lukket ned for kulhydrat- og saltindtag.

Dit stofstifte vil helt sikkert også sænkes betydeligt med tiden, og du vil nok opleve en stagnering i vægttabet.

Din fremgangsmåde er IMO langt fra optimal. Din krop får slet ikke de næringsstoffer, som den har brug for, du vil føle mere ubehag en nødvendigt og det er ikke en effektiv måde at reducere fedtmassen på - og når der er gået 12 uger, hvad så? Vender du tilbage til samme måde at spise på som tidligere, er arbejdet spildt og du har udsat din krop for et stort pres til ingen verdens nytte.

Få da helllere en masse kød, grønt og sundt fedt indenbords, og ryk målet fra 32 kg. på 12 uger til 32 kg. på 32 uger.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit projekt er irrationelt og dømt til at gå galt.

31kg på 3 år, tough luck. Det kræver hårdt arbejde og ny livsstil at vende den uheldige udvikling. Din proteinpulverkur er det glade vanvid.

Fint nok at forsøge at "kickstarte" et vægttab med en low-kcal diet, men spis da +1kg grøntsager og noge sunde proteinkilder (fjerkræ og fede fisk) og moderate mængder sunde fedtkilder og få 1000 gode kcal og en masse essentielle mikronæringsstoffer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Efter de mange råd, forklaringer og vejledningen. Har jeg forhøjet mit daglig kalorie indtag til 850-900 kval om dagen.

jeg har sammensat min kost så det er en blanding af proteiner og grøntsager, nu indtager jeg 88,2 gram protein og ikke 160 gram som tidligere.

jeg har haft meget sparsomt afføring faktisk også en slags forstoppelse, også selvom jeg indtager fibre.

de sidste dage hvor jeg har spist grøntsager (hovedsageligt blomkål) har jeg slet ikke disse genere længere

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elvirus jeg har været gravid to gange de to år, holdt op med at ryge og været uheldig med ryggen der har gjort mig mere eller mindre inaktiv i perioder.

jeg har på ingen måde grovædt eller andet i denne stil.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kan godt være, at du ikke har grovædt, men noget har der jo været galt med din kost, siden du har kunnet vedligeholde den for høje vægt i stedet for stille og roligt at smide kg'ene igen. Hvis du efter endt kur går tilbage til at spise det samme som før, ender du også på samme vægt som før. Så simpelt er det.

Graviditeter, rygestop og dårlig ryg er undskyldninger - tag ansvar. Ingen af de tre ting medfører helt af sig selv en fuldstændig ukontrollerbar vægtøgning. Den har du selv været skyld i, via dit indtag af mad. Sorry, men det er fakta. Hvis du ikke får styr på det, kan kuren være ligegyldig. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Retchen

Fra at cykle frem og tilbage på arbejde

løbe rundt på hospitalsgangene, op og ned af deres trapper

svømme flere gange om ugen

kort sagt at have et aktivt hverdag, til at være gravide to gange med 6 måneders mellemrum med bækkenløsning og en ryg der nærmest har lammet mig og bundet mig til krykker er ikke undskyldninger, det er virkeligheden MIN VIRKELIGHED

Share this post


Link to post
Share on other sites

Retchen

Fra at cykle frem og tilbage på arbejde

løbe rundt på hospitalsgangene, op og ned af deres trapper

svømme flere gange om ugen

kort sagt at have et aktivt hverdag, til at være gravide to gange med 6 måneders mellemrum med bækkenløsning og en ryg der nærmest har lammet mig og bundet mig til krykker er ikke undskyldninger, det er virkeligheden MIN VIRKELIGHED

Det er jeg helt med på - men det er jo ikke dit nedsatte aktivitetsniveau, der direkte er årsagen til din vægtøgning, men derimod at du ikke har tilpasset din kost i takt med, at du blev mindre og mindre aktiv. Det er slet ikke for at være efter dig, jeg skriver det, men hvis du ikke er opmærksom på, hvorfor du har taget på, så har du heller ikke nogen chance for at forhindre, at det sker igen.

Dejligt at læse, at du har smidt et par kg allerede - jeg krydser fingre for, at det fortsætter i den retning. :D

Edited by Retchen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Undskylder for at være lidt off topic her.

Rune gider du uddybe det her fordi jeg har svært ved at forstå det du skriver?

Hvorledes er tomme glukoselagre i musklerne det samme som, tab af muskelmasse? Lagres glukose desuden ikke primært i leveren og kroppen er da i stand til at omdanne protein til glukose i noget omfang?

Hej Polunda

Jeg kan vist godt se, at det ligner lidt noget sludder, det jeg skriver! Vand og glukose er selvfølgelig ikke det samme som tab af muskelmasse, men det der skulle have stået var, at vægttabet, man oplever ved en kur som denne hovedsageligt er det vand+glukose, som er lagret i musklerne.

Leveren kan lagre omkring 50-100 g glukose, og dette lager bruges hovedsageligt til at opretholde glukoseniveauet i blodet mellem måltider og derfor også hvis man ikke indtager glukose gennem længere tid. Hjernen kan nemlig ikke leve af fedt eller protein, så den har brug for glukose.

Det største glukoselager er den samlede muskelmasse som er på - hvis jeg husker rigtigt - 500-1000 g, alt efter træningstilstanden (jo mere trænede muskler, jo mere glukose kan de lagre). Glukosen lagret i musklerne er også den, de primært bruger, så din opfattelse er ikke helt rigtig.

Så vidt jeg ved sker der ikke omdannelse af protein til glukose, men protein kan godt i sidste instans bruges som energi. Det betyder bare, at kroppen herved kan komme til at nedbryde muskler og andet væv, men så skal man være i alvorligt energiunderskud. Kroppen "vil helst" forbrænde kulhydrat/glukose, derefter fedt, så de to makronæringsstoffer er de primære energikilder.

Håber det var svar nok?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this