Sign in to follow this  
Maria Teresa Fredmark

Kan man "spare" kulhydrater op?

Recommended Posts

Hejsa folkens, jeg håber nogen kan hjælpe.

Jeg er på en diæt med ca. 1200 kcal 6 dage i ugen også den 7. dag som "syndedag" hvor jeg spiser hvad jeg har lyst til. Denne dag er selvf fyldt med fedt og kulhydrater. Jeg skærer meget ned på kulhydrater de andre 6 dage fordi jeg ved at det også binder væske + det er svært at få plads til flere kulhydrater under 1200 kcal. Jeg spiser på en diætdag ca. 2 stykker grovtoast eller rugbrød, et enkelt grov knækbrød + lidt frugt og ofte lidt rodfrugt.

Jeg ved godt det er på grænsen til at være nok da jeg også træner 2-4 dage i ca. 1½ time (50 min cardio + 40 min styretræning).

Mit spørgsmål er så:

Får jeg nok kulhydrat, når jeg indtager masser af dem på min ugentlige "syndedag"... Altså må man "spare op" og fylde depoterne?

Håber nogen har et svar :)

Edited by Maria Teresa Fredmark

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du får selvfølgelig fyldt energi/fedt-depoterne op, når du synder. Dit kropsfedt er jo energi kroppen tager af, når du ikke spiser nok.

Men tror altså ikke at du kan spare op en enkelt dag til en hel uge. Især ikke når dit mål er at komme af med mere kropsfedt end du har.

Man siger også at man skal spise flere kulhydrater på træningsdage, f.eks. et stykke frugt inden træning, og måske en fuldkornsbolle eller rugbrød med maert kødpålæg efter træning (Det kan eksempelvis være dit mellemmåltid, eller hovedmåltid du bruger som restitutionsmåltid.

Mit bedste råd er at droppe hurtige slankekure med få kalorier og få kulhydrater. Vælg i stedet at spise sundt og fornuftigt, og dyrk ½ times motion hver dag. Det giver et sundere helbred, end lynkure gør. Det tager lidt længere tid at slanke sig på den måde, men det er en sundere måde at slanke sig på. Og søde sager behøver ikke at udgå. Men et skal ikke være en masse én dag, eller lidt (eller meget) hver dag. Men lidt en gang imellem hvis man hygger sig med nogle venner.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak Blondie for svaret, jeg søger ingen hurtige kure jeg har allerede tabt 25 kg. Dog begynder min krop nu at kæmpe lidt mere mod. Så jeg har skruet op for træningen, men har lagt mærke til hvordan kulhydraterne forstyrrer vejningen pga væske i kroppen.

Jeg syntes også det er svært at finde ud af hvor meget kulhydrat jeg egentlig spiser. Jeg fik beregnet at med min træning, vægt, alder osv skulle jeg have 165g om dagen... Det er jo en del.

Edited by Maria Teresa Fredmark

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er en fuldstændig vanvittig tilgang at ligge på 1200kcal dagligt for at kunne fylde skærmen med alverdens stads på dag 7.

Der er så mange ting i den tilgang, der ikke giver særlig meget mening. Primært skaber du negative associationer omkring dit madindtag ved at skulle have en belønning for at holde det ud.

Du kan læse den her blog post: http://proteinopskrifter.dk/3-grunde-til-at-din-spisedag-odelaegger-dit-vaegttab

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tag det dog roligt :(

Jeg vælger da jeg køre det som jeg vil. Hvis jeg havde ligget på 1600 kcal hver dag, så havde jeg ikke tabt 25kg, så var jeg faldet i. Sådan er det at have ekstrem trang til at spise. Vi vælger hver vores måde, det her virker for mig. Jeg spiser da kulhydrater i hverdagen men måske kun 100g istedet for de 165g jeg blev anbefalet. Det er jo derfor jeg spørger... Siden jeg spiser så mange af dem den ene dag.

Det giver mening for mig.

Den blog læste jeg før jeg overhovedet startede. Jeg læste også om en masse det havde fungeret godt for.

Også kan jeg lige nævne at jeg for 2 mdr siden fik tjekket alle tal hos lægen. Alt lå perfekt. Den 7 spisedag virker psykisk på mig, og jeg skal have kræfterne da jeg stadig mangler min 20 kg.

Edited by Maria Teresa Fredmark

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det tænker jeg at jeg gør.På en typisk dag proteinmæssigt spiser jeg:

A38 til morgenmad, frokost med enten fisk eller kød til pålæg - Ca 150g. Og til aften altid 200-250g i kød alene, dertil fromage fraiche som dyp eller dressing. Deredter lidt natmad som er ofte et stk knækbrød med 2 skiver hamburgerryg.

Jeg tænker det er nok? Jeg føler dårligt jeg kan indtage mere :)

Edited by Maria Teresa Fredmark

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this