Newbie gains slankekur og dekonditionering


Sokrates32
 Share

Recommended Posts

Jeg vejede 95 kg d. 4 maj, vejer 86,7 kg i dag den 12. september.

Jeg spiser 1600 kalorier om dagen (dog ekstra kalorier til at modsvare motionen), som jeg holder styr på  og indtaster på iform´s kostdagbog online.

Jeg styrketræner hele kroppen 3 gange om ugen.

Jeg dekonditionerede en gang efter 2 måneder, da jeg var gået i stå med vægtene. Dekonditionerede ved at tage en uges pause. Som så blev til et træningspas på 2,5 uge i stedet grundet sygdom. Dengang to jeg 80 kg. i en skrå bænkpres maskine nu lidt over en måned efter tager jeg 105 kg. i samme maskine. Nu er jeg dog gået i stå igen, og de sidste par gange føler jeg mig slappere ikke stærkere. Selvfølgelig betyder dagsform og motivation også noget, men er det ikke tid til en ny dekonditioneringspause? Efter 5-6 ugers hård træning med en styrkeforøgelse på 25 kg?

 

Men dekonditionerer for at kunne chokere musklerne på ny, men vender sig til øvelser og belastning og derfor holder man op med at vokse efter et stykke tid, men med en uge til 14 dages pause, glemmer musklerne tilpasningen, og lettere vægte vil igen give en chok effekt på muskler som derved bliver større.

 

Lige et par spørgsmål til sidst:

Er 1600 kalorier plus motion den rette mængde når jeg vil tabe mig, men også opbygge lidt muskler som newbie?

Hvor tit skal man dekonditionere, og kan det passe jeg har brug for en pause allerede efter 5-6 uger hvis jeg virkelig er gået til den?

 

Link to comment
Share on other sites

Du er i et kraftigt kalorieunderskud. Så du bliver formentlig ikke stærkere og du smider formentlig også noget muskelmasse. Dekonditionering er ikke nødvendigt for at bryde plateauer, fornuftig programmering er nødvendigt.

At du er n00b giver dig ikke frikort fra termodynamikkens love. Skal du have mere muskelmasse, så skal du være i overskud.

Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, Sokrates32 skrev:

Hvordan forklarer du så at jeg er gået fra 40 kg. til 105 kg. på 3 måneder. Er det alt sammen nervebaner. Det tror jeg næppe. :-) Desuden kan jeg se jeg er blevet større.

 

Der er nogle andre faktorer der spiller ind når man har overvægt, og går fra 0 fysisk aktivitet til et liv med hård styrketræning. Du vil ramme et punkt hvor din krop ikke længere tilpasser sig styrketræningen som fremskridt, fordi du er i et kraftigt kalorieunderskud. Jeg tror ikke at jeg gjorde det klart i første omgang. De fremskridt du allerede har lavet, vil du ikke kunne forvente at forsætte med, bare ved at dekonditionere.

Jeg kan afsløre at jeg fint har lavet min research.

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Sokrates32 skrev:

Så er vi enige. Selvfølgelig stopper det på et tidspunkt.

Og om ikke andet har jeg for min motivations skyld brug for, at hver eneste træningspas skal være på 110 %.

Jeg ville øge kalorierne en smule, især hvis du forsætter med at tabe dig i samme tempo. Det vil måske (kun måske) kunne få n00b gainsne til at forsætte i lidt længere tid og på sigt give lidt mere kvalitet i træningen. Og jeg mener ikke at dekonditionering er nødvendigt for et fullbody med 3 ugentlige træningspas.

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, salt skrev:

Jeg ville øge kalorierne en smule, især hvis du forsætter med at tabe dig i samme tempo. Det vil måske (kun måske) kunne få n00b gainsne til at forsætte i lidt længere tid og på sigt give lidt mere kvalitet i træningen. Og jeg mener ikke at dekonditionering er nødvendigt for et fullbody med 3 ugentlige træningspas.

Det vigtigste er at jeg kommer ned i vægt. For mig som mål. Fordi jeg ved, at det vil jeg kunne have svært ved. Og tro godt jeg kan bygge muskler på alligevel, når jeg når ned på 75 kilo. Så kan jeg være i overskud som du skriver, og bygge muskler på derfra. Men det sværeste for mig et at tabe mig. Så det gør jeg først.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share