Sign in to follow this  
Bekari

Hjælp taber mig for meget!

Recommended Posts

Hej

Først og fremmest er jeg ny på dette forum. Jeg er 20 år gammel og er på det seneste begyndt at cykle til og fra studiet (11,5 km hver vej) og dyrket lidt mere motion i min fritid hvilket har resulteret i at min vægt over 3 måneder er faldet fra 68 kg til 63 kg (er 183 cm høj) hvilket ikke har været hensigten (da mit BMI nu er tæt på undervægtig). Derfor kunne jeg godt tænke mig noget hjælp til hvad der går galt i min kostplan siden jeg har tabt mig så meget (hvilket bestemt ikke er hensigten).

Min daglige kost ser ca. sådan her ud:

Morgenmad:

- Ca. 150 gram havregryn med honning og rosiner

Formiddag:

- Typisk 2 stk Frugt

Frokost:

- 2 skiver rugbrød (typisk fiskepålæg) + grønt/frugt

Eftermiddag:

- Gerne youghurt/skyr med mysli

Aftensmad:

- Forskelligt (typisk efter Y-tallerkenmodellen)

Aften:

- Typisk knækbrød og nødder

Jeg ender typisk på ca. 2300/2400 kcal om dagen men hvad er egentlig mit kaloriebehov med mit nuværende aktivitetsniveau? Og hvordan kan man på sundest mulig vis få sneget nogle ekstra kalorier ind i løbet af dagen så man tager på igen (for jeg føler mig egentlig ikke at jeg sulter mig selv med min nuværende kost men siden jeg taber mig må jeg stadig indtage for lidt).

Edited by Bekari

Share this post


Link to post
Share on other sites

Der hvor det går galt er at du ikke har kompenseret i din kostplan for den øgede aktivitetsmængde som cyklingen giver. Nu spørger jeg lidt dumt, men hvorfor har en fyr på 20 som er tæt på undervægtig en kostplan, (med mindre at det er for at sikre at du får kalorier nok)? Hvis du kan så spis efter din appetit, den er ofte det bedste redskab og der er ikke nogen grund til at problematisere sin kost med en kostplan og kalorietælning, hvis ikke at man har et vægtproblem.

Hvis du får grøntsager og fibre nok nok, så er det uden den store betydning for dig og din sundhed hvor de sidste 2-400 kalorier kommer fra. Hvis du som don skriver har problemer med at spise nok, så vælg noget som er meget energiholdigt, protein, kulhydrater og/eller fedt. Eller vælg at spise et stykke rugbrød ekstra, et stykke knækbrød, og noget ekstra til aftensmad etc, så du fordeler det ud over dagen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this