Weightgainer?


slayer
 Share

Recommended Posts

Jeg vil ikke anbefale en weightgainer, men derimod fraråde brug at dette!

Dette skyldes, at weightgainer blot er almindeligt proteinerpulver "forædlet" af kulhydrater, der primært består af sukker, der ingen næringsværdi har.

Køb istedet et alm. protein pulver, og tilsæt evt. selv kulhydrater i form af en banan i blenderen.

Link to comment
Share on other sites

:confused2: overhovedet ikke enig tar/har taget masse af WG og det er til fok som har svært ved at tage på i vægt! og gerne vil have mere mass og ikke bare makerede muskler! WG er protein pulver + kyld. Forældet proteiner. Det er da godt nok det lameste jeg har hørt til d.d. Men kan da anbefale N-large men er relativ dyr så køb danlab de er billige, men indeholder kun 18 gram proteiner og man har brug for mere som hvis det er første gang du skal prøve noget som jeg går ud fra siden du spørger sådan. Så vil jeg nok kombinerer WG og kreatin det giver gode resutater første gang. ;)

Link to comment
Share on other sites

Forældet proteiner. Det er da godt nok det lameste jeg har hørt til d.d.
hey hey ro på batman!! LÆS nu hvad jeg skriver!!! Der står forædlet!!!! <_<

Så vidt jeg er orienteret kommer kulhydraterne primært fra sukker i WG, så er det jo i virkeligheden bare proteinpulver der er hældt sukker i. (vist noget druesukker af en art, deraf forædlet proteinpulver)

Hvis du er så vild med næringsfattige kcal kan du da købe noget alm. protein pulver og smide sukker i!!!!!

det er til fok som har svært ved at tage på i vægt!

Du vokser hvis du er i kcal overskud, og det kan du da komme på alle mulige måder.

Sørg for at lave et overskud af kalorier og spis ca. 2g protein pr kg kropsvægt, så behøver du ikke at betale ekstra for WG!

Link to comment
Share on other sites

Der er mange holdninger om weightgainere. Enten elsker man dem eller hader dem, men egentligt er de jo fremragende efter træning, hvor kroppen har behov for både kulhydrater og protein.

Den bedste weightgainer jeg er støt på, er Instant Mass, som indeholder 65 g kulhydrater og 52 g protein pr. portion. Selv bruger jeg dog kun 1/2 portion af gangen, da portionerne er voldsomt store. Desuden indeholder produktet ZMA og NAC. Produktet er på tilbud hos reflex-nutrition

Et andet produkt, som jeg ikke har prøvet er N-Large fra getbig. Det indeholder dog lidt flere kulhydrater.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er så vild med næringsfattige kcal kan du da købe noget alm. protein pulver og smide sukker i!!!!!
Du vokser hvis du er i kcal overskud

Ok, som jeg har forstået det: "Du vokser (dvs. bliver federe eller tager muskler) hvis du er i kalorie overskud" og "Du taber dig hvis du er i kalorie underskud". Den er jeg helt med på.

Men hvis man følger denne (forsimplede?) logik, kan det så ikke være lige meget om man får kalorierne fra "hurtige" kilder (sukker, pasta osv.) eller fra langsomme kilder? Forudsat selvfølgelig, at træning og proteinindtag er iorden.

Altså, spørgsmålet går på hvilken indgangsvinkel der er den rigtige: Er det kun det samlede indtag af kalorier der er afgørende, eller er sammensætningen af kalorier af højere betydning. (Kan man for eksempel tabe sig selvom man har et kalorie overskud, hvis de kalorier man indtager er af den hurtige type?)

Link to comment
Share on other sites

Problemet med sukker er bare, at det er en dårlig næringskilde, forstået på den måde, at der ingen vitaminer er i...

Men jeg må ærlig indrømme, at jeg må være dig svar skyldig omrking, hvorvidt det er af afgørende betydning om det er hurtige/langsomme kulhydrater der er bedst :huh: Men jeg har læst somewhere, at det er godt at indtage hurtige kulhydrater lige efter træning, så kroppen har noget at arbejde med, men om det holder ved jeg ikke.

Men jeg er dog endnu ikke stødt på, at man kan tabe sig med et kalorieoverskud, bare det er hurtige kulhydrater, - det tror jeg ikke på ;) Så med hensyn til dit sidste spørgsmål, vil jeg mene, at det er det samlede kalorieindtag, der er mest vigtig.

En mere teoretisk diskusssion kunne måske gå på, om det er nemmere at tabe sig hvis man spiser mere komplekse kulhydrater, da der kræves mere at fordøje disse. Men da det der kræves er energi, kan man vel ikke tale om et egentlig positiv energibalance. Men hvis man spiser mere komplekse kulhydrater, vil man kunne spise et større kvantum mad, for de samlede antal kcal, og derved opnå en større mæthedsfølelse. Men det sidste her er jeg ikke helt sikker på, så det må du ikke lige hænge mig op på.

Derfor: Hvis du vil tabe dig, skal du have negativ energibalance.

Link to comment
Share on other sites

Om man spiser simple eller komplekse kulhydrater er for så vidt ligegyldigt for kalorieregnskabet. Det eneste interessante her er mængden af kalorier der indtages vs. mængden der forbrændes.

Det kan alligevel være en god idé at fokusere på komplekse kulhydrater i sin kost, både fordi de giver en større mæthedsfornemmelse og fordi de ofte kommer fra sundere fødevarer. Simple kulhydrater kommer ofte fra sundhedsmæssigt ringere fødevarer. Der er fx. ingen grund til at stræbe efter at indtage pasta, hvide ris, hvidt brød osv. Gå i stedet efter de grovere typer.

Hvad angår WG så er det penge ud af vinduet. Det eneste interessante ved dem er det høje kalorieindhold, og det kan man selv nå frem til på sundere og billigere måder. Flere MOL'ere bruger JS's opskrift på protein-shake, der består af:

Whey protein

Banan

Mælk

Havregryn

Olie (Udo, Perfect Balance el).

Jeg kan ikke huske de præcise mængder, men det giver en cocktail på omkring 500 kalorier med masser af protein, sundt fedt og fibre. Meget sundere og meget billigere.

Edited by Diddley
Link to comment
Share on other sites

Weightgainer er godt til unge mennesker 15-21 år Fordi at de har så hurtigt et stofskifte i den alder. Så derfor har du brug for kyld. mere mere. Kan selv huske det :) for at udnytte de anabolske vidu optimalt skal man intage Wg/protein/kreatin max ½ time efter træning. Der får man mest ud af det og så rekuterer man også hurtigere.

Link to comment
Share on other sites

Weightgainer er godt til unge mennesker 15-21 år

Nej, WG er godt for producenternes bundlinje. Billigt at producere og stor fortjeneste.

Uanset, hvor stort ens kulhydratbehov er, så er der 117 lettere, billigere og sundere måder at få dem på. WG er og bliver et opreklameret påfund. Hvis du absolut vil have hurtige kulhydrater sammen med din protein, så bland den op med saftevand :D

Brug hellere pengene på et kvalitetsprotein.

Link to comment
Share on other sites

Weightgainer er godt til unge mennesker 15-21 år Fordi at de har så hurtigt et stofskifte i den alder. Så derfor har du brug for kyld. mere mere. Kan selv huske det  :)  for at udnytte de anabolske vidu optimalt skal man intage Wg/protein/kreatin max ½ time efter træning. Der får man mest ud af det og så rekuterer man også hurtigere.
Nej, WG er godt for producenternes bundlinje. Billigt at producere og stor fortjeneste.

Helt enig med Diddley, - Jeg synes det er waste of money med WG!!

Hvorfor vil du betale ekstra for det, hvis det bare er proteinpulver med sukker i?

Edited by sokr@tez
Link to comment
Share on other sites

Kulhydratkildet i weightgainer er primært maltodextrin som stammer fra spaltet majs, kartofler eller hvede, det har intet med sukker at gøre.

Kalorieindholdet i Weightgainer og proteinpulver er stort set det samme per. 100 gram, men serveringen i weightgainer er naturligvis større.

Link to comment
Share on other sites

Kulhydratkildet i weightgainer er primært maltodextrin som stammer fra spaltet majs, kartofler eller hvede
Altså simple kulhydrater, ligesom sukker ;)
Kalorieindholdet i Weightgainer og proteinpulver er stort set det samme per. 100 gram

Hvilket vel er ret indlysende eftersom hovedbestanddelen for begge er kulhydrater og proteiner, der har det samme antal kalorier pr. gram.

Der er dog en markant forskel, der er værd at interessere sig for. I WG udgør protein en langt mindre del af serveringen end ved proteindrikke.

En servering Prolab N Large II indeholder 52g protein, 86g kulhydrat! og 6g fedt eller ialt 598 kalorier. Heraf stammer 208 eller 34,7% fra protein.

En servering Prolab prue whey indeholder 22g protein, 6g kulhydrat og 2g. fedt eller ialt 120 kalorier. Heraf stammer 88 fra eller 73% fra protein.

Derfor kan de to produkter ikke sammenlignes der er en anden forskel end blot serveringsstørrelsen, den relative fordeling mellem makronutrienterne er helt forskellig. Igen, hvis man vil have en proteindrik med et højt kalorieindhold, så er der billigere og sundere metoder.

Edited by Diddley
Link to comment
Share on other sites

Maltodextrin har 3 bindninger, hvorimod simple sukkerarter ligger på max. 2, derfor er maltodextrin et mellemkompleks kulhydrat. Selvfølgelig er der ikke den store tidsforskel rent optagelsesmæssigt, men den hører altså ikke under de simple kulhydrater :o

Så hvis I vælger at bruge WG - hvad jeg synes er en nem og udmærket løsning, hvis man ønsker nogle hurtige kcal eller som mellemmåltid, når man er på farten - så vælg et produkt med både de simple og mellemkomplekse kulhydrater og selvfølgelig med proteinen fra whey :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share