Bænkpres, en misforstået øvelse


Beleriand_K
 Share

Recommended Posts

Hvor kan man altså være blind nogen gange! Her har man gået og trænet bænkpres forkert i adskillige år uden at få det fulde udbytte af denne geniale øvelse. Nemlig stærke haser. Glem alt om at stå på en kant og vippe op og ned i fodleddet. Den øvelse falder helt igennem i sammenligning med haseøvelse nr. 1. Bænkpres!

Inden folk tror, at jeg er blevet vanvittig, så lad mig lige citere et par steder fra en artikel af den berømte Charles Staley:

You can observe this phenomenon in any gym: an athlete lays down on the

bench, grabs the bar, and instead of bucking the hips up as high as possible

he keeps the buttocks down, on the bench during the movement.

While this may soothe the ego, one cannot expect to develop massive

hamstrings with such poor technique! In fact, when the hips remain on the

bench, nearly all the stress falls squarely on the PECTORALS! This syndrome

has become so widespread that many neophyte gymgoers actually believe that

the bench press is a pec exercise- sad, indeed!

Also, have your spotter stand by your

feet so that he can give you feedback on your hip elevation. Commonly, the

spotter will stand behind the lifter's head where he can't even see the hips,

and consequently, serves no purpose at all. Don't ever bench with this type of

lazy spotter- you're simply asking for an injury!

Læs hele artiklen her: Bench Pressing Your Way to Great Hamstrings

Jeg føler mig virkelig oplyst efter at have læst denne artikel. Tænk at have gået gennem livet med lukkede øjne uden at kende sandheden, som endda lå lige for øjnene af mig. SÅDAN skal bænkpres udføres. Jeg er også sikker på, at når bestyrelsen i DSF har læst denne artikel, så vil de arbejde for, at de tre discipliner i styrkeløft i fremtiden bliver squat, hasestræk og dødløft.

Hasestræk For Ever! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det her er osse ret skægt:

Lately, a theory has come into vogue that grip spacing can influence the

results produced from a given exercise. With bench pressing, the theory goes

that a narrow grip works the inner part of the hamstring, and that a wide grip

hits primarily the outer area of the hamstrings.

Mon ikke det er en myte han selv har opfundet...
Link to comment
Share on other sites

Michael>Mit gæt er, at det er en henvisning til myten om, at man kan træne forskellige dele af brystmusklen med forskellige øvelser.

Nu er det selvfølgelig en dybt sarkastisk artikel om dem, som udfører bænkpres med en dårlig teknik for at kunne prale med flere kilo. Det havde alle forhåbentlig gennemskuet B) . Men Charles Staley er faktisk en meget interessant skribent, og mange af hans artikler er meget læseværdige. En hel del af hans seriøse artikler kan findes her: Artikler (Ovenstående artikel om bænkpres står under emnet Humor. Næppe overraskende :) )

Han er "desværre" mest til bodybuilding og fitness, men en del af hans artikler er af mere generel karakter omkring fysisk træning, så de også er interessante for styrkeløftere.

Link to comment
Share on other sites

Kender heller ikke manden, men begyndte at spekulere over, hvordan jeg skulle få ændret min stilling under bænkpres til det beskrevne    :blink:  :lol:

:lol: :lol: :lol: Jeg kan lige se det for mig, hvordan du ihærdigt forsøger at overbevise dine kammerater om, at bænkpres med smalt greb styrker indersiden af hasemusklerne, mens et bredt greb styrker ydersiden :lol: :) :) . Eller at man altid bør stå på tæer, mens man laver bænkpres :lol: .

Jeg burde nok have skrevet, at artiklen var en spøg, men jeg troede, at min overdrevne begejstring for den nye øvelse hasestræk ville være tydelig nok. Bare der nu ikke er nogen, som tager den bogstaveligt i træningscentret imorgen :lol:

Link to comment
Share on other sites

Men det kan jo også være farligt, ikke??!! :teachingfinger:

Tænk på alle de morons der findes derude - det er jo ikke kun sunde og raske, resonnerende folk, som molboer, der læser denne slags artikler.

Den når jo også ud til knapt så disponerede folk - og sådan kunne man frygte, at en myte opstår :rolleyes: <_<

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share