Afterburn


bonux
 Share

Recommended Posts

hey :)

hvordan forholder det sig med fødeintagelse efter træning, både cardio og styrke.. jeg har fået at vide at jeg ikke måp spise noget 1½ time efter træning da det vil nedsætte mit afterburn.. Jeg har også fået at vide at det er noget sludder :confused: ,, så tænkte jeg at det ved i nok herinde :rolleyes: .....

venligst Bonux :)

HURRA for det gode vejr og de smukke piger :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke med afterburn. Jeg forsøger selv (med en rimelig portion held) at komme i energiunderskud (tabe mig). Jeg vil tro at det du skriver der måske kan presse kroppen til at forbruge fedt i stedet for kulhydrat. Det er sandsynligvis en god ting. Men - du giver ikke din krop ret gode muligheder for at restituere og vokse (muskelmæssigt).

Jeg kender ikke helt nok til det - vent på Jarvig, Cilius eller sådan en. Men jeg vil i hvert fald ikke bruge den fremgangsmåde.

Link to comment
Share on other sites

De kloge herinde siger jo at man ikke kan opbygge muskler og tabe sig samtidigt. Det går jeg ud fra betyder at man ikke kan bruge energi fra fedtdepoter til restitution. Derfor er der vel ingen grund til ikke at spise lige efter træning, da man så i det mindste har lidt energi til at komme sig. Om "afterburn" brænder fedt eller glukogendepoter er jo også lige meget for når først depoterne er tomme så brændes fedtet alligevel.

Det er selvfølgelig rent gætteri fra min side :D

Link to comment
Share on other sites

hvordan forholder det sig med fødeintagelse efter træning, både cardio og styrke.. jeg har fået at vide at jeg ikke måp spise noget 1½ time efter træning da det vil nedsætte mit afterburn.. Jeg har også fået at vide at det er noget sludder  ,, så tænkte jeg at det ved i nok herinde  .....

Hvis du indtager en ordentlig skudefuld kulhydrater efter træning, så nedsættes mængden af cortisol i kroppen via upreguleringen af insulin, det bevirker samtidig at fedtforbrændingen i stor udstrækning stoppes. Du kan evt. indtage en ren proteinshake efter træning, og vente en halv til en hel time med at spise kulhydrater - på den måde frigives der stadig aminosyrer til musklerne (en del af dem bliver samtidig forbrændt som energi).

En hurtig plan for vægttab samtidig med muskeløgning, vil være at indtage kulhydrater og proteiner før og efter vægttræning. Ved cardiotræningen indtager du en proteinshake (whey) inden træning, og endnu en efter træning (ca. 20 gram i hver), og så venter du ellers med kulhydraterne til dit næste rigtige måltid... eller en time efter. Der er ingen grund til at vente længere, samt der er heller ingen grund til at vente, hvis det er cardio på meget lav intensitet (gang etc. etc.).

Link to comment
Share on other sites

Nu er kreatin ikke nødvendigvis = større musklemasse...

Kreatin kan give dig den ekstra energi, der kan gøre dig istand til at tage en enkelt rep mere. Kreatin er ikke nogen "wonder" kur, der giver dig større bøffer, - der skal stadig meget arbejde til.

Du kan f.eks. læse lidt om kreatin her

Det er rigtigt, at højere muskelmasse giver højere forbrænding, men jeg ved ikke om effekten er en smule overdrevet.. (synes i hvertfald at kunne huske en tråd*, hvor der blev fremlagt nogle beviser for at effekten er relativt begrænset)

*det var vist i den tråd, hvor en eller anden ekspert ikke mente, at motion gavner vægttab. Jeg kan bare ikke huske, hvor den ligger.... søgefunktion kom nu ;)

Edited by sokr@tez
Link to comment
Share on other sites

Det er rigtigt, at højere muskelmasse giver højere forbrænding, men jeg ved ikke om effekten er en smule overdrevet.. (synes i hvertfald at kunne huske en tråd*, hvor der blev fremlagt nogle beviser for at effekten er relativt begrænset)

det var vist i den tråd, hvor en eller anden ekspert ikke mente, at motion gavner vægttab. Jeg kan bare ikke huske, hvor den ligger.... søgefunktion kom nu

her (ca. midt på siden)

Edited by Hoosier
Link to comment
Share on other sites

Det er rigtigt, at højere muskelmasse giver højere forbrænding, men jeg ved ikke om effekten er en smule overdrevet.. (synes i hvertfald at kunne huske en tråd*, hvor der blev fremlagt nogle beviser for at effekten er relativt begrænset)

det var vist i den tråd, hvor en eller anden ekspert ikke mente, at motion gavner vægttab. Jeg kan bare ikke huske, hvor den ligger.... søgefunktion kom nu

her (ca. midt på siden)

takker det var det jeg ledte efter...

quoter ham lige:

Da ingen gider svare på mit spørgsmål svarer jeg selv:

Så meget energi forbrænder 1 kg muskler og 1 kg fedt om dagen

1 kg fedt bruger ca. 4,5 kcal/dag

1 kg muskler bruger ca. 13 kcal/dag

Ved at erstatte 5 kg fedt med 5 kg muskler opnår man en stofskiftestigning på 45 kcal/dag = 5 - 10 minutters gang.

Men jeg synes ikke, han smider nogen reference på det, selvom Blackmore spørger til det, så hvorvidt der er hold i det, vides ikke.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke finde det du søger. I starten af tråden er der et bud:

Da ingen gider svare på mit spørgsmål svarer jeg selv:

Så meget energi forbrænder 1 kg muskler og 1 kg fedt om dagen

1 kg fedt bruger ca. 4,5 kcal/dag

1 kg muskler bruger ca. 13 kcal/dag

Ved at erstatte 5 kg fedt med 5 kg muskler opnår man en stofskiftestigning på 45 kcal/dag = 5 - 10 minutters gang.

Så meget til styrketræningens altafgørende betydning for opnåelse af en enorm forbrænding der sikrer et evigt slankt liv!

Men lidt har selvfølgelig også ret.

m

Jeg har imidlertid også fundet et andet bud (uden for mol)

Losing muscle is a bad thing. Muscle tissue is very active--it burns a lot of calories. Every pound of muscle burns about 35 calories per day, just staying alive. Using the above example, if you lost 12 pounds, then, you lost three pounds of muscle. You would be burning 105 less calories per day or 3150 per month. Since there are 3500 calories in a pound of fat, you would gain almost one pound of fat per month just from the muscle mass that you lost!

(Det giver vel så omkring 70-75 kcal (jeg håber de mener kcal og ikke cal))

De er som det tydeligt ses ikke enige - og der er naturligvis ikke nogen af dem der argumentere for deres tal.

Yderligere søgning øger blot forvirringen:

Each pound of lean body mass, which includes skeletal muscle, burns a bit over 13 calories a day at rest.
fra: denne side

Så der er bud på 13,5 kcal, 26 kcal og 70-75 kcal.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forsøgt at finde nogle egentlige referencer - men det er ikke så nemt (i hvert fald ikke for mig) - men jeg har dog fundet noget her:

The present study was designed to investigate the effects of exercise training on resting metabolic rate (RMR) in moderately obese women. It was hypothesized that exercise training would increase resting metabolic rate. Nineteen previously sedentary, moderately obese women (age = 38.0 +/- 0.9 years, percent body fat = 37.5 +/- 0.8) trained for 20 weeks using either resistance training (RT) or a combination of resistance training and walking (RT/W). The high intensity resistance-training program was designed to increase strength and fat-free mass and the walking program to increase aerobic capacity. There was also a non-exercising control group © of 9 subjects in this study. Fat-free mass was significantly increased in both the RT (+1.90 kg) and RT/W (+1.90 kg) groups as a result of the training program. No group showed significant changes in fat mass or relative body fat from pre- to post-training. Aerobic capacity was slightly, though significantly, increased in the RT/W group only. The RT group showed a significant increase (+44 kcal x day(-1)), while the RT/W group showed a significant decrease (-53 kcal x day(-1)) in resting metabolic rate post-training. RT can potentiate an increase in RMR through an increase in fat-free mass, and the decrease in RMR in the RT/W group may have been a result of heat acclimation from the walk training.
Tager herfra

Det viser i hvert fald en øget forbrænding for de som har lavet styrketræning. (Jeg ved ikke hvor meget muskelmassen er øget) Jeg forstår så ikke helt hvorfor forbrændingen er faldet for dem som har lavet cardio-træning (gå-ture).

Nogen der lige kan oversætte

result of heat acclimation from the walk training
?

Og hvordan kommer man til at se hele artiklen? Jeg har set bl.a. Cilius henvise til artikler - og der kan man se det hele.

Link to comment
Share on other sites

He he, det er min lod at kaste undersøgelser af middelsværre ældre kvinders overvægtsproblemer på bordet :lol: (jeg har Craws ord for det)

Det er ikke alle artiklerne der er gratis adgang til - der er så efterfølgende to muligheder.. enten kan du betale, eller også kan du alliere dig med en idræt eller medicinstuderende og få dem til at hente dem ;)

result of heat acclimation from the walk training

Resultatet af varmetilpasningen fra gåturene

Hvordan det skal forstås i konteksten til undersøgelsen har jeg ingen anelse om. Jeg ville mistænke en gåtur for at have meget lille effekt på 24timers RMR - og uden at have læst det fulde studie, er det en anelse svært at komme med noget dybt omkring det ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share