Optimalt vægttab


Chris27
 Share

Recommended Posts

I forbindelse med råd om vægttab hører man på MOL altid, at man bør tabe sig 0,5kg om ugen. Men fordi det er blevet et dogme her, så har jeg aldrig set nogen spørge om, hvorfor lige 0,5kg, og gælder det for alle.

Jeg har set argumentet med, at man så mister fedt men ikke muskler, men er der nogen, som har set nogle undersøgelser, som bekræfter det, eller er det udelukkende noget nogen har prøvet sig frem til, og synes virkede passende. Kunne det ikke tænkes, at det i virkeligheden var 1kg, og hvis det er 0,5kg, som er optimalt, hvormeget muskelmasse vil det så koste i stedet at tabe sig 1kg.

Jeg vil da også mene, at der må være forskel på, hvem det drejer sig om, feks må Arne kunne tåle et højere vægttab pr uge end Crawdaddy i konkurrenceform.

Så hvem har fundet frem til 0,5kg? og holder det?

Link to comment
Share on other sites

Hahahaha Chris. Et svært svar på et nemt spørgsmål.

Rent faktisk har jeg ikke dokumetation på spørgsmålets svar. :o

Mit bedste bud vil være:

1 kg fedttab om ugen er faktisk mellem 4.000-5.000 kjs underskud om dagen. Og dette er faktisk så meget at de fleste kommer helt ned til eller endog under deres hvilestofskifte. Og komme under sit hvilestofskifte (eller dernedaf) er IKKE godt. Her vil kroppen gå i overlevelse-mode. Kroppen ændre - alt andet lige - simpelthen prioritering i hvordan den skal tære på sine reserver, og desuden vil den sætte sit hvilestofskifte ned.

Dette er helt sikkert en af grundene til, at man generelt siger "ikke over 1 kg fedttab om ugen set fra et sundhedsmæssigt synspunkt". Og altså ved ½ kgs tab om ugen er det proteinerne der opfattes som et "overskudsenergi", og musklerne vil meget hurtigt tabe masse.

Der er selvfølgelige individuelle forskelle. Ligeledes er der forskelle grundet kostplan. Endeligt er der forskelle grundet størrelsen af overvægten og hvilken "fitness" man besidder.

Det er altså bare et generelt gennemsnitligt skøn. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er et usædvanlig godt spørgsmål.

Det ville være utroligt fornuftigt at lave noget forskning (hvis det ikke allerede er gjort) i hvor meget fedt hhv. muskelmasse man taber hvis man taber X kg. om ugen med uændret motion og træning, samt hvad der sker hvis man ændre træningen. Men det bliver jo lynhurtigt et utroligt stort forsøg.

Jeg har INGEN som helst videnskabelig opbakning for følgende, men jeg vil gætte på:

  • At andelen af fedt er større jo mere fedt man har (altså vejer du 200 kg. er det nok en o.k. ide at tabe mere end 0,5 kg/uge - vejer du 0,5 kg. for meget skal du nok ikke tabe det hele på en uge)
  • At andelen af fedt er større med øget motion og træning. Inaktivitet og lavt kalorieindtag vil nok nemmere få kroppen i "hungersnødstilstand".
  • At man kan øge andelen af fedt ved "fornuftig omtanke" (spise 6 måltider om dagen, få lidt sundt olie, indtage koffein (og uden tvivl også andre stoffer, hvoraf de fleste sikkert giver mere skade end gavn).
  • Der er sikkert også hormonelle forhold som man med fordel kan tage i betragtning. Jeg tror f.eks. det er en naturlig ting at man tager lidt på i efteråret, og taber sig lidt i foråret. Jeg vil gætte på at det også gør at det er en del lettere at tabe sig i foråret.

Det er sandsynligt at fordelingen mellem kulhydrat, protein og fedt falder ind under 3. pind.

Men det er blot mit helt uvidenskabelige gæt.

Edited by DaDane
Link to comment
Share on other sites

Da jeg startede i uge 6 på min kur vejede jeg 97 kg. Jeg styrketræner 3x om ugen og dyrker cardio ca 2 x om ugen. jeg vejer pt 87 kg. så det er et ok vægttab, det er i snit 0.7 kg om ugen, så det er meget passende da jeg havde en del at tære på. men det har kørt lidt uregelmæssigt. nogle uger over et kilo og andre uger har jeg taget på pga. drukture osv. men nu kører jeg hårdt på til uge 30 hvor jeg skal ud og rejse. om jeg taber noget muskelmasse eller ej, jeg er ligeglad jeg gider ikke være fed mere. <_< Så kan jeg altid ligge kostplanen og træningsplanen om når jeg er nede på en vægt hvor jeg er tilfreds.

Link to comment
Share on other sites

Det lyder nok som et oldgammelt råd, men: Lyt til din krop! Hvis du har det godt og fungerer godt ved et ugenligt vægttab på 1 kg, så by all means bliv dog ved! Min egen oplevelse er, at jeg ved et vægttab på 500 g/uge bliver træt og let bliver svimmel, hvis jeg rejser mig hurtígt. 300 g/uge er passende for mig og jeg er udrustet med en engleagtig tålmodighed. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Det lyder nok som et oldgammelt råd, men: Lyt til din krop!
Jeg tror godt, at jeg kan smide 1kg om ugen uden at kæmpe med sulten og uden de store kostændringer, så det vil min krop ikke brokke sig over, men hvis det så betyder at 300g af det er muskler, så er det ikke særligt attaktivt, hvorimod jeg kan leve med 100g muskler.

Et spørgsmål er også om stor fysisk aktivitet vil betyde, at man kan smide mere fedt uden at miste muskelmasse, som Dadane foreslår, og som vel også er filosofien bag MOl's morgenvandrere.

Hahahaha Chris. Et svært svar på et nemt spørgsmål.

Mener du ikke omvendt :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Hmm... i betragtning af at alle, bliver rådet til at smide 0,5kg om ugen er der overraskende få bud, hvorfor det feks ikke lige så godt kunne være 1kg om ugen, som bliver anbefalet.

Og det (synes jeg selv) interessante spørgsmål om fordelingen af fedttab vs muskeltab ved større vægttab, havde jeg håbet, at nogle vidste noget om.

Hvis vi antager at 0,5kg om ugen er det maksimale vægttab, som en given person, som vil tabe 20kg, så kan han nå det på 40uger. Men hvis han i stedet taber 1kg om ugen, så når han det på 20kg uger. Hvis han så har smidt feks 2kg muskler, så har han i princippet 20uger til at hente disse igen. Så hvis der er noget hold i mine tal, vil 1kg være bedre for en Mol'er, som vil tabe sig (for en almindelig person på slankekur, som ikke tænker over muskelmasse er situationen nok lidt anderledes). Eller er det noget vrøvl :unsure:

Link to comment
Share on other sites

jeg har kørt med ~1kg om ugen i et par md's tid nu, det har været helt fint, men nu hvor jeg er nede ved 10% er det _alt_ for meget... jeg tror nemt du kan sætte en sammenhæng op mellem bf% og den mere eller mindre 'optimale' rate man skærer i fedtet med ... en konkurrence bb med en konkurrence % på 3-4 stykker smider nok ikke LIIIGE et halvt kg på en uge uden at der ryger meget af det forkert med i spanden...

Link to comment
Share on other sites

Der er to grunde til at jeg oprettede denne tråd:

Dels at alle folk, hvadenten, de vil smide 5kg eller 30kg på MOL bliver opfordret til at tabe 0,5kg om ugen, hvilket for mig lyder ulogisk, da min (forhåbentlig) sunde fornuft siger ligesom Brainroid, at der må være en stor forskel.

Og dels at jeg selv har haft et par halvhjertede forsøg på at finde finde mine mavemuskler, da jeg ikke har tålmodighed til det og derfor er stoppet på halvvejen (jeg ville umiddelbart gerne ned på 12%).

Brain> Du er en af morgenvandrerne, som jeg nævnte. Mener du, at det gør nogen forskel, at en stor del af dit kalorieunderskud er kommet fra gåture frem for gennem mindre energiindtag. Ved du hvormeget af dit vægttab, som er muskler.

Link to comment
Share on other sites

Chris27 -> Nej, jeg ved ikke hvor stor en del der kommer fra hvad, men morgenturene gør helt sikkert en _kæmpe_ forskel ... sidst jeg regnede på det havde jeg sat 8kg af, hvor 6 er fedt og 2 er LBM <_< , det være sagt, så kunne kosten godt have været bedere, en mere optimal fordeling af energi og protein indtag over dagen.. med lidt mere effort kunne jeg godt have nået 7/1 eller bedere (morgenmaden er fx. for ringe og substansløs, typisk 4 stk frugt og en shake, and thats it... der kunne jeg nemt høvle et par æg med groft brød til..)... endvidere gik mine gåture _lidt_ over gevind til sidst (og de starter jo ud på tom mave) var oppe og gå 2timer og 40min, er nu skåret ned til ~45-60min... overvejer også at få morgenmaden inden jeg skal ud af døren nu...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share