Hvilke kosttilskud øger muskelmassen ?


Morten Z
 Share

Recommended Posts

Hvor stor er effekten af kreatin og HMB?

Effekten set som procentuel øgning pr. uge var for både kreatin og HMB ca. 1/3 % for øgning af kropsvægten og ca. 1 % for øgning af muskelstyrken.

Hvis jeg med en stor sjus og en saltvogn regner lidt på tallene og sætter min fedtfri vægt til 50kg, kommer jeg frem til en ugentlig vægtforøgelse på 167gram. På et år bliver det til 8,67kg (uden "renters rente"- min Erlangtabel ligger for langt væk) i forhold til placebo = "oven i hatten". Hvis jeg ikke har misforstået noget, eller har regnet helt forkert, er der tale om en dramatisk forskel på at træne med eller uden kreatin - også selvom man tager højde for statistiske afvigelser.

Kan det nu passe? Eller er det bare med at få investeret i noget kreatin :4whip:

Link to comment
Share on other sites

Enig med cfred.

Morten kunne du ikke lige forklare dette lidt mere forståeligt.

- 8-9 kg øgning af muskelmasse på et år for en lean bodymass på 50 kg lyder vildt

- Over 50 % øgning af styrken på et år

Begge dele lyder jo totalt usandsynligt.

Omvendt: Hvis det er procentuel øgning af øgningen af muskelmassen man opnør ved træning, så hhv 1/3 & og 1 % næsten siges at være totalt betydningsløs. F.eks.

- Du øger muskelmassen med 5 kg på et år. 1/3 % af dette er 15 g "gratis" muskelmasse

- Du øger styrken fra 100 til 150 kg i en given øvelse. Et ½ kg er "gratis" styrkeforøgelse

Ingen af tingene virker videre troværdigt eller indelysende. ;)

Link to comment
Share on other sites

...og hvis I ekstrapolerer op til 50 år så bliver det jo helt grotesk ;)

Man skal tænke på at de fleste studier højst varer 3 måneder og laves på relativt utrænede personer. Under disse vilkår får man et stort initielt respons, som ikke rimeligt kan ekstrapoleres.

En graf der viser forskellene:

post-18-1058952834.gif

Link to comment
Share on other sites

...og hvis I ekstrapolerer op til 50 år så bliver det jo helt grotesk  ;)

Kan man da ikke det? :( De 500kg muskler skulle ellers sikre mig respektabel opvartning på plejehjemmet :tongue:

Men er konklusionen så, at kreatin virker - lidt - mest i den spæde begyndelse af træningskarrieren - hvorefter virkningen fader ud og bliver betydningsløs? Det synes jeg nemlig, jeg har hørt før.

Og den, for en vestjyde, der knapt kender til agurkesalat, helt overordnede og betydende konklusion, synes jeg ikke, jeg kommer nærmere:

Kan det betale sig?

- og i givet fald: for hvem og hvornår.

(I øvrigt ser den placebo, der er brugt til DHEA-forsøgene mest effektiv ud. Måske kunne man nøjes med den? - går den på krykker i statistikerkredse? :bblush: )

Edited by cfred
Link to comment
Share on other sites

Er pointen på undersøgelsen ikke at kosttilskud er det det er - nemlig et tilskud til kosten ;)

Når kroppen har fået dækket sit behov fader effekten ud!

Det eneste kosttilskud jeg kender som virkelig har en langtidseffekt er fedt :elephant: - i sidste uge zappede jeg ind i et program i TV om STORE dame modeller. Hovedpersoner var indehaver af Guinness rekorden for største dame model på 350 kg. Så cfred hvis du skal op på 500 kg skal du nok skifte kreatinen ud med noget svinefedt :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg bladret lidt rundt i artiklen og jeg må indrømme at jeg ikke er helt overbevist.

Teorien bag HMB er dog ret interessant....hvis den virker:

HMB, on

the other hand, appears to act by either decreasing

cellular protein breakdown or by providing structural

precursors for membrane cholesterol synthesis and,

thereby, affecting cell integrity (50). In addition, one

study (34) has also shown that HMB and creatine are

roughly additive in nature, again suggesting separate

mechanisms of action.

dvs. at hårdere træning som giver større stress burde give nogle bedre resultater.

Generelt er forsøgene med HMB lavet med folk (iøvrigt ret lille gruppe af mennesker) der træner 3 gange om ugen i en 2-4 uger. Jeg ved godt der ikke er nemt (økonomisk), men jeg kunne godt tænke mig at se noget statitisk på en større gruppe af personer, der træner mere og i længere tid.

Til sidst en lille ting som jeg ikke synes at have hørt nævnt før:

HMB ser ud til at virke som det bedste kosttilskud for tilgang i styrke. Jeg kan ikke lige lige se gennem hvilken mekanisme, men det er da helt sikkert noget som mange herinde vil være interesseret i:

post-18-1059386445.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er der ikke en der gider forklare mig pointen i at placebo kontrollere?

HVIS der måles fremgang, er det så ikke ligemeget om det er et virksomt stof eller ej? Jeg spiste da gerne nogle piller der ikke virkede, men som egentlig så virker pga. jeg tror på det, for at øge mere!? Er det fordi stoffet kun vil virke på enkelte??

Link to comment
Share on other sites

Er der ikke en der gider forklare mig pointen i at placebo kontrollere?

HVIS der måles fremgang, er det så ikke ligemeget om det er et virksomt stof eller ej? Jeg spiste da gerne nogle piller der ikke virkede, men som egentlig så virker pga. jeg tror på det, for at øge mere!? Er det fordi stoffet kun vil virke på enkelte??

Der kan ofte ligge et psykologisk aspekt i, at spise nogle piller, der måske gør dig kæmpestor. Du vil være mere motiveret og træne hårdere.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
...og hvis I ekstrapolerer op til 50 år så bliver det jo helt grotesk  ;)

Man skal tænke på at de fleste studier højst varer 3 måneder og laves på relativt utrænede personer. Under disse vilkår får man et stort initielt respons, som ikke rimeligt kan ekstrapoleres.

En graf der viser forskellene:

"grafen skulle være her" :unsure:

Hvorfor er alle placebo graferne ikke lige store????

Det er underligt at der er så stor forskel.... Kan det være forskellen i de forskellige træningsprogammer????

For med den forskel er det vigtist først at kigge på træningstypen inden kost tilskudet....

Der skulle lave et forsøg, hvor træningen var den sammen med alle kost tilskud.

Link to comment
Share on other sites

 Share